Passasjer Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Hallo! Har nettop besøkt onkel i Danmark. Han jobber med lyd, og hadde tilfeldigvis en kasse med 25 stk. BD DT109. De er 25 år gamle. Jeg synes lyden er god i dem, men det er veldig vanskelig å finne info om dem, så jeg lurer på om det er noen her som kan hjelpe meg Lenke til kommentar
Norne Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Hei. Har du googlet? Termen DT109 gir endel treff, men ser ut til å dreie seg om mic-headset. Er det mic på din onkels? Er du sikker på alderen? Er du sikker på at de er originale Beyerdynamic? Lenke til kommentar
JensL Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Beyer DT 109 er en modell som stadig selges, faktisk. Men den kan godt være gammel allikevel. Her er mer info: http://www.beyerdynamic.com/com/product/sheets/d254.php3 Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 JensL: Takk for info Mine har falmet hvit plastikk, og ikke microfon, de har onkel tatt av. Jeg er sikker på alderen, ja, og det er originale Beyerdynamic. Det virker som om de brukes mye innenfor tv og slikt. Så et annet spørsmål; jeg vet ikke hvor mulig dette er, men er det noen som ut ifra spesifikasjonene kan se om det er noen vits i å kjøpe headsettet Sennheiser Pc160? Beyerdynamic DT 109: Transducer type - Dynamic Operating principle - Closed Frequency response 30 - 20,000 Hz Nominal impedance - 50 Ω Nominal SPL at 1 kHz - 94 dB T.H.D. - < 1% Power handling capacity - 1000 mW Ambient noise isolation - 20 dB (A) Sound coupling to the ear - Circumaural Average pressure on ears - approx. 4.5 N Weight without cable -390 g Cable length 1.5 m Sennheiser Pc160 Frekvensområde: 15-23000 Hz Impedans: 16 ohm SPL: 114dB (1 kHz, 1Vrms) Kabel: 3m Kontakt: 2 stk. 3.5mm Og en siste ting, er det noe spesielt med SPL på Beyeren? Onkel skrøt av det, nemlig. Tusen takk for hjelp Lenke til kommentar
Norne Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Så et annet spørsmål; jeg vet ikke hvor mulig dette er, men er det noen som ut ifra spesifikasjonene kan se om det er noen vits i å kjøpe headsettet Sennheiser Pc160? Vel, det kommer an på. Trenger du mic'en som onkel har tatt av? Den kan du få kjøpt hos Beyerdynamic, antar jeg. Nytt vil jeg tro at DT109 er bedre enn PC160, vurdert ut fra tredobbel pris på DT109. Vær imidlertid oppmerksom på at DT109 finnes i både 50 Ohm og 400 Ohm. Sistnevnte bør du nok ha forsterker/godt utstyr for å få liv i. Det kan være 400ohms-modellen din onkel skrøt av SPL'en på (dette siste er vill gjetning fra min side). Ellers refererte han sikkert til state-of-the-art 1970-80-talls Lenke til kommentar
JensL Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Som Norne sier, det kommer veldig an på hvilken versjon av DT109 du har. Det burde stå på dem hvilken impedanse det er. Ofte er de gamle Beyerne umulig å drive uten egen forsterker. Spesielt mikrofonen er lagd for en eller annen form for forsterkning, og du vil ikke få lyd om du kobler den til PC'en. Hadde headsettene vanlig 3.5 mm jack? Antakeligvis demper DT109 veldig godt, og elementene kan være rimelig oppegående også. Men som sagt, det kommer veldig an på hvilken versjon det er. Beyer har hatt mange versjoner opp igjennom årene, bygd til diverse behov. Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 Trenger ikke mic så utrolig, nei. Headsettet mitt er 400 Ohm. DT109 demper utrolig bra, onkel har brukt dem som hørselvern før (ikke tull). DT109 hadde 6.3 mm jack, måtte kjøpe adapter på Siba. Mic er som sagt ikke farlig for meg, men det er kjekt å ha. Et annet spørsmål, ettersom det jeg har forstått er det bedre jo høyere Ohm det er, hvorfor har Sennheiser Pc160 Lavere Ohm en Pc150? Takk for hjelp Lenke til kommentar
ketilmorstøl Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Hei. Jeg kan kansje legge til litt fakta rundt beyerdynamic DT-109... DT-109 er i utgangspunktet en DT-100 med mikrofon. Finnes også som DT-108, men da med en enkelt klokke. Alle disse modellene (DT-100, 108 og 109) er mye brukt til kamerafolk for lytting og kommunikasjon med regi, men også til sportskommentering Eg. Bjørge Lillelien.. Nå husker ikke jeg i farten når beyerdynamic begynte å produsere disse modellene, men 25 år er ikke usansynlig. De har jo tross alt produsert hodeteleoner og headset i over 50 år... Er ikke uten grunn at de blir kalt for "Boris Jeltsin" klokkene her på huset. :!: Når det gjelder impedansen på DT-100 serien så er det mulig å skaffe elementer med 4, 16, 50, 400 og 4000 Ohm! Men hva i all verden en skal med impedans på 4000 Ohm forstår jeg mindre av. Rett på en kraftig effektforsterker kansje? Sjekker med beyerdynamic i morgen om hva de har tenk på. Uansett, Alle disse modellen er fortsatt produksjon og det er ikke noe problem å skaffe reservedeler! Lydmessig ligner DT-100 serien litt på DT-770M, de er lagd for å spille med masse trøkk, og låter litt "pingle" på lavt nivå. DT-150 derimot, ligner mere på DT-770Pro som gir full respons over hele frekvensområdet selv fra lave SPL's. Begge er like lukkede, og jeg bruker de ofte som hørselsværn når vi tester store PA høyttalere... Forstår godt at det kan være litt vanskelig å orientere seg om de ulike modellene, men det er en viss logikk oppi det hele. PS. Onkelen din kan kontakte Jens hos AVC hvis han trenger ny mikrofon... Mvh Ketil Morstøl, Norsk importør av beyerdynamic. Lenke til kommentar
Norne Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Når det gjelder impedansen på DT-100 serien så er det mulig å skaffe elementer med 4, 16, 50, 400 og 4000 Ohm! Men hva i all verden en skal med impedans på 4000 Ohm forstår jeg mindre av. Rett på en kraftig effektforsterker kansje? Sjekker med beyerdynamic i morgen om hva de har tenk på. Hmm, det er en stund siden jeg sjekket Kirchhoffs og Ohms lover, men tror en parallellkopling av headset (sidekommentatoren til Lillelien - var det ikke en ivrig bergenser?) halverer impedansen/lasten på utgangen, og innvirker dermed antakelig på volum eller annen opplevelse av lyd. En setting med paneldebatt i radio hvor alle skal høre det samme, kan vel halvere de 4k Ohm'ene flere ganger. Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 Ketil, tusen takk for info, akkurat det jeg søkte DT100 ligner akkurat på mine. Har merket at jeg må skru litt opp for at det skal bli litt trøkk i dem, ja. Er veldig fornøyd med dem, særlig til tecno/trance vil jeg si at de er fabelaktige, men de er også gode til rock/heavy-metal. Tror ikke det blir Sennheiser Pc160 på meg, er redd for å bli skuffet En liten ting til sist; onkelen min heter også Jens Lenke til kommentar
ketilmorstøl Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Jeg må nok korrigere meg selv litt når det gjelder DT-100 og impedans. Viser seg at DT-100 har blitt levert i: 8, 50, 100, 200, 400, 600, 800, 2000 og 6000 Ohms utgaver! DT-100 ble forøvrig lansert våren 1968. Mvh Ketil Morstøl Norsk importør av beyerdynamic. Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Jeg lurer også på om jeg har 600 ohm på mine. Det står 400 Ohm på den ene siden, og 800 Ohm på den andre, men jeg synes jeg husker at onkel sa 600. Igjen, tusen takk for info! Et annet spørsmål; Sennheiser Pc160 er nyere enn Pc150, men hvorfor har det da lavere Ohm? Kan det ha noen fordel? Lenke til kommentar
ketilmorstøl Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Det står 400 Ohm på den ene siden, og 800 Ohm på den andre, men jeg synes jeg husker at onkel sa 600 Betyr at hodetelefonen er 800 Ohm og at mikrofonen (som er, eller i ditt tilfelle var..) 400 Ohm. Kansje ikke umulig at onkelen din (eller noen andre) har satt inn elementer med 600 Ohm? Det er som du ser et rikt utvalg av elementer med ulik impedans.... Dette kan du enkelt måle med et måleinstrument. Mvh Ketil Morstøl, Norsk importør av beyerdynamic. Lenke til kommentar
ketilmorstøl Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Hei, det er meg igjen... Begynte selv å lure på hvorfor i all verden beyerdynamic i det hele tatt produserte hodetelefoner med opptil 6000 Ohms impedans. Er jo i helt ubrukelig å koble en slik hodetelefon til et stereoanlegg eller mikserbord. De trives jo best med hodetelefoner i området 80-600 Ohm. Etter å ha kommunisert endel med en av de gamle gutta på "gølvet" hos beyerdynamic er forklaringen ganske åpenbar: På 1960 tallet var det meste (så og si alt) utstyret baser på radiorør. Rør jobber med en typisk spenning rundt 200-400 Volt, og det er derfor nødvendig med en relativt stor, klumpete og kostbar transformator for å senke utgangs-signalet ned til et mere riktig nivå. I film og TV bransjen må jo slik utstyr være bærbart, så for å senke vekten mest mulig foretrakk en å koble hodetelefonene rett inn på slutttrinnet for slik å unngå transformator. (Batteripakka veide vel nok fra før tenker jeg...) Da må du nødvendigvis ha en hodetelefon med f.eks 6000 Ohm's impedans.. Videre så har transformatorer den uheldige egenskapen at de i tillegg til å forringe frekvensgangen, også genererer forvrengning. Siden beyerdynamic's hodetelefoner allerede på den tiden var i stand til å gjengi frekvenser langt utover det hørbare området, bidro en transformatorløs lyttekjede også til bedre lydgjengivelse. Dette i motsettning til en bærbar Mp3 spiller som har ett eller to 1,5 volts batterier som strømkilde.... Mvh Ketil Morstøl. Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 14. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2005 Hehe, veldig morsomt å lese. Da var det jo en logisk grunn til at de kommmer med 6000 Ohm. Må inrømme at jeg har lurt en del på dette! Der det står hvor mye Ohm headsettet er på, er 2 små sirkelformede biter i plastikk. Den på venstre side, har en glatt overflate, og det står "2x 800 Ohm." Den har også samme hvit-gule farge som resten av headsettet.Den på høyre side har en mere ruglete overflate, og er grå. Det står "2x400 Ohm." Jeg lurer på om den grå er uoriginal, eller om begge er det. Jeg er sikker på at det enten er 600 eller 800 Ohm. Jeg er uansett utrolig fornøyd med headsettet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå