Gå til innhold

Burde jeg ikke få kompensasjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Greit, litt leit at du måtte vente litt, men syntes egentlig ikke det er verdt større kompensasjon enn en 180g melkesjokolade. Dette er selvfølgelig hvis varen du mottar er i akseptabel tilstand :)

Slike syn respekterer jeg godt. Noen vil jo mene at 10 % prisreduksjon er rett og rimelig, mens andre synes en melkesjokolade er grei nok kompensasjon :p

 

Uansett liker jeg ikke særlig tanken på at maskinen har blitt brukt flere dager av noen jeg ikke vet hvordan behandler den. Det må også tilføyes at maskinen ble levert uten operativsystem, det medfører at kunden nok har installert Windows også, i tillegg til å hadd godt tid til å gjøre alt mulig hun ønsket :p

 

Samtidig er det vel neppe noen som ville kjøpt en brukt maskin til 9980 kroner istedenfor en ny til 10000 kroner, slik at jeg ikke helt ser forskjellen. Om jeg hadde fått et for meg symbolsk prisavslag ala 500 kroner slik at webbutikken enda sitter igjen med fortjeneste, er vel en grei tankegang :) Heldigvis virker det ikke om mange er direkte uenig med meg her.

Lenke til kommentar
Macklett: Jeg, squabbish og dkvam syns alle at sytet ditt i denne posten er smått latterlig, uten at det har noe å si

 

Jeg sier det igjen: Det kan da umulig være noe fælt at PCen er brukt så lenge den er i helt samme stand som en ny en?

Jeg vill valgt en ny PC til 10000,-

Men ville ikke sendt inn krav om kompensasjon, eller sytt om det her hvis jeg hadde fått en PC som er akkuratt lik en ny en.

Jeg har selv jobbet som reperatør av PC i flere år, slik at jeg kan si at det er mange feil som kan dukke opp etter uforsiktig bruk, som en ikke oppdager med det første. Om den første kunden har gjort noe vanvittig feil, eller slitt mye på delene vil ikke nødvendigvis problemer relatert til PCen dukke opp med en gang.

 

Slik at en kan aldri si at en brukt PC er i samme stand som en ny en. Fordi en kan enkelt og greit ikke vite dette med full sikkerhet selv etter å ha gått grundig over den, og ikke ha funnet feil med den. Altså blir det en usikkerhetssituasjon som det vel neppe er noen tvil om at det er jeg som taper på (: Og etter å lest mailen står jeg igjen full med spørsmål, da den egentlig ikke svarer på mye (f.eks hva hvis den andre kunden har ødelagt noe, brukerfeil?).

 

Selv har kamerater av meg sagt at jeg bare bør bruke returretten (pga selger ikke har oppfylt forpliktelsene), og sørge for at de gir meg en ny PC istedenfor :) Men jeg ønsker ikke å være slem mot butikken siden de taper mye på det.

Endret av macklett
Lenke til kommentar

Poenget er jo at det er det samme om hun har brukt den eller ikke, så lenge det overhodet ikke er noe galt med maskinen.

 

Hun kan umulig ha slitt en kompnent på noen få dager. Dersom det skjer noe med maskinen, har du uansett garanti.

 

Tviler på at kompensasjoner noe krav i denne situasjonen, snarere en bonus.

 

For meg virker det bare som om du gjør et desperat forsøk på å bruke nettbutikkens uheldige situasjon til å presse litt penger ut av dem.

 

En annen ting: Hva vil du egentlig oppnå med å poste problemet ditt her?

Endret av E.T
Lenke til kommentar

Vel,vent nå til du får maskinen så ser du etter synelige skader og er det ikke slike så innstalerer du det du ønsker på maskinen, det er jo bare å formatere disken så er alt hun la inn borte.

Fungere ikke maskinen tilfredstillende, blir det en sak, men er alt ok er det en annen sak.

Så får du ta en diskusjon med Komplett etter at dette er klarlagt og jeg tror dere blir enige uansett :)

Lenke til kommentar

Tja, om den var levert uten OS så er det heller henne som burde få kompentasjon for tiden hun hadde brukt på å sette opp pc'en først.

 

Og det at hun har installert Windows har vel ingen betydning for deg (muligens har hun formatert maskinen før hun sendte den videre til deg), siden du kan scratche maskinen på nytt igjen. Og ikke minst er dette ikke noe problem for deg, macklett, når du har jobbet som repratør.

Lenke til kommentar

selv om den tilsynelatende virker som normalt så er den fortsatt brukt, med all usikkerheten det medfører. og med en gang varen er brukt så har den tapt endel av sin verdi, det kan vel ingen krangle på?

 

jeg synes 5-10% kompensasjon er fair for begge parter.

Lenke til kommentar

Er enig i trådstarter i denne diskusjonen. Komplett har åpenbart dummet seg skikkelig ut, og at de skal betale 700 kroner for en minnebrikke synes jeg er helt fair. Forøvrig ville jeg selv sendt PCen i retur til komplett ihht angreloven og få pengene tilbake, og kjøpe de samme delene et annet sted. Tar et par uker, men da hadde jeg vært sikker på at alt er nytt. :)

Lenke til kommentar
Poenget er jo at det er det samme om hun har brukt den eller ikke, så lenge det overhodet ikke er noe galt med maskinen.

 

Tviler på at kompensasjoner noe krav i denne situasjonen, snarere en bonus.

 

For meg virker det bare som om du gjør et desperat forsøk på å bruke nettbutikkens uheldige situasjon til å presse litt penger ut av dem.

 

En annen ting: Hva vil du egentlig oppnå med å poste problemet ditt her?

Jeg spør deg en gang om du virkelig vet hva en PC er? Du kan kort si at den omfatter blant annet masse avansert elektronikk som har et dynamisk samspill mellom seg.

 

Poenget er at jeg ikke vet noe som helst om hvorvidt bruken har vært fin eller ikke, og hvorvidt det har forekommet følgende episoder:

- maskinen kan allerede være kollapset pga brukerfeil, eller feil innpakning av kunde. Da vil jeg sitte i en svært vanskelig situasjon, i henhold til hva som står i mailen (les på nytt).

- noe har skjedd som gjør at feil kan dukke opp på et framtidig tidspunkt.

 

Jeg er ikke noe utsuger som du prøver og antyder, liker ikke debatteknikker som bærer på personangrep. Tror selv de fleste ville returnert PCen da de tross alt tar en vesentlig risiko med å ta imot den. Men de fleste skjønner at det å få et brukt produkt med visse usikkerheter ikke tilsvarer å få et nytt produkt.

 

Egentlig burde jeg kanskje ikke ha opprettet denne tråden i det hele tatt. Fordi det virker som om de fleste er enig med min tankegang om en mild kompenasjon (500 kroner avslag, en minnebrikke eller lignende). Mens hovedsaklig du framstiller meg som en urimelig, utsugende kunde som er fullstendig urimelig. Til tross for at jeg hater slike kunder som pesten, siden jeg selv har jobbet innen tele-/mobilsalg, og også har endel dataerfaring.

 

Med andre ord har jeg hatt alt å tape, da det virker som om jeg og webbutikken naturligvis vil få til en ordning, som antydet i mailen. Mens noen få "særinger" synes det er helt greit å få et produkt, og kommer med utsagn som (hva gjør det hvis den er i samme stand?). Akkurat som om du, meg eller noen andre var i stand til å bedømme hvorvidt et produkt er i samme stand, og samtidig være sikkert på at "ingenting har skjedd".

Lenke til kommentar

Jeg kan si deg en ting, macklett, nå har du fått deg en god goodwill hos Komplett og du vil antagelig få en liten (og søtt) kompensasjon vil jeg tro. Ta det med et smil ;) Tror de vil bidra noe større hjelp neste gang det oppstår noe med produkter fra Komplett ;) Så lenge du ikke maser om mest mulig

Endret av jojo1717
Lenke til kommentar
Tja, om den var levert uten OS så er det heller henne som burde få kompentasjon for tiden hun hadde brukt på å sette opp pc'en først.

 

Og det at hun har installert Windows har vel ingen betydning for deg (muligens har hun formatert maskinen før hun sendte den videre til deg), siden du kan scratche maskinen på nytt igjen. Og ikke minst er dette ikke noe problem for deg, macklett, når du har jobbet som repratør.

Hehe, maskinen var levert uten Operativsystem :) Om hun har en sak med Komplett interesserer meg ikke, og er utenfor min tankegang :p

 

Er ingen problem for meg å gjøre noe som helst, men problemet vil jo alltid være om det viser seg og være noe ødelagt (da komplett da ikke vil vite om det er meg eller hun som har skapt problemene). Da kan jeg komme i en langvarig dialog med dem, noe som jeg ikke føler for :p

 

Og en annen sa at det normalt ikke vil forekomme slitasje etter et par dagers bruk. Hva vet vi om hun har skiftet ut Cd rom, lydkort, satt inn mer minne, eller lignende, og satt det tilbake før retur? Poenget er at det kan ha vært gjort alt mulig med PCen uten at jeg har snøring på det, eller vil få vite om det. Slitasje eller ødeleggelser forekommer oftest de første dagene da kunden faktisk kan sitte med en del annet utstyr å sette inn.

 

Forøvrig liker jