Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

irc og router

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke åssen router du har, men jeg bruker en SMC Barricade Broadband Router, og har ingen problemer med å sende noe over irc. Det eneste jeg kan tenke meg at du kan gjøre er å sette opp routeren til å la maskina di få full tilgang til internett. Det heter noe sånt som DMZ. Let gjennom manual eller no sånt om du finner et tema som omhandler det. Ellers så finnes det sikker noen sider på internett som omhandler dette temaet for akkurat den routeren du har.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-29 17:08, Bjørn_H skrev:

Jeg har et alcatel modem fra Telenor og en SMC Barricade router. Får ikke logget meg inn på mIRC i det hele tatt!

Noen som kan hjelpe?

Hmmm... har du merket av for Enable på Access Control? Hvis du har gjort det, skal problemet forsvinne hvis du disabler den. Pass også på at du ikke har aktivert firewall på nettverkskoblingen din i Windows hvis du har WinXP. Har hatt samme problemet selv.

Lenke til kommentar

Hvis du går inn på switchens meny finner du Access Control... eller er ikke sikkert det heter det hvis du har en gammel firmware versjon. Men i hvertfall er det under en av punktene i menyen. Det er der du kan sette opp tillatelser for de forskjellige IP'ene i nettverket. Men siden du ikke vet hvor det er, så tror jeg ikke du har satt opp noe der. Men har du noen annen form for firewallprogram på maskinen din?

Men hvis det ikke skulle fungere kan du jo gjøre som jeg sa til han andre. Sett opp maskina di til å være DMZ host under Misc i menyen. Dermed skal maskina få full tilgang til internett uten noen som helst kontroll av hva som går ut.

Lenke til kommentar

har lurt på det samme leeenge, og skjønner virkelig ikke DMZ Host-greiene i routern helt.

Når jeg setter maskina mi som DMZ Host i routern, så funker det å sende på alle andre programmer msn icq osv, og alle spill og alt sånn funker helt fint, akkuratt som det skulle være direkte tilgang til nettet og ikke gjennom no router eller noenting, MEN å sende filer over mirc funker ikke, bare å motta.

Men når jeg skrur av DMZ Host derimot, så funker det å sende filer over mirc som bare det, men da funker det ikke på noen av de andre programma(???).. jeg syns det hele virker litt bakvendt jaja

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-29 17:36, andjoha skrev:

har lurt på det samme leeenge, og skjønner virkelig ikke DMZ Host-greiene i routern helt.

Når jeg setter maskina mi som DMZ Host i routern, så funker det å sende på alle andre programmer msn icq osv, og alle spill og alt sånn funker helt fint, akkuratt som det skulle være direkte tilgang til nettet og ikke gjennom no router eller noenting, MEN å sende filer over mirc funker ikke, bare å motta.

Men når jeg skrur av DMZ Host derimot, så funker det å sende filer over mirc som bare det, men da funker det ikke på noen av de andre programma(???).. jeg syns det hele virker litt bakvendt jaja

Det med problemer med å sende filer med irc er ikke et problem som bare oppstår ved bruk av router. Problemet er velkjent blant de som har brukt irc ei god stund. Jeg har rett og slett ikke peiling på hvorfor problemet oppstår. Selv så får jeg sendt nå, men det gjorde jeg ikke når jeg satt med ISDN modem. Tror kanskje problemet er at hvis du har DMZhost, så er maskina koblet rett til internett, og pc'en din vet at dette er oppkoblinga. Når DMZ er slått av er internettforbindelsen gjennom routeren, altså gjennom nettverket. Jeg tror problemet er at maskinen ikke helt vet hvor den skal sende filen. Har flere kamerater som kun får sendt filer hvis de er koblet opp mot nettverk med delt internett.

Hmmmm... skjønte du egentlig det jeg skrev nå? hehe... ble litt innvikla det der=)

Quote:

Fikk ikke til det der greiene med DMZ. Noen andre forslag. WinMX og Kazaa funker som bare det!!!

Da har jeg rett og slett ikke peiling. Må være noen innstilling et eller anna sted som gjør det, som jeg ikke har vært borti. Hvilken irc-server prøver du å koble opp til da?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-29 18:11, Bjørn_H skrev:

Er det trygt å ha DMZ Host enable?

Hmmm... tja... var det da... hehe. Ja, det er vel egentlig det. Du har jo fremdeles firewall som beskytter deg mot angrep fra internett. Eneste DMZ'en gjør er at den setter maskina di til å ha full tilgang til internett, slik at routeren ikke forbyr deg å bruke en del tjenester.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-29 18:16, ^Zenit^ skrev:

Quote:

Den 2002-07-29 18:11, Bjørn_H skrev:

Er det trygt å ha DMZ Host enable?

Hmmm... tja... var det da... hehe. Ja, det er vel egentlig det. Du har jo fremdeles firewall som beskytter deg mot angrep fra internett. Eneste DMZ'en gjør er at den setter maskina di til å ha full tilgang til internett, slik at routeren ikke forbyr deg å bruke en del tjenester.

NEIIII!!!!!!!

Når du setter på DMZ så forwarder du all trafikk til din maskin, dermed vil alle "nagrep" komme rett på din egen maskin!

Bare så dere vet det så må dere sette "report IP" under DCC eller noe sånt i mIRC. Er ikke helt sikker for jeg bruker ikke mIRC noe særlig ennå. Hvis du ikke rapporterer en IP, setter den ipadressen til maskina du sitter på; og den er vel gjerne en privat IP. Sett IP'en til den adressen som er på den externe interfacet på router'n

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...