Gå til innhold

Hvor skal jeg koble til de forskjellige ledningen?

Anbefalte innlegg

Hei.

Spørsmålet mitt er egentlig ganske simpelt og jeg vet at lyd og mikrofonen fungerer, men jeg er ikke sikker som jeg har koblet inn groundledningen riktig.

1) skal groundledningen kobles i bline_out_L, Line out_L, NC, Bline_Out_R, Line out_R, +5VA, micpwr, ADND eller MIC2?

Jeg tok og koblet den inn i NC er det riktig?

Har agnd, +5VA og NC ledig igjen.

forresten hva er det ground ledningens funksjon?

takker for alle svar. :roll:

Endret av anderenlee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som alle andre elektriske/elektroniske komponenter trenger også mikrofonen to poler for å fungere. Groundkabelen fungerer som negativ pol, i tillegg til å beskytte mot jordingsfeil (dvs kortslutning med mikrofonens "chassis" eller andre deler som ikke skal lede strøm i utgangspunktet).

Jeg kan ikke gi ett klart svar på hvor den skal kobles, men jeg kan i hvertfall si hvor den ikke skal kobles: Line out_L, Line out_R, +5VA, micpwr og MIC2 er alle positive, og vil derfor føre til en kortslutning om du kobler ground'en til dem.

Lenke til kommentar

Ground ledningen er ofte koplet til den samme som vanlig skjermings-jord, men det finnes mikrofoner som bruker denne separat.

NC er forkortelse for Not Connected, dvs at hvis du har koplet ledningen dit så er den i praksis ikke koplet til noe som helst.

En kondensator-mikrofon trenger i tillegg til signal + og - , også +5V og jord, for å drive mikrofonen. Men som sagt så er ofte disse mikrofonene laget med bare 3 tilkoplinger: +signal, gnd, og +5V.

Dersom mikrofonen du har nå virker og, så ser jeg ikke noe grunn til å prøve å finne noe plass å kople gnd til. Skulle det oppstå problemer så anbefaler jeg å se i brukerveiledningen etter pinouts for tilkoplingen, da begrepene som brukes for disse ofte varierer fra fabrikant til fabrikant.

(Edit: trykkleif)

Endret av hakrist
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke gi ett klart svar på hvor den skal kobles, men jeg kan i hvertfall si hvor den ikke skal kobles: Line out_L, Line out_R, +5VA, micpwr og MIC2 er alle positive, og vil derfor føre til en kortslutning om du kobler ground'en til dem.

Hehe, det der har jeg prøvd før. Merkelig nok så ødela jeg ingenting, og alt funka fint etterpå, men det lukta veldig svidd i pc'en etterpå :)

Lenke til kommentar

Okay men jeg er tett i nesa i det siste så jeg tør ikke å utsette datamaskinen min for litt grilling. Oi da er det kanskje mer sannsynlig at jeg kobler den inn i AGND? Siden det ble også brukt liknende begrep for ground her inne?

Ja men tror ikke at jeg orker å koble de inn allikevel.

Lenke til kommentar

Av og til når jeg kobler i headsetet i den grønne inngangen(I/O foran), skurrer det i lyden. Når jeg f.eks maksimere eller liknende, dra et vindu rundt på skjermen, følger det en merkelig skurrer lyd og elektrisk lydaktig liknende.

Kan det være lydkortet foran som er ødelagt? Har tom. prøvd på andre høytalere og det dukker opp samme problem.

Jeg trudde først at jeg har koblet ledningene feil, men det tror jeg kanskje jeg ikke har gjort.

Dere kan kanksje sjekke for meg.

Gnd-ledningen i AGND

Mic-in-ledningen i MIC2

Mic-power-ledningen i MICPWR

R-Out-ledningen i Line_out_R

L-out-ledningen i Line_out_L

R-Ret-ledningen i Bline_out_R

L-ret-ledningen i Bline_out_L

Er det riktig plugget inn?

Takk på forhånd.

Endret av anderenlee
Lenke til kommentar

Ah...

Først og fremst, litt begrepsforvirring her: Det du beskriver som lydkort, er ikke mer enn lydutganger (i fronten av kabinettet). Dette er består bare av kontakten for tilkopling til hodetelefon/mic, samt en forlengelsesledning som skal koples ned på hovedkortet.

Selve lydkortet er integrert på hovedkortet.

Videre, i følge manualen til hovedkortet så skal koplingen være:

Gnd-ledningen i AGND

Mic-in-ledningen i MIC2

Mic-power-ledningen i MICPWR

R-Out-ledningen i Line_out_R

L-out-ledningen i Line_out_L

R-Ret-ledningen i Bline_out_R

L-ret-ledningen i Bline_out_L

Jeg antar at du fjernet de 2 jumperne før du koplet til ledningen til HK'et.

Til info: Bline er forkortelse for Line-out Back. Dvs lyd til utgangene på baksiden av HK'et. Det som skjedde når du fjernet jumperne var å fjerne forbindelsen til denne utgangen. (Bline_out_L <-> Line_out_L, Bline_out_R <-> Line_out_R).

Denne forbindelse opprettholdes ved hjelp av "ret" (return) ledningene. Det som skal skje er at når du kopler til headset i frontingangen på kabinettet, så brytes denne forbindelsen, slik at lyden til høyttalerne som er koplet til bak brytes.

Til mer info: Jeg har også opplevd det støyproblemet som du beskriver. Dette er ofte et problem som oppstår i kobinasjon av intergrerte HK-lydkort og dårlige/billige kabler til frontutgangen på PC'en. Ofte så opplever jeg at ved bruk av vanlige pc-høyttalere (koplet til bakpå) så hører jeg ikke denne støyen (med mindre jeg skrur opp volumet på full guffe og hører godt etter. Men ved bruk av headsett så hører man slik støy mye bedre. Noe av denne støyen kan kanskje bli borte ved å kople headsettet til bakpå istedet. Noe kan bli borte ved å flytte på kabler internt i kabbinettet. Men problemet ligger fortsatt i at det er et integrert lydkort.

Skal du ha helt 100% støyfri lyd, og bedre dynamikk etc. Så må du nok bite i det sure eplet og investere i et separat lydkort av bedre kvalitet.

Lenke til kommentar

Skal prøve å laste ned ny driver til lyd. Tror at det kan være dårlig lydutgang levert av silvestone slik som hakrist beskrev.

Det merkeligste er at det går bort noen ganger og noen ganger kommer det tilbake. :whistle:

Tror ikke jeg gidder å kjøpe nytt lydkort, siden det integrerte fungerer jo helt fint, når jeg bruker lydutgangene bak i kabinettet.

:tease:

takker for svar..

Lenke til kommentar
anderenlee:

Angående den lyden du beskriver, så er det nok et softwareproblem. Jeg hadde underlige lyder fra WinAmp når jeg scrollet tekst i notepad og IE. Det forsvant med nye drivere...

hvilke driver skal jeg oppdatere? Alle drivere?

Har oppdatert bios driver og lyddriveren, men problemet er fortsatt der. Det irriterer meg litt. :no:

Lenke til kommentar

Vel, jeg hadde et annet lydkort og hovedkort, så jeg kan desverre ikke hhjelpe deg noe særlig videre. Det er ganske lenge siden, så jeg husker ikke helt hvilke drivere som fjernet problemet, eller om det forsvant etter reinslat...

Det kan jo også være vakkel i kontakten eller pluggen, som hakrist sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...