Arve28 Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Der røyk den 6 år gamle Sony TV'n til 14000kr. Ble helt svart. Skrudde opp. Sikringen er hel. Da skjønner jeg ikke så mye mer av dette. Så da må jeg vel kjøpe noe nytt. Siklet på en 42" LCD, men de koster jo ca 30 tusen. Så jeg hadde håpet å vente 1-2 år. Men hva gjør jeg nå? Bør jeg kjøpe en 32" widescreen vanlig 100 Hz? eller skal jeg gå for LCD eller Plasma? Hva er forskjellen? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Spør deg selv om du har bruk for en DYR tv. Det er mindre slitsomt for øynene å se på en plasma/lcd, og det kan til tider være bedre billedkvalitet. Personlig ser jeg ikke vitsen å kjøpe en DYR tv, hvis man ikke har noe særlig bruk for det. Hva bruker du tv'en mest til? Generell tv titting osv, så holder en vanlig 100Hz tv iallefall. En ide kunne jo ha vært å kjøpt en prosjektor som du ser film etc på, og en vanlig tv som du ser nyheter etc. på. Lenke til kommentar
diggy Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Jeg har nylig godt gjennom den samme tankeprosessen (som du kan lese litt om i andre tråder her), og kom frem til at crt var det beste for meg. LCD og Plasma teknologien er fortsatt fersk, og man kan forvente mange forbedringer i denne teknologien de nærmeste årene. Det er også dyrt foreløpig, pga dyre produksjonsmetoder. Man kan få LCD og Plasma ned i 10.000, men disse skjermen anbefales absolutt ikke (med mindre du skal bruke dem kun til dvd-titting i mørke rom). Dessuten har crt falt veldig i pris de siste årene pga konkurransen med flatskjermene. Så nå får man crt'er som tidligere kostet 13-14k ned i 8k. Og da snakker vi mye bilde for pengene. Men jeg er for øvrig helt enig med Moltrez; det er viktig å ha klart for seg hvordan og til hva man har tenkt å bruke TV'en før man bestemmer seg for teknologitype, prisklasse og størrelse. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) Anbefaler å velge 50hz crt om du skal ha en rimelig crt-tv, og skal du ha en 100hz går du noe opp i pris. Da vil du i hovedregelen få best bilde for pengene. Skal du bruke f.eks. 20K på en TV er jeg ikke i tvil; lcd og plasma forkastes for en skikkelig crt som vil gi et mye bedre bilde. Selve crt-teknologien har i utgangspunktet de beste forutsetningene for et godt bilde, og det stemmer nok at plasma og lcd henger noe etter foreløpig. Dette har jeg sett med selvsyn på et familiemedlem`s Pioneer 42" plasma til mellom 40 og 50 lapper. Men plasma er å foretrekke når det gjelder bildekvalitet foran lcd til tross for generelt lavere lysstyrke, innbrenningsproblematikk osv. Kan vel godt generalisere og si at de som kjøper plasma og lcd-skjermer i dag gjør det av plass/designmessige hensyn samt ønske om størrelse, framfor bildekvalitet. Men det er ikke å stikke under en stol at kvalitetsplasmaer som er riktig kalibrert har et bilde som kun relativt dyre crt`er kan matche. Det finnes dessuten diverse metoder å forbedre bildet på i form av HTPC som etterprosesserer bildet(=masse timer arbeid) eller en scaler (=masse penger). Endret 14. juli 2005 av Muffinman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå