dimdal Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Tenkte jeg skulle skrive en kjapp guide på hvordan dere kan endre oppløsning på bilder, for å få ned filstørrelsen og eventuellt opp filstørrelse og skarphet for trykk/print whatever.. Merk: Dette er min første publiserte guide, så vær snille. Jeg er glad for konstruktiv tilbakemelding, og hvis det er noe du er veldig uenig i, eller som ikke stemmer må du bare skrive ut! Først må du kjøpe Photoshop. Merk: Dette er nyeste Photoshop versjon (Photoshop CS (8 red.anm), jeg bruker i denne guiden Photoshop versjon 7.0, men det meste er likt så det skal kunne gå ann å forstå i begge versjonene. Når du har lagt inn Photoshop, og starter det første gang, vil det komme masse spørsmål om fargeinstillinger, hopp over dette. 1. Ok da starter vi med trykk/printing oppløsninger: Si at jeg vil printe et bilde på en plakat, og da vil jeg selvsagt ikke at bildet mitt skal bli uskarpt. Derfor vil jeg bruke en oppløsning som er verdig høykvalitets-trykk: For å si det enkelt, så har man en måleenhet på oppløsningen man bruker når man skal printe/trykke noe; Denne kalles PPI og er en forkortelse for "Pixels Per Inch" dvs. "Pixler (bildepunkter) per Tomme". En viktig ting å nevne her er at mange tar feil av DPI og PPI; DPI er en måleenhet som angir antall utskrift/eksponeringspunkter per tomme i en utskriftsenhet, mens PPI måler antall pixler per tomme. Jo Flere pixler man har per tomme, jo skarpere og mindre kornete blir bildet! Noe særlig mer skal jeg ikke gå inn på dette for å unngå forvirring.. En annen ting er at man har ikke uendelig av pixler i et bilde, antall pixler avgjøres av kameraet man bruker, f.eks mitt kamera tar bilder som har 2592(bredde) x 1944(høyde) pixler == 5038848 ~ 5millioner pixler (5 MegaPixler) . Dette tilsier at jo flere pixler jeg vil ha per tomme, jo færre tommer får jeg: Eksempel: Jeg har et bilde på 2592 pixler i bredde, og 1944 pixler i høyden, og velger å ha 150pixler per tomme: 2592 / 150 == 17,28 tommer == 43,89 cm 1944 / 150 == 12,96 tommer == 32,92 cm Så enkelt er det! Ikke noe hokus-pokus! Forskjellige oppløsninger til forskjellige formål: På en dataskjerm vil du sjelden se forskjell på bilder med forskjellig PPI, men uansett standard PPI for forskjellige formål er som følger: Websider/data: 72 PPI Avistrykk 150-170 PPI Høykvalitets offsett-trykk 300-350 PPI Plott ca. 200 PPI For dine familiebilder som skal i fotoalbum anbefaler jeg deg å bruke rundt 150 PPI. 2. Åpne bildet du vil endre oppløsning eller fysisk trykkstørrelse på; Dette gjøres ved enten å bruke "Fil - Åpne"-menyen og bla seg fram til bildefilen, eller rett og slett å bare dra fila inn i Photoshop vinduet. Her ser dere jeg har åpnet mitt bilde som jeg gjerne vil endre størrelse på i Photoshop.. 3. Åpne menyen "Image" og bla deg fram til "Image Size" ("Bilde - Bildestørrelse" på norsk): 4. Da får du opp dette vinduet, som du kan stille alt av bildestørrelser og oppløsninger i: Når du vil sette en PPI for print, er det viktig at du starter med å krysse VEKK (slik at det ikke er haket av) valget som heter "Resample Image". Rullemenyen som er rett til høyre for denne skal du ikke bry deg om. Det er også viktig at "Constrain Proportions" er huket av (slik at den er aktivert), for at bildet ikke skal endre form. Dette gjør at printstørrelsen (Document size), som er størrelsen bildet vil få når du printer det, endrer seg etter hvor høy oppløsning i PPI du setter. Eller omvendt, du kan sette en ønsket størrelse og se hvor høy oppløsning i PPI du får. "Image-size"-dialogboksen uten "Resample image" aktivert. 5. Ok nå ønsker jeg å utvide bildet mitt til 45cm i bredde (høyden bestemmes av Photoshop, fordi jeg ber den om å beholde samme proporsjoner): Her er bildestørrelsen endret, og vi ser da også oppløsning (PPI) og høyde har forandret seg i forhold til den nye størrelsen. Som dere ser har PPI blitt lavere, fordi jeg velger å utvide bildet, og det går da på bekostning av hvor mange pixler som fylles per tomme. Nå vil bildet mitt altså få følgende størrelse og oppløsning når jeg skriver det ut: Bredde: 45cm Høyde: 33,75cm Oppløsning: 146,304 Pixler per Tomme Med andre ord det vil bli et relativt stort bilde som samtidig er ganske skarpt. 