Gå til innhold

Anbefale HK til OC av AMD64 s939?

Anbefalte innlegg

Vel, så skal jeg kjøpe meg en Venice AMD64 da, men hvilket hovedkort skal jeg overklokke den med?

Viktig:

- Overklokkingsvilje

- BIOS-options

- Minst fire minneslotter (som støtter minst 1 GB hver - helst 2)

- Mulighet for mange SATA & IDE-enheter.

IKKE viktig:

- SLI

Ikke så farlig med DDR2, men hyggelig om det følger med på lasset.

Jeg er i det store og hele ute etter det som er for s939 det som Abit NF7-S v2.0 var for socket A og Abit IC7-Max3 var for s478.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nForce4: DFI LanParty UT NF4 Ultra-D

nForce3: DFI LanParty UT NF3 Ultra-D

nForce4-kortet vil jo kreve PCI-express grafikkort, og man bør også ha strømforsyning med ATX24-kontakt (anbefales fremfor omformer). Alle socket 939-kort har fire minneslotter, og støtter inntil 4GB. Ingen eksisterende AMD-systemer støtter DDR2 - dette kommer ikke før til neste år. Begge disse HK har fire SATA og fire PATA-enheter, med mulighet for RAID-oppsett for begge grensesnittene.

NF3-kortet er ikke på lager enda, og det er visstnok ikke et 100% problemfritt kort - ihvertfall foreløpig. Men jeg har ingen annen anbefaling å komme med når det gjelder nForce3.

Lenke til kommentar

Heh. Jeg er fotograf og jobber med SCHVÆRE bilder.

EDIT: Bildene jeg jobber med nå er på ca 180 megapixler i 24-bit (dvs 540 MB per bilde), men med tiden vil jeg helst opp i 450-500 mp i 64-bit farge (3.5-4 GB per bilde).

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

EDIT: Bildene jeg jobber med nå er på ca 180 megapixler i 24-bit (dvs 540 MB per bilde), men med tiden vil jeg helst opp i 450-500 mp i 64-bit farge (3.5-4 GB per bilde).

S-E-R-I-Ø-S-T-! ?

Lenke til kommentar

Akkurat, da skjønner jeg litt mer - først kunne man jo lure på om du bare var stormannsgal :p

Men det spørs vel om du ikke må se nærmere på server/workstation-markedet etterhvert, med de behovene du snakker om.

Inntil da har jeg følgende tips:

Selv om mer RAM selvsagt ville ha vært det optimale, gjelder det jo å gjøre det beste ut av hva man har. En rask harddisk (gjerne RAID0-oppsett) vil hjelpe på, siden den vil bli brukt som virtuelt minne (vekselfil). Vekselfilen bør ligge på en egen partisjon slik at denne forblir ryddig, og upåvirket av øvrige filer. Ryddige filer leses raskere, fordi harddisken ikke må gå så mye "frem og tilbake" for å finne det den skal. Selv har jeg to små-partisjoner (C: og D:), som er på fire GB hver. Det holder til innstallasjon av OS og vekselfil. Å ha vekselfilen på en annen harddisk er nok enda bedre, siden de da kan leses uavhengig av hverandre.

Det er også en fordel å fastsette minimums -og maksimums-størrelsen på vekselfilen til samme tall - for eksempel 2048 MB. Da unngår du at maskinen bruker ressurser på å beregne/endre filstørrelsen under arbeid - disse endringene vil faktisk inntreffe når maskinen jobber for fullt - slik at den i disse tilfellene vil jobbe enda tregere.

Lenke til kommentar
laburk' date='12/07/2005 : 01:22'] Engangskamera du har ja hører jeg :hmm:

Hehe. Ittje nett da nei.

Scanner 4x5-tommers negativer for tiden, til et prosjekt for Heathrow Airport. Jeg skal dekorere en vegg på 16 meter med seks-syv bilder på 2x2,5 meter hver.

Lenke til kommentar
Akkurat, da skjønner jeg litt mer - først kunne man jo lure på om du bare var stormannsgal  :p

Men det spørs vel om du ikke må se nærmere på server/workstation-markedet etterhvert, med de behovene du snakker om.

Mulig, men da snakker man om masse penger med EN gang. Jeg tenkte å gjøre det slik at jeg kan fordele de store innkjøpene over tid, dvs kjøpe en forholdsvis rimelig AMD64-CPU nå, for så å oppgradere til en X2 av en eller annen type med tiden. På samme måte hadde jeg tenkt å fordele RAM-innkjøp over tid, med 2 GB i slengen over noen måneder eller så. Kanskje jeg må gå for Intel-HK? Dyrere kort, men billigere dobbelkjerne-CPU, og DDR2-støtte i tillegg.

Ellers takker jeg for tips, men dette er ting jeg allerede er klar over - er bare at jeg ikke er 100% orientert om hvilke hovedkort som duger til overklokking av s939 AMD64 CPUer. Hvis du tar et titt på profilen min under maskinvare, så ser du at jeg har tenkt i samme baner med min nåværende maskin.

Ellers er jeg i gang med å lage meg en liten datalab of sorts, slik at jeg har en dedikert maskin til scanning, en til å jobbe i Photoshop, og en til printing av bilder, slik at jeg kan får gjort mer på kortere tid. Å scanne store bilder i høy kvalitet har en tendens til å ta tid, slik at jeg blir sittende å tvinne tommeltotter i 45 min av gangen hvis jeg bare har en enkelt maskin. Som er det jeg har nå. Men om en to-tre uker, DA skal det bli andre boller da!

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...