Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har planer om å mekke en ny pc, men har ikke mer enn 7000kr til disposition.

For ca 5700 får jeg bygget en pc med disse spesifikasjonene:

Abit ST6 hovedkort

Intel Celeron 1.4ghz

320MB SDRAM

GeForce 4 Ti4200 128MB

100GB harddisk

Windows XP Professional

Er dette bra pc for den prisen???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ikke ha cd-rom, kabinett eller strømforsyning? Skjerm? Er lydkort integrert i hovedkortet?

Ville ikke akkurat gått for SDRAM. Det begynner å bli litt gammelt og tregt, og en celeron?

Hvorfor ikke hive i litt mer penger og kjøpe en p4?

[ endret av Jimmy Pop den 2002-07-29 10:31 ]

Lenke til kommentar

eller et AMD DDR system.. en får jo tross alt en XP1700+ cpu til ca. 700kr nå om dagen - XP1800+ for ca. 800kr, og XP2000+ til ca. 1100 kroner.

DDR RAM er heller ikke no særlig my dyrere enn SDRAM..

og en ting til - skal du kjøpe Windows XP Professional? hvorfor det? WinXP Home duger da helt helt like bra, dersom du ikke har krav til filsystem krypterings muligheter.

bidz @ efnet/openprojects

bidz.org - pgp key

[ Denne Melding var redigert av: bidz på 2002-07-29 10:40 ]

Lenke til kommentar

Jeg hadde kjøpt CPU fra AMD istedet. De yter like mye, og er billigere en Intel. Desuten hadde jeg valgt DDR-minne og et hovedkort som støtter dette. Skulle ikke bli noe særlig dyrere. Jeg vet ikke om du har kabinett fra før. I såfall må den ha en strømforsyning som gir minst 300 Watt!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-29 10:40, Hoppesagåsa skrev:

Jeg vet ikke om du har kabinett fra før. I såfall må den ha en strømforsyning som gir minst 300 Watt!

Vil ikke si meg helt enig.. Har selv et relativt strømkrevende amdsystem som går på en 250w strømforsyning fra aopen..

Må nok prøve det ut først..

Når det gjelder valg av cpu, ville nok jeg gått for en amd jeg også.. AMD gir klart mest for pengene, men mange holder fast til intel, selv om de får et noe dårligere system til samme pris..

Men en 1.4 celeron er jo en ganske tøff prosessor da.. Dog ikke sammenlignbar med en xp1900+ :grin:

Lenke til kommentar

her er min anbefaling av system, for ca. den samme pengesummen:

AMD Athlon XP1700+ 1.46 GHz 266 MHz bus 786,25kr

IBM Deskstar 120GB IDE 7200RPM ATA/100 120GXP 1195,00kr

MSI KT3 ULTRA-C Hovedkort for Socket A

- VIAKT333, ATA/133, lyd, ATX, DDR, Bulk 951,82kr

DDR-DIMM PC2700 256MB DDR CL2.5

- Minne 184-P (for DDR-PC333MHz) 683,57kr

Asus V8420 GeForce4 Ti4200 128MB DDR - AGP, (V8420/TD) DVI, Tv-Out, Retail. 1650,00kr

Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA

- CP5-6J11C-0L, Til 1,4GHz, samt XP2200+ 138,75kr

Microsoft Windows XP Home Edition - Programvare Norsk OEM 971,25kr

Totalt: 6376,65 inkl. mva.

Dette er tatt fra Komplett Data (www.komplett.no), og etter min mening, gir dette deg et mye bedre system. du får en større hdd (20gb mer), litt mindre ram (256mb), men til gjengjeld DDR 333mhz ram, som har mye og si. VIA KT333 hovedkort med integrert lyd. Windows XP Home, siden Windows XP Home og Professional er IDENTISKE/HELT SAMME operativsystem, forutom at Professional har filsystem kryptering, noe en normalt sett aldri bruker/trenger. XP1700+ prosessoren er også endel kjappere enn celeron 1.4ghz'ern.. mye kjappere.

totalt sett, ett mye bedre system, for nesten den samme summen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-29 11:50, Serqevx skrev:

Kjøp en annen Harddisk, IBM harddiskene er dårlig, og hvis pcen står på mer enn 12 timer om dagen er det fare for at de ryker.

Hvor har du dratt opp det tullet ??

Jeg har IBM deskstar disker, er kjempefornøyd og PC'en min står på hele tiden.

Lenke til kommentar

og min 4mnd gamle WD1200BB (120gb, 7200rpm) gikk til ******* for 3 dager siden, men min IBM 45GB 75GXP disk har fungert fint i 1 1/2 år nå, og vært på 24 timer i døgnet.. gjør det WD disken til en dritt disk?

dessuten er det en stor forskjell på 75GXP og 120GXP serien.

Lenke til kommentar

det med 8 timer om dagen på ibm disker er tatt fra ibms utrolig lave mtbf (mean time between failure) som utfra at diskene har 3 el 5 års garanti (husker ikke) kan kun være på 8 timer om dagen uten at ibm forventer at disken skal gå til h... en gang i løpet av garantitiden!

utenom det så har jeg hatt en ibm disk i 3 år nå uten problemer.. en litt eldre sådann da :smile: de nye ibm diskene er vel såpass nye at man ikke vet om det er like store problemer med disse som de for 1-2 år sida :smile:

Lenke til kommentar

Ikke for å starte en ny IBM/WD diskusjon. De starter nesten like ofte som Intel/AMD, og ikke fordi jeg har IBM disker selv (noe jeg har). - Men jeg må bare si det igjen. Det er mulig at IBM sine 75 og 60 gxp disker har hatt en større feilprosent en konkurrentene, men man må også tenke på at de har vært billigere en konkurrentene, og dermed solgt mer. Da er det ikke rart at man hører mer om feil fra disse.

Folk er nemlig mye mer ivrige på å klage enn å rose ting. Jeg har selv to 75 gxp disker som har gått i to år. Maskina har av og til stått på i godt over en uke. Aldri hatt noe problem med disse diskene.

Men skulle jeg ha kjøpt meg nye disker nå, ville jeg ha gått for WD(8mb), først og fremst for ytelsen. Diskene mine er en flaskehals for systemet.

Lenke til kommentar

Hvor har du dratt opp det tullet ??

Jeg har IBM deskstar disker, er kjempefornøyd og PC'en min står på hele tiden.

Det er fakta! i produkt beskrivelse til IBM sine HD'er står det at de er bare beregnet på å stå på i opptill 8 timer i døgnet!

Så du har tilfeldigvis to-tre IBM disker som tilfeldigvis funker... SO!!! IBM er et generelt dårligere (kvalitet)merke enn de andre (WD/SEAGATE), og bare fordi du har noen som funker betyr ikke at alle er like bra! Og at alle som sier noe annet snakker tull! Du må lære litt ydmykhet!

Lenke til kommentar

Quote:

fudun skrev (2002-07-29 12:43):

men man må også tenke på at de har vært billigere en konkurrentene, og dermed solgt mer. Da er det ikke rart at man hører mer om feil fra disse.

Man regner jo gjennomsnittet av feilraten, feks IBM har en feilrate på 10 av 100 disker og WD har en feilrate på 5 av hundre disker. Skjønner du? Gjennomsnitt?!?

(tallene jegpresenterte var oppspinn for å lage et exempel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...