6. Når du er ferdig med å finne en størrelse og oppløsning du kan bruke til DIN trykksak trykker du på Bildet ditt blir nå endret i størrelse / oppløsning etter dine valg av Photoshop 7. Lagring: For å lagre bildet ditt i riktig format og kvalitet starter du med å gå til "File - Save As..." Photoshops alltid like fine meny.. Du får da opp denne dialogboksen, med noen forskjellige valg for lagring: Her velger du hvor du vil lagre bildet på harddisken din, og det regner jeg med at du vet selv. Det viktige her er derimot å velge riktig filformat: Hvis du drar ned denne rullemenyen får du følgende valg: Det enkle og effektive for å komprimere bildet men samtidig beholde nok farger til at bildet ser bra ut mener jeg er JPEG-formatet. Velg derfor dette formatet nå, jeg har ikke tenkt til å gå inn på hva de andre formatene er til, det kan du lese her Når du åpner en JPEG-fil vil den dekomprimeres automatisk (derfor "loading"-tid på høyoppløselige bilder.). Edit: Etter rettelse fra "Kvikks" bør man heller bruke PNG-formatet hvis man skal komprimere, eller TIF-formatet med zip-komprimering mot trykk/print. Skriv så inn filnavn og se at formatet står til JPEG, sjekk at du lagrer der du vil, og trykk "Lagre". Da vil du få opp enda en dialogboks (ja, photoshop har mange av dem ) som ser slik ut: Det eneste du trenger å gjøre her er å sette "Quality" på det høyeste, som er 12, for å unngå for mye komprimering. Komprimeringen er slår nemlig sammen farger som er nesten like i bildet for at bildet skal inneholde mindre informasjon. Mindre informasjon gir også en mindre størrelse. However, selv om du bruker høyeste kvalitet på JPEG, vil bildet bli komprimert, men dette er også meningen med at vi bruker JPEG-formatet, ellers ville bildefilene blitt ALT for store til f.eks E-mail, MSN, Websider osv. En annen gang skal jeg gå gjennom de forskjellige formatene! Håper denne guiden kan være til nytte for noen, selv om den kanskje kan være litt avansert for folk uten noe som helst innsikt! F A Q (Frequently Asked Question) Q: Hvorfor i hel**** må jeg gjøre det så avansert, hvorfor kan jeg ikke bare gå i Word, lime inn bildet, og strekke det så stort jeg vil ha det?A:Det kan du helt fint gjøre, men da vet du ikke hvordan bildet ditt vil se ut på trykk. Med Photoshop ser du hvor stort bildet ditt blir i cm/tommer etc. og hvor høy oppløsningen blir i PPI, derfor kan du allerede i det stadiet se om bildet kan brukes til det du har tiltenkt det. Q: Åååå for en søt hund, er det din??! Hva heter den?!?!?!? kan jeg mate den?11+1+1+1A:Nei, det er ikke min. Den heter Tyr, og du kan ikke mate den. Q: Hvorfor gidder du skrive alt dette?A:Fordi jeg kjeder meg akkurat nå, og jeg liker å opplyse andre mennesker Q: Jeg har funnet en feil i guiden din!A:Post det som svar i denne tråden, så skal jeg rette på det! 8) //dimdal Endret 12. juli 2005 av dimdal Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Her er mere korrekt DPI: Avis: 150 - 170 DPI Offset: 300 - 350 DPI Plott: ca. 200 DPI Og, hvorfor anbefale det verste bildeformatet i verden? Bruk heller PNG om du vil komprimere, evt som eg selv foretrekke tif med zip eller lzw komprimering. Er veldig greit å ha bilder i format ikke ødelegger bildet, spesielt om det skal brukes mot trykk/print. Elllers vel tynn den guiden om forstørring av bilder.. det er ikke så enkelt i virkeligheten, om du vil beholde en vis kvalitet Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 Elllers vel tynn den guiden om forstørring av bilder.. det er ikke så enkelt i virkeligheten, om du vil beholde en vis kvalitet Takk for rettelser og kritikk Hvilken del mener du er tynn? Kan du spesifisere akkurat hva med det som er feil, så skal jeg rette det så fort jeg klarer. De forskjellige PPI-oppløsningene som jeg har oppgitt har jeg fått fra lærebøker og gjennom skolen, men hvis du mener de er feil så retter jeg de opp etter hva du oppga. Er nok en forenklet versjon vi har fått lære antar jeg.. Lenke til kommentar
euroshopper Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Q: Åååå for en søt hund, er det din??! Hva heter den?!?!?!? kan jeg mate den?11+1+1+1 A:Nei, det er ikke min. Den heter Tyr, og du kan ikke mate den. hehe :!: hvertfall Bra guide! Lenke til kommentar
Pulsar Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Hvilken del mener du er tynn? Kan du spesifisere akkurat hva med det som er feil, så skal jeg rette det så fort jeg klarer. Du velger i guiden å printe med "aviskvalitet". Regner med det er det Kvikks sikter til. Det er faktisk bedre å interpolere bilde opp til f.eks 300 dpi, da det vil kunne gi bedre kvalitet ved print. Det er forskjellige metoder for å interpolere, men har man tilgang på Photoshop CS eller nyere (CS2 (9.0) er forøvrig nyeste versjon), så kan man bruke Bicubic Smoother for oppskalering (evt Bicubic Sharper for nedskalering) med veldig bra resultat. Jeg ville gjort det slik med aktuelle bilde: Det er i og for seg ikke noe poeng i å lagre det oppskalerte bilde, da dette som regel er siste ledd i prosessen. Forutsetter selvfølgelig at du ikke skal sende det avgårde for print, men printe rett fra Photoshop. Lenke til kommentar
saschagabor Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Flottings! alltid kjekt når folkens gidder å lage guider Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 Pulsar: Med din tillatelse kan jeg flette det inn i guiden, og bruke ditt screenshot? Lenke til kommentar
Pulsar Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Pulsar: Med din tillatelse kan jeg flette det inn i guiden, og bruke ditt screenshot? Selvfølgelig greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå