tinsley Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Hei! Begynner nå å bli drittlei av å prøve å få gang på min nylig sammensatte pc. Finner ikke hdd og dvd samtidig men hver for seg, Bios finner ikke hdd.... Her er greia: 1. Installerte nytt hk, cpu og ram. Men det nye hk finner ikke hdd og dvd samtidig... 2. Bios finner hdd (IDE) som primary og dvd som primary men ikke hdd som primary samtidig som jeg setter dvd til secondary, så den finner ikke begge samtidig. Feilmeldingen "Insert a proper boot volume and press a key to continue" kommer opp. 3. Hvis jeg setter hdd som primary kommer jeg til windows oppstartsmeny der jeg kan velge mellom safe mode, last good known configuration o.s.v. Når jeg velger en av disse 5 alternativene restarter bare maskinen seg. 4. Det hjelper ikke å oppdatere BIOS, da kommer samme problem som før. 5. Får heller ikke formatert hdd for å installere XP på nytt da jeg ikke kan bruke hdd og dvd samtidig. Så nå sliter jeg litt... Noen ideer til dette problemet? Endret 11. juli 2005 av tinsley Lenke til kommentar
SonOfBodom Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Sjekk jumperene på HDDen..Pass på at den/disse står riktig! Det fikk meg nesten til å gå av hengslene en gang, men det er ingen big deal! Lenke til kommentar
Gforce Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Hei Er Harddisk og Dvd på samme IDE kabel ? Sjekk jumpere om de står på riktg plass Endret 11. juli 2005 av Gforce Lenke til kommentar
tinsley Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 Harddisk og dvd er på samme ide kabel ja. Jumpere på harddisk eller på hovedkort? Lenke til kommentar
tinsley Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 Trenger jeg å forandre på dem hvis jeg kun har fått et nytt hovedkort? Har ikke gjort noen forandringer på rekkefølgen på primary, secondary o.s.v. fra oppsettet med det forrige hovedkortet. Lenke til kommentar
Gforce Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Kan jo Se i Bios om Boot Order er riktig.. boote fra Hdd Endret 11. juli 2005 av Gforce Lenke til kommentar
SonOfBodom Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Det er jeg faktisk ikke helt sikker på.. Prøv å la jumperene stå på "cable select". EDIT: Denne illustrasjonen er bedre! Endret 11. juli 2005 av SonOfBodom Lenke til kommentar
tinsley Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 Jeg satte jumper på cable select og da finner bios både dvd og hdd men hdd som slave. Har jeg satt feil boot order eller feil ende på ide kabel? Lenke til kommentar
SonOfBodom Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Da har du nok mest sannsynlig satt kabelen feil..HDDen skal være koblet til den siste pluggen..Skjønner du? Lenke til kommentar
Gforce Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Hmm.. er du sikker på at Hdd og Dvd er på samme Ide kabel? Hvis begge er på slave og er på samme Ide kabel da hadde Bios ikke opplyst om stasjonene er på slave eller primary Endret 11. juli 2005 av Gforce Lenke til kommentar
tinsley Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Funker ikke det heller, det kommer opp samme feilmelding "Insert proper boot volume". Og i min brukermanual står det at den grå koblingen, som i mitt tilfelle er i midten, skal være til hdd. Endret 11. juli 2005 av tinsley Lenke til kommentar
Gforce Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Hvilket Hovedkort har du ? Lenke til kommentar
SonOfBodom Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Da vet jeg desverre ikke hva som er feil..Prøv å koble dvden og hdden til hver sin IDE-kabel..Prøv eventuelt å sette jumperen på hdd som master og jumperen på dvden som slave. (se linken i tidligere post) Lenke til kommentar
tinsley Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Kan jeg ikke bare ha hdd som slave og dvd som master? Da fant jo BIOS begge to med en gang. Jeg har et ASUS P5GDC Pro hovedkort. Endret 11. juli 2005 av tinsley Lenke til kommentar
SonOfBodom Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Tror ikke det går.. Det finnes jo ingen lesbar informasjon(systemfiler) på en dvd..Alt det ligger jo på hdden..Derfor skal hdden stå som master, etter min erfaring og magefølelse! Lenke til kommentar
Gforce Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Sett jumperen på Hdd til "Primary Master" og sett jumperen på Dvd til "Primary slave" og sjekk at Bios er satt opp til å Boote fra HDD og ikke Dvd / Cdrom Endret 11. juli 2005 av Gforce Lenke til kommentar
feherzabidi Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Hei! Begynner nå å bli drittlei av å prøve å få gang på min nylig sammensatte pc. Finner ikke hdd og dvd samtidig men hver for seg, Bios finner ikke hdd.... Her er greia: 1. Installerte nytt hk, cpu og ram. Men det nye hk finner ikke hdd og dvd samtidig... 2. Bios finner hdd (IDE) som primary og dvd som primary men ikke hdd som primary samtidig som jeg setter dvd til secondary, så den finner ikke begge samtidig. Feilmeldingen "Insert a proper boot volume and press a key to continue" kommer opp. 3. Hvis jeg setter hdd som primary kommer jeg til windows oppstartsmeny der jeg kan velge mellom safe mode, last good known configuration o.s.v. Når jeg velger en av disse 5 alternativene restarter bare maskinen seg. 4. Det hjelper ikke å oppdatere BIOS, da kommer samme problem som før. 5. Får heller ikke formatert hdd for å installere XP på nytt da jeg ikke kan bruke hdd og dvd samtidig. Så nå sliter jeg litt... Noen ideer til dette problemet? sjekk kablene, fordi jeg hadde samme problem, bytt mellom de hvis du ikke husker var det før du satt det nye komponentene. mvh Lenke til kommentar
tinsley Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 Nå var vi i boks! Jeg satte jumperen på hdd til Cable Select og fjernet jumper på dvd. Nå gjenstår bare å installere xp... Takker folkens! Lenke til kommentar
Gforce Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Ok flott.. Da tar jeg natta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå