Gå til innhold

Widescreen = strukket bilde?

d_stenvig

Anbefalte innlegg

Har nettopp anskaffet med en 26" Widescreen LCD som jeg bruker som monitor akkurat nå.. Men jeg skjønner ingenting av det.

Kjører 1024x768 og bildet blir strukket (t.o.m på film, bilder - alt!). Prøver jeg å sette høyere oppløsning, blir bildet sånn at du må bruke musa for å "skyve deg fram og tilbake".

Jeg trodde det skulle finnes en "widescreen modus" eller noe i windows (litt rart om det ikke er?), men finner ingen. Jeg vil ikke ha strukket bilde...!!

Hva skal jeg gjøre? Hva er så vitsen med widescreen på PC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et radeon 9800pro.. Så det er mulig å sette til Widescreen med dette hydravision?

Slite forøvrig med widescreen innstillinger på spill også. Half life 2 f.eks. Setter man på widescreen der, så går mye av bildet ut.. Skjønner ikkeno.. Hva er egentlig vitsen med widescreen mot PC da?

Lenke til kommentar

Hva er widescreen oppløsninger da? Setter jeg på høyere oppløsniger, forsvinner mye av bildet utenfor skjermen, slik at man må "flytte bildet" med musen hvis man vil helt ut o.l...

Hørt at powerstrip kanskje kan gjøre noe med dette, men alt jeg gjør i powerstrip ser ut til å ha 0 effekt.. Lurer på om ATI catalyst "overstyrer" powerstrip.. :hmm:

Lenke til kommentar

Typiske oppløsninger du kan forsøke er 852x480, 1280x720, og... 1366x768, som modeller av Viewpa kjører. Du kan forsøke å legge til denne oppløsningen manuelt gjennom Powerstrip.

Dersom du kjører høyere oppløsninger og ATi bestemmer seg for å lage en "virtuell desktop" hvor man må scrolle rundt på skjermen når du kjører DVI/digitalt, da har du et firmware/software problem :) Leste om dette for et par dager siden på et annet forum, hvor feilen viste seg å være en bagatell i selve LCD skjermen. Skjermkortet antar "TV" etter å ha kommunisert med LCD skjermen, som den maks kjører på 1024x768. Uansett om man forsøker å øke oppløsningen, vil den aldri vise mer enn 1024x768 på en gang. Problemet ligger ofte i programvaren på LCD skjermen.

Har du forsøkt VGA istedenfor DVI?

Posten på Rage3D

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Typiske oppløsninger du kan forsøke er 852x480, 1280x720, og... 1366x768, som modeller av Viewpa kjører. Du kan forsøke å legge til denne oppløsningen manuelt gjennom Powerstrip.

Dersom du kjører høyere oppløsninger og ATi bestemmer seg for å lage en "virtuell desktop" hvor man må scrolle rundt på skjermen når du kjører DVI/digitalt, da har du et firmware/software problem :) Leste om dette for et par dager siden på et annet forum, hvor feilen viste seg å være en bagatell i selve LCD skjermen. Skjermkortet antar "TV" etter å ha kommunisert med LCD skjermen, som den maks kjører på 1024x768. Uansett om man forsøker å øke oppløsningen, vil den aldri vise mer enn 1024x768 på en gang. Problemet ligger ofte i programvaren på LCD skjermen.

Har du forsøkt VGA istedenfor DVI?

Posten på Rage3D

Jeg begynte med en gang på VGA, siden å få til 1:1 pixelmapping på denne skjermen med DVI er det enda ingen som har klart. ("http://avforum.no/forum/showthread.php?t=19239).

Jeg har riktignok klart å fått til å bruke hele bildet med en 1368x768 oppløsning, ved hjelp av en powerstrip string som var postet i overnevnte forum. Det som skjedde her var et dårlig og delvis uskarpt bilde. Tror dette skyldes at jeg ikke fikk til å sette på mer enn 60hz på denne oppløsningen. Og jeg har lest at andre har fått det til med 1280x768 (det jeg streber etter) full 1:1, god kvalitet(forøvrig fikk de god kvalitet i 1368x768 også)..

... Så dette er innstillinger i powerstrip det dreier seg om! Men med mindre noen forteller meg, eller (helst..;)) poster en ferdiglaga powerstrip string for meg, så sliter jeg her på 1024x768.. Bruker 2/3 av skjermen nå...! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jepp, noe skikkelig knurring du sliter med der. Men, du nevnte uskarphet. Det har ikke tilfeldigvis noe med dårlige justerte phase/clock verdier, dvs. auto-justering av det analoge signalet til å tilpasses skjermen?

PS: DVI/HDMI og 1:1 har, og er vel enda, også et problem for projektorer :) Enten får man 1:1, eller så får man et croppet bilde. AAAARG :!: Bruker DSUB/analogt selv til projektoren min, og sa forløpig farvel til alle mulige problemer assosiert så langt :)

1280x768...klarer du å skru av skalering på LCD skjermen, slik at det vises 1:1 med ved et bittelite tap av bildeområde?

Lenke til kommentar
-oops-

EDIT: Vel, ettersom jeg liksegodt laget en feilpost (duplikat av den ovenfor) kan jeg liksegodt bruke den. Fikk du med deg denne på linken du skrev?

Ja, jeg har også fått til 1:1 med 1368x768 oppløsning på VGA. Dette fungerer fint, bortsett fra at jeg måtte leve med ca en mm. tap av høyre synsfelt - det gjør meg ikkeno.

Men, eneste grunnen til at jeg fikk til dette, var at jeg kom over en ferdiglaga string til powerstrip i denne oppløsning. Selv vil jeg helst ha 1280x768 fordi:

- De fleste spill har denne oppløsningen

- Kan kjøre skjermen med 85hz istedenfor 60!

Men har ikke funnet noen som kunne ha lagt ut en slik string :no: , og det er jeg avhengig av, for jeg har rett og slett ikke peiling nok selv.. :roll:

Er heller ikke overbevist av DVD visning gjennom VGA.. Fikk noe bedre resultat med RGB scart. Kunne tenkes at at DVI gjorde susen, men når folk som forstår seg på dette ikke får det til, skal ikke jeg en gang drømme om det... :innocent:

Lenke til kommentar

Hvorfor 85Hz istedenfor 60Hz? Det er en LCD du kjører, ikke CRT :) Skal du være "safe", burde du vel praktisk talt kjøre 50Hz for PAL materiale, og 60Hz for NTSC, og for spill kjøre 60Hz med VSYNC på (dog har du litt tregere skjermkort må vel denne nesten skrus av).

Skal si det blåser på Sørlandet nå! Håper ikke denne posten gjør det verre :)

Lenke til kommentar

Ikke på LCD :-)

Du kan vel praktisk talt kjøre en LCD på 30Hz om du vil, det vil ikke flimre noe mere av den grunn. Det er ikke akkurat anbefalt og iallefall ikke optimalt, men skadelig / irriterende for øyene er det ikke. Dersom en ser på skrivebordet, statisk, tror jeg ikke en ville sett forskjell. Så fort en drar i et vindu derimot, oppdager en nok en noe tregere respons og tegning av vinduet (refresh).

CRT/kasseskjermer derimot....DER blir det flimmer, a-la hurtigblink. Hadde vært artig å forsøkt 30Hz på en CRT :whistle:

EDITEDIT: Jeg sjekket spesifikasjonene på mine egne LCD skjermer, og de går ikke lengre ned enn til 56Hz. Av den grunn fikk jeg ikke forsøkt 30Hz selv, og dersom noen andre har og jeg tar feil angående 30Hz=null flimring på LCD, korriger meg!

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...