Gå til innhold

Kan noen gi meg en innføring i CS?

Anbefalte innlegg

Jeg har per dags dato holdt meg til DF-serien fra Novalogic. Når jeg kjøpte HL2 kom CS med i pakka. Jeg har tittet på noen diskusjoner om CS, men føler meg ganske utenfor mtp online-spillingen. Kan noen gi meg en enkel innføring i de punktene jeg har under:

1. Hva er forskjellen på 1.5, 1.6 og Source bortsett fra grafikkmotoren?

2. I følge med spille-diskusjoner blir det nevnt at noen spillere er flinke på AWM. Hva er det?

3. Noen ganger blir randomize nevnt sammen med Source og at det skal gjøre det vanskelig å vinne pga dyktighet og erfaring. Stemmer det? Og hvis ja, hva vil det egentlig si? Bortsett fra ordets betydning i seg selv.

Og til sist, er det noe håp om å i det hele tatt komme med og få spilt litt uten å bli utklasset med en gang av de som er erfarne? Føler at det er alt for mange som har holdt på alt for lenge sånn at jeg mister spill-gleden pga at jeg blir tatt ut med en gang av de erfarne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hitbox'en er annerledes, og noen minor bugs er fjernet.

2. AMW er en sniper (gevær) også kjent som AWP.

3. Folk som ikke har spilt CS:S et par måneder har ikke blitt vant med hitboxen, og sier derfor at den er random. Men det kommer seg etter hvert.

EDIT: Det er bare å spille for moroskyld! Det trenger ikke å vær mer. ;)

Endret av Rune_F
Lenke til kommentar

Hitbox er området rundt motspilleren det blir registrert treff innenfor.

Regner med den er forandret siden Source-motoren har mye mer nøyaktige menneskemodeller og kan tegne "boxen" nærmere linjene. Skyter du utenfor hitboxen bommer du.

CS er egentlig ikke noe å sette seg inn i, bare å starte å spille public. Du vil bli drept utrolig ofte i starten, men det tar seg opp etter hvert som du kommer inn i mappene og spillet. Får tastetrykkene inn i nevene mht å kjøpe våpen før hver runde og sånt.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

1. Forskjellen er enkel:

Cs 1.5 er den gamle versjonen av Cs1.6, man har bare utlevert en patch (som i DF serien) som legger til våpen / maps og andre ting.

Source er det nye spillet med grafikkmotor fra Half Life 2, som valve HÅPER skal ta over for 1.6, om dette skjer gjenstår å se, men jeg tviler =)

2. AWM er forkortelse for Artic Warfare Magnum, som når du treffer dreper deg uansett, (så lenge du treffer OVER beina). Om du treffer beina får du ett såkalt "legshot" og personen du traff har svært lav HP (HealtPack / Healtpoints, helsen din). Du bør da hive en HE eller ta opp pistolen din =)

At folk har "AWM skills" betyr at de er kjappe og som oftest treffer bra med det ene skuddet den skyter om gangen ;)

3. Source ER utrolig random. Du kan tenke deg, i cs1.6, skyter du mot hodet treffer du ofte, fordi kulene går der du sikter.

I Source kan man sikte på beinet (snakker av egen erfaring, det skjedde altså) men klare å få HS som tar mye mer skade. Derfor kalles Source for "random", siden det er helt uavhengi av om du har erfaring eller hvor flink til er til å sikte, det har kun noe å si hvor flaks du er og hvor Source fysikken ønsker at kulene dine går =)

Ang hitbox ble vel det forklart men tar det uansett. Hitboxer er det som omgir player (spilleren) modellen, og som kalkulerer om du treffer hvor mye skade skuddene dine tar, og hvor på kroppen kulene dine skal treffe. Om noe har dårlig hitbox betyr det at kulene ikke treffer der de faktisk treffer, fex om du treffer beinet kan hitboxen regne ut at du traff hodet, noe som kan skje i Source =) :p

Lykke til som nykommer i CS verdenen, der 1% prøver å være hyggelige og skape ett bra miljø og de siste 99% er 14 år / oppfører seg slik og ødelegger alt det de andre prøver å lage ;) Men om du havner i ett bra miljø / nærmiljøet du bor i er bra så har du mye å glede deg til ;)

gl håper svarene hjalp <3

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror det er blitt mere realistisk med tanke på treffing/bomming. Alle som faktisk har prøvd diverse skytevåpen i militæret VET at man ikke alltid treffer nøyaktig punktet man sikter på, uansett hvor stødig man ligger eller holder pusten.

Kulene kan leve sitt eget liv, og spesiellt i "spyttevåpen" som maskingeværer, der luftstrømmen fra kula foran kan forandre banen til kula rett bak og masse andre fysiske faktorer.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Vel, jeg tror det er blitt mere realistisk med tanke på treffing/bomming. Alle som faktisk har prøvd diverse skytevåpen i militæret VET at man ikke alltid treffer nøyaktig punktet man sikter på, uansett hvor stødig man ligger eller holder pusten.

Kulene kan leve sitt eget liv, og spesiellt i "spyttevåpen" som maskingeværer, der luftstrømmen fra kula foran kan forandre banen til kula rett bak og masse andre fysiske faktorer.

Ja, de tenkte sikkert på de da de lagde Source!

Lenke til kommentar

Hva tenker du med?

Hva er moro med ett spill du ikke kan øve deg til å bli god i fordi du treffer hvor som helst "fordi ekte våpen er random".

Dessuten tar du feil, om du har ett bra løp og om du hadde hatt perfekte øyne, så teoretisk sett skal den gå AKKURAT der du sikter =)

Men helt seriøst, spill må være slik at du må kunne øve deg opp tilå bli bedre, og om CSS fortsetter på sin random-path så ødelegger det alt liksom =)

Selvom diskusjonen faller ut til det vanlige håper jeg svar hjelper deg, trådstarter ;)

Lenke til kommentar

Hva tenker du med?

Hva er moro med ett spill du ikke kan øve deg til å bli god i fordi du treffer hvor som helst "fordi ekte våpen er random".

Dessuten tar du feil, om du har ett bra løp og om du hadde hatt perfekte øyne, så teoretisk sett skal den gå AKKURAT der du sikter =)

Men helt seriøst, spill må være slik at du må kunne øve deg opp tilå bli bedre, og om CSS fortsetter på sin random-path så ødelegger det alt liksom =)

Selvom diskusjonen faller ut til det vanlige håper jeg svar hjelper deg, trådstarter ;)

:!: Den der var jo nesten dagens.. det er alltid noe som forstyrrer kula uansett! med mindre våpenet er boltet fast og har bare ett par meter å gå før det treffer så vil du nok ikke klare å treffe akkuratt der du sikter, om du fortsatt står for det du sier så bevis det for meg.. Jeg vil veldig gjerne se ;)

Lenke til kommentar

Hva tenker du med?

Viss du spiller cs:s mye, så lærer du eg å kjenne våpena på spillet, og da blir det lettere å treffe det du vil.

Lenke til kommentar
Og til sist, er det noe håp om å i det hele tatt komme med og få spilt litt uten å bli utklasset med en gang av de som er erfarne? Føler at det er alt for mange som har holdt på alt for lenge sånn at jeg mister spill-gleden pga at jeg blir tatt ut med en gang av de erfarne.

Gled deg sier jeg bare. Savner virkelig tiden når jeg først startet å spille/blir hektet.

Det geniale med cs er at det er veldig enkelt oppbygd. Slay alle eller plant bomba/slay alle eller redd gislene visa versa. Det kombinert med taktikk blir et uslåelig multiplayerspill! :thumbup:

Bare ikke gjør som meg når jeg først startet med cs for litt over 4 år siden. Helt blank når det gjalt cs, joinet en server med as_oilrig.

Det ble en kort og forvirrende seanse :!:

edit: Jeg holder til på badass 2 (195.18.196.10:27016) for det meste. Veldig greit server med blandet innhold av gode og nybegynnere med en flott mapcycle. ;)

Går under nicket Ulveskinn med en veldig varierende stats :p

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Ja, de tenkte sikkert på de da de lagde Source!

De har jo tenkt på en zillion andre ting ang. fysikk, så hvorfor ikke?

Dette er grunnleggende ballistikk.

Lenke til kommentar

Først vil jeg si tusen takkfor mange gode og meget lærerike innføringer i CS. Jeg fikk meget gode svar på alt jeg lurte på.

Når det gjelder ballistikk, kulebaner, fysikk som vær og vind mtp våpen osv, samt eventuelle diskusjoner på hvor vidt noe er programmert i CS:S med vilje eller ikke; ønsker jeg ikke at den diskusjonen skal gå på en tråd som jeg startet om noe helt annet.

Ønsker dere å diskutere dette, må dere gjerne starte deres egne tråder og eventuelt kontakte Valve.

Utover det vil jeg igjen takke for all den gode responsen.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...