Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor's ADSL modem Topcom kontra Tele 2 ADSL

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bor på kysten av Trøndelag og kan få levert ADSL fra Telenor, Tele 2 og Catch.

Tidligere har jeg hatt ADSL fra Telenor og kjøpt modem fra dem, Topcom Xplorer 871BT.

Jeg vurderer nå å bestille ADSL fra Tele 2 (2Mbit), men er litt usikker på om jeg må kjøpe Tele 2 sitt modem eller om jeg klarer meg med modemet jeg kjøpte fra Telenor.

På Tele 2 sine hjemmesider står modemet mitt under "Modemer som Tele 2 ikke supporterer, men som kan fungere ved rett oppsett".

Det jeg lurer på er om det er noe problemer med å bruke Telenor sitt modem og / eller om man må være rakettforsker for å " sette opp" modemet riktig slik at alt fungerer optimalt.

Håper på svar og veiledning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Topcom Xplorer 871B brukes av Catch. Har et selv og det er en ren bridge uten routerfunksjoner. Siden Catch har en fast ip har jeg en 3 år gammel Draytek Vigor 2200E bredbåndsrouter etter modemet. Ut fra switchen på Draytek´en som da er dhcp server har jeg kablel til stasjonær maskin og kabel til et trådløst AP.

Som du forstår blir det mange bokser og mye konfing med denne løsningen. Det er nå samlet på over noen år og funker greit.

Hva T´en i "Topcom Xplorer 871BT" står for vet jeg ikke. Det står ingen ting om den på www.topcom.net. Kan jo bare spekulere på om den betyr Telenor?

Tiper den fungerer mot Catch. Om du går til Tele2 og velger ADSL og MODEM i nedtrekksmenyene står det at Topcom Xplorer 871 kan fungere med rett oppsett...

Tok en "vareopptelling" i boden og det er nå 10 bokser av forsjellig slag for telefoni, bredbånd og alarm. Om jeg teller med sikringsboksen blir det 11 bokser. i tilleg kommer et tilsvarende antall strømfosyninger og grenkontakter med og uten lynvern. Godt dette er i boden og ikke på og under skrivebordet, ille nok der som det er.. :whistle:

Edit:

Moralen må jo bli å kjøpe en boks med alt, feks. en slik eller noe i den duren om det da er kompatibelt med lommeboka og den isp´n du velger...

Endret av aron
Lenke til kommentar

Jeg hadde en topcom modem som jeg kjøpte for 1 og 1/2 år siden, da hadde jeg 0,7Mbit.

Så fikk jeg tele2 2Mbits linje, og hadde selvfølgelig ikke utforsket noe om dette her. Så fra 4 ganer og oppover måtte jeg restarte modemet. Etter en måned ringte jeg tele2 og de sa de skulle feilskjekke internetten min.

Det var ikke noe feil med linjen men med modemet. Han ba meg kjøpe modem fra dem for 499,-.

Da sa jeg:

Hæ? Jeg har nettopp gått fra telenor til tele2, jeg har 2 mobilabonnement fra tele2 og jeg har tele2 fasttelefon. Hvis jeg ikke får den gratis, har telenor spurt meg om jeg vil komme til dem. Så kanskje jeg gjøre det... :whistle:

Tele2 mannen:

Ok, vent litt...

Ja, da får du tilsendt ett speedtouch modem i morra.

1 dag senere kom postmannen med modemet. (det var i går)

Og nå funker det helt perfekt. ingen restarting av modemet lenger! Jeg er lykkelig!

konklusjon:

Så hvis du har noen andre tele2 "ting" i hvuset kan du jo prøve det jeg gjorde.

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar
På Tele 2 sine hjemmesider står modemet mitt under "Modemer som Tele 2 ikke supporterer, men som kan fungere ved rett oppsett".

Det jeg lurer på er om det er noe problemer med å bruke Telenor sitt modem og / eller om man må være rakettforsker for å " sette opp" modemet riktig slik at alt fungerer optimalt.

Hei,

Du gir selv svaret på ditt spørsmål.

En rakettforsker vil kanske syns det er vanskeligt å sette opp en router, hvis ikke han har prøvt det før eller har nogen peiling på nettverk.

En konfirmand vil kanske syns det er lett - fordi han har prøvt det før.

Har du ikke peiling på oppsett av routere - da vil 499,- kr for et Tele2 modem være gitt godt ut!

PS. Har selv Tele2 og Tele2-modem (Ericsson HM210di).

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Du lærer ingenting av å være feig eller lese bruksanvisninger. Svi av noen netter, banneord og kjeler med kruttsterk kaffe. Når får det til å funke har du lært masse og vunnet en liten seier :thumbup:

Det er på den måten jeg har lært meg data for husbruk og jobb.

Endret av aron
Lenke til kommentar
Topcom Xplorer 871B brukes av Catch. Har et selv og det er en ren bridge uten routerfunksjoner. Siden Catch har en fast ip har jeg en 3 år gammel Draytek Vigor 2200E bredbåndsrouter etter modemet. Ut fra switchen på Draytek´en som da er dhcp server har jeg kablel til stasjonær maskin og kabel til et trådløst AP.

Som du forstår blir det mange bokser og mye konfing med denne løsningen. Det er nå samlet på over noen år og funker greit.

Hva T´en i "Topcom Xplorer 871BT" står for vet jeg ikke. Det står ingen ting om den på www.topcom.net. Kan jo bare spekulere på om den betyr Telenor?

Tiper den fungerer mot Catch. Om du går til Tele2 og velger ADSL og MODEM i nedtrekksmenyene står det at Topcom Xplorer 871 kan fungere med rett oppsett...

Tok en "vareopptelling" i boden og det er nå 10 bokser av forsjellig slag for telefoni, bredbånd og alarm. Om jeg teller med sikringsboksen blir det 11 bokser. i tilleg kommer et tilsvarende antall strømfosyninger og grenkontakter med og uten lynvern. Godt dette er i boden og ikke på og under skrivebordet, ille nok der som det er.. :whistle:

Edit:

Moralen må jo bli å kjøpe en boks med alt, feks. en slik eller noe i den duren om det da er kompatibelt med lommeboka og den isp´n du velger...

871bt er med router i.

Sånn at du slepp og "ringe opp"

Det er vel heile forskjellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...