Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Å trekke visdomstenner..

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en ganske grundig periode hos tannlegen i det siste, diverse hull som må repareres, en gammel fylling som gav meg et smertehelvete til de grader fordi amalganet var for nær en nerve (noe som først ble et problem mange år etter behandling).

Den snille tannlegen tipset meg om en visdomstann som ikke var kommet ut ennå, og med tanke på ganske generøse ferieplaner ville jeg bli kvitt den først som sist.

Det startet med vel 4 stikk med kraftig bedøvelse, og utviklet seg etterhvert til å bli en dårlig remake av "The dentist". Jeg i stolen med hodet i jerngrep mens tannlegen kuttet i tannkjøtet med skalpell og koste seg verre, assistenten med en slange som sugde opp blodet som holdt på å kvele meg til tider. Oops, der glapp redskapet, har en pen stripe på det ene kinnet.

Etterhvert viste det seg tross iherdige forsøk, hvor smerten glatt hoppet over enhver antydning om bedøvelse (han spurte om jeg kjente tungen, og jeg løy eplekjekt, så det var neppe nok), at den bare ikke ville ut! Så tro han til med mer redskap og kuttet den i fler deler enn jeg gidder å tenke på. Jeg var mer opptatt av å tenke happy thoughts.. varm sandstrand, hvor jeg skulle på ferie, krittvite strender med azurblått hav og palmer med dødelig ammunisjon.

Etter utallige glipp med den forbannede tangen som skar inn i det lemlestede tannkjøttet ved hvert forsøk, gnistret det og en del løsnet. Smått om senn kom resten av visdommstannen opp, men kun etter hard kamp. Ansiktet mitt var tilgriset med mitt eget blod, og skyggen av den siste største biten var skremmende i seg selv da han med ærefrykt beundret den mot lyset før han andektig la den i en skål. Skal vedde på at den blir stilt ut på museum snart.

Den var tykkere nede enn oppe, og hadde i tillegg krokete rot, derav den friske skjæringen med skalpell (lyden av det superskarpe bladet som penetrerte tannkjøttet MITT like elegant som en flodhest skviser ihjel en dum turist, for så å skure litt mot tannemaljen, er noe jeg helst glemmer).

Tannlegen plystret fornøyd etterpå mens han sydde sammen det gapende såret etter å ha puttet litt antibiotika i det. Jeg ble sittende og tygge på kompress for å stoppe blødningen, og ble foreskrevet spesielt skyllevann og sterke smertestillende (fikk streng beskjed om å -ikke- vente til smertene kom før jeg tok den første). Utrolig nok behøvde jeg bare 3 av dem, så resten er trygt bevart til senere eventuelle nødtilfeller. Jeg strenet rett til apoteket og kjøpte munnvann, og der jeg sto med blodig munn og forsøkte å artikulere meg på en måte som den høflige og kundeservice-innstilte damen bak disken kunne forstå, fikk jeg for meg en glimrende idé: Nå er det jaggu på tide at jeg begynner med ansiktsrens!

Skyld på bedøvelsen.. tror den påvirket mer enn bare nervene i munnen. Bladde opp noen hundre (skjønnhet koster, må vite) og trippet fornøyd og halvveis bevisstløs ut døren mens jeg følte blikket til samtlige kunder brenne i ryggen.

Jepp.. nå gjenstår det en behandling til, sjekke såret som forøvrig gror bra, og fikse de siste hullene. Jeg er pinlig nøyaktig med tannpleien nå, har vært det en stund (men ble det kanskje litt for sent).

Til skrekk og advarsel.. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å fy flate. det høres helt for jævlig ut.

Heldigvis så har alle visdomstennene mine kommet ut for lenge siden, uheldigvis så er/var to av dem helt råtne blitt. Har trekt den ene nå for en uke siden, sitter her med et hull i kjeften :) den andre skal trekkes om et par dager. huff, at ståket med den bedøvelsen ja.. den er jo det værste, selve trekkingen var problemfri heldigvis. Ikkeno skakke røtter e.l her i (tann)gården. Mongolid å spise er det og.. bare tygge på ene siden :-/

Glad jeg enda ikke har fått noe rotfylling, bare noen små overflate mekking som man ikke trenger bedøvelse til.

Skrekk og advarsel folkens.

Ta vare på tennene :)

Endret av Erad
Lenke til kommentar

Fy flate. Jeg har ikke fått de tennene og er visst ikke lenge igjen. Men huff så sinnsykt udigg det høres ut. Er dette normalt? Skremte jo meg no veldig nå etter å ha lest trådstarters episode. Å grue seg til dette her er jo verre enn å grue seg til å ta stivkrampesprøyte i 3.klasse, da man gikk i 1.klasse. Prøver å ta vare på tennene mine, men herregud a? Hva hjelper det når visdomstanna ikke kommer ut og man må oppleve et helvete.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en lignende opplevelse hos tannlegen da jeg måtte sage ut visdomstenne. Riktignok ikke så mye blod involvert, men behagelig? nei.

Mitt tips til neste behandling. Ta med iPod'en eller tilsvarende musikk enhet, kjør på med tungmetall eller det mest bråkete jævelskapet du klarer å lytte til i 4 timer strekk, og klin på max. så lukker du øynene og later som du ikke kjenner saga mot beinet... :roll:

Og for all del ikke lyv ang. bedøvelsen!

Trøst deg med at hvis du er like heldig som meg, så får du en barmfager ung blondine tannlege student som trøkker hodet ditt inn mellom brystene når hun skal fjerne stinga :thumbup: (nei, jeg lyver ikke, jeg kjente dem "ligge på" panna :green: )

(Bare husk å spørre pent om hun ikke kan være ekstra ekstra forsiktig når hun tar dem ut...så bruker hun mer tid på det :p )

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det er ikke så ille i alle tilfeller. I mitt var det en ekstra vrien sak, da tannlegen som sagt både måtte skjære i tannkjøttet, skjære den opp i fler deler og sy igjen etterpå. Sist jeg trakk en slik, var det ikke i nærheten av å være så ubehagelig, så det er veldig individuelt.

Om det kan være en trøst: Når det er gjort, er det gjort! Og dagens tannbehandling er paradis i forhold til gamle dager ;)

Tipset om musikk er veldig bra! God musikk hjelper absolutt, det vil flytte fokuset ditt til noe annet enn det som pågår, og dempe en del av ubehaget. Noen tannleger tilbyr dette som standard behandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...