Gå til innhold

7000kr for EOS 350D med kit objektiv? Hva er galt?

Anbefalte innlegg

Har vurdert å kjøpe Canon EOS 350D og ser at det er tilgjengelig både som bare kamerahus og med et 18-55 objektiv.

Jeg har også sett på muligheten for å kjøpe slike objektiv separat, bl.a. EF-S 18-55 USM og et EF-S 18-55 (uten usm)

Jeg forstår ikke helt hva som er forskjellen på disse to. Jeg har også lest at det medfølgende objektivet (18-55) til 350D ikke er noe særlig.

Jeg skal iallefall ha meg et digitalt speilreflekskamera, og har ikke all verdens erfaring med dette. Har brukt film-speilrefleks en del og digitale kompaktkamera, men er ikke helt inne på dette med forskjellen på objektiver.

Desverre er pris avgjørende, jeg syns nesten at de vel 8k som kameraet med standardobj. koster er nok, men kan til nød strekke meg litt.

Hva foreslår dere er det beste for meg? Kameraet er tenkt til litt allround bruk, og jeg vurderer å eventuelt investere i andre objektiver etterhvert (makro og/eller telelinse) Så hva er best som en startpakke for en som ikke har all verdens erfaring med akkurat slike kameraer?

Kjøpe pakke med 350D og canons medfølgende 18-55 objektiv eller gutse litt å kjøpe bare kamerahus og et annet objektiv ved siden av?

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpe pakke med 350D og canons medfølgende 18-55 objektiv eller gutse litt å kjøpe bare kamerahus og et annet objektiv ved siden av?

Jeg kjøpte pakken med 18-55 zoom og angrer ikke. Men det medfølgende objektivet er ubrukelig uten solblender, så den må du ha med. Ellers blir kontrasten elendig, muligens fordi objektivet har en utilstrekkelig multicoating og dermed er følsomt for strølys.

Etter hvert kommer jeg nok til å kjøpe Canons 17-85 USM zoom. Et objektiv som har Ultra Sonic Motor og optisk bildestabilisator. Dermed kan en fotografere i svakere lys uten at bildene blir uskarpe. Den mekaniske og optiske kvaliteten er også en helt annen enn på billig-zoomen som du nærmest får med på kjøpet.

Sammenlignet med alternativene er EOS 350D et opplagt valg etter min mening.

Sier jeg, som har et skap fullt av objektiver fra Olympus og Nikon.

:roll:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 350D med et 18-125 sigma objektiv.

Det er lett å se at Canon objektivet er billig, men hva får du for 600 kroner..

Jeg ser ikke noe vits i å bruke en tusenlapp på USM objektiv. Bedre å gå for sigma objektivet som jeg har.

Er kjempefornøyd med kameraet og objektivet.

Ta en titt på www.fotovideo.no , der har de flere kamerapakker med 350D og div objektiv..

350D + sigma 18-125 koster 9688,-

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt 350D med kit objektivet 18-55mm. I starten synes jeg at jeg bare fikk uskarpe bilder med dette objektivet, men det har definitivt endret seg!

Bare pass på å blende ned til ca f/8 så blir det fine og skarpe bilder. (Hvertfall holder dette i bøtter og spann til normale 10x15 print)

Jeg har kjøpt til en brukt Tamron 28-200, som gjør at jeg kommer litt nærmere ting enn med 55mm.. :roll:

Det jeg merker nå (etter ca 1000 bilder) er at jeg trenger en skikkelig vidvinkel.. Så forhvor ikke bare holde 18-55mm til "husbruk", og heller vente på 10-20mm fra Sigma som kommer i aug 2005?

Lenke til kommentar

Så da mener dere at jeg kan klare meg med det medfølgende 18-55 objektivet fra canon?

Eller skal jeg gå for Sigma 18-125?

Prisforskjellen blir vel ca 1000 kr såvidt jeg forstår, og det er jo ikke så mye hvis det kan gi mye bedre bilder.

nyansert forutsetning: jeg har 8-9k som skal brukes på kun kamera og objektiv.

Hva?

edit: hva med dette tilbudet fra nomatica?

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Jeg valgte 350D med 18-125 Sigma og angrer ikke et sekund.

Sigmaobjektivet er lynkjapp i fokusering.

Har også et Canon USM objektic og tuller ikke nå jeg sier at Sigma er minst 5 ganger så rask, om ikke raskere, på fokusering.

Sigma leverer også med solblender, noe som er ekstrautstyr på Canon.

18-125 er også en meget god all-around spesifikasjon. Godt med vidvinkel, i tillegg til gode muligheter for en del zoom.

Tilbudet fra nomatica:

EOS 350D + EF-S 18-55 II + 55-200 + Grip BGE-3 (2 års garanti),

var det meget god pris på.

Jeg har BG-E3 på mitt kamera og bruker det mye. Dog, jeg ville heller valgt kun Sigmaobjetivet 18-125, foran de to Canonobjektivene

Stretto.no har billig batterigrep. = 970,-

Fotomagasinet har 350D + Sigma 18-125 = 9.443,-

Totalpris 10.413,-

Enda bedre; bruk tilbudet til nomatica, selg Canonobjektivene og kjøp Sigmaobjektivet.

Endret av trykkertor
Lenke til kommentar

En ting til som jeg anbefaler alle 350D-eiere.

På QXL kjøpte jeg "reserve" batteri på ca dobbel kapasitet enn standarden til Canon. Det er på 1500mAh og koster 200,-

Det bare varer og varer, så nå er originalbatterie blitt reservebatteri.

Dette jeg kjøpte på QXL har en helt sinnsyk kapasitet.

Og prisen er jo under 1/3 av pris på originalt "lavkapasitetsbatteri".

Lenke til kommentar

Takk for svaret, det er omtrent det jeg ville ha avklart.

Har sett mange som henviser til et sigma 18-125 objektiv til 350D, er det da snakk om dette objektivet?

Har du et merke/modellnavn på dette batteriet du har kjøpt på QXL? og hva syns canon om bruk av originale batterier mht garanti?

og en siste ting, ang minnekort. Hva betyr 20x eller 40x som produktene ofte er merket med? Antar at det har noe å gjøre med kortene, men er ikke kameraet selv også en begrensning når det gjelder lese- og skrivehastighet på korta?

Lenke til kommentar

Det er riktig link til Sigmaobjektivet ja.

Batteriet heter NB-2L

Du finner det f.eks her:

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=18...um=1&Catg=11996

Jeg anbefaler deg et compact flash kort av minst dette kaliberet (1GB SanDisk UltraII):

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=18...um=1&Catg=14644

Jeg kjøpte eXtreme III utgaven som er raskere, men fant ikke det akkurat nå på QXL.

Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med kundeservice på YaTack og har fått denne forklaringen:

De fikk inn 10 apparater fra en annen distributør enn de vanligvis bruker, og de kunne derfor selge dem for kr. 6.980,-. Disse apparaten forsvant imidlertid i løpet av noen timer, og prisen for gjenværende apparater (fra deres vanlige distributør) ble satt til kr. 7.390,- (for kamerahus og objektiv).

Jeg la inn en bestilling nå i ettermiddag, og på ordrebekreftelsen får jeg fremdeles en pris på kr. 7.100,- inkl. mva. for kamerahus m/18-55 objektiv og frakt.

Jeg har ikke greid å spore opp noe bedre tilbud i andre nettbutikker - så her er det vel bare å slå til .....

Lenke til kommentar
Jeg valgte 350D med 18-125 Sigma og angrer ikke et sekund.

Sigmaobjektivet er lynkjapp i fokusering.

Har også et Canon USM objektic og tuller ikke nå jeg sier at Sigma er minst 5 ganger så rask, om ikke raskere, på fokusering.

Sigma leverer også med solblender, noe som er ekstrautstyr på Canon.

18-125 er også en meget god all-around spesifikasjon. Godt med vidvinkel, i tillegg til gode muligheter for en del zoom.

Tilbudet fra nomatica:

EOS 350D + EF-S 18-55 II + 55-200 + Grip BGE-3 (2 års garanti),

var det meget god pris på.

Jeg har BG-E3 på mitt kamera og bruker det mye. Dog, jeg ville heller valgt kun Sigmaobjetivet 18-125, foran de to Canonobjektivene

Stretto.no har billig batterigrep. = 970,-

Fotomagasinet har 350D + Sigma 18-125 = 9.443,-

Totalpris 10.413,-

Enda bedre; bruk tilbudet til nomatica, selg Canonobjektivene og kjøp Sigmaobjektivet.

En liten overdrivelse å si at Sigma 18-125 er lynkjapp i fokusering?

Dette er jo et stort negativt punkt ved objektivet; fokuseringen er treig og bråkete. Canon sine USM objektiver er "lydløse" og arbeider mye raskere.

Ellers er jeg enig i at Sigma 18-125 er glimrende, bra zoom område og bra vidvinkel. Skarpheten kan diskuteres ytters ute på zoomen, men det ser greit ut på vanlig print-out

Lenke til kommentar

Dette er jo et stort negativt punkt ved objektivet; fokuseringen er treig og bråkete. Canon sine USM objektiver er "lydløse" og arbeider mye raskere.

Min personlige erfaring tilsier at Sigmaen er minst 5 ganger kjappere enn canons USM.

Som nevnt, har jeg både sigmaen og et canonlobjektiv som koster det dobbelte av sigmaen, og resultatet;

Sigma knuser USM ned i støvlene på hastighet.

Om fokusering "bråker", who cares?

Ingen hører den lyden likevel som står mer enn 2m unna.

Endret av trykkertor
Lenke til kommentar

Min personlige erfaring tilsier at Sigmaen er minst 5 ganger kjappere enn canons USM.

Som nevnt, har jeg både sigmaen og et canonlobjektiv som koster det dobbelte av sigmaen, og resultatet;

Ehhhh.........

Lenke til kommentar

Lurer veldig på hvordan du kommer frem til "minst 5 ganger raskere" ?

Mine Canon objektiver fokuserer rimelig kjapt, ofte nærmest momentant, men la oss si det er ett sekund da, for å ta i litt... så du mener du kan måle/merke at sigma'n fokuserer på 2 tideler eller mindre? eller?

jaja så lenge du er fornøyd så...

Lenke til kommentar
Mine Canon objektiver fokuserer rimelig kjapt, ofte nærmest momentant, men la oss si det er ett sekund da, for å ta i litt... så du mener du kan måle/merke at sigma'n fokuserer på 2 tideler eller mindre? eller?

Den beskrivelsen du gir der er helt korrekt.

Slik er min oppfattelse av de objektivene.

I et review av canonbojektivet leste jeg:

Focus speed is OK, but not fast.  My kids could easily outrun the Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM Lens's focusing capabilities even when mounted on a Canon pro camera body.

Den påstanden er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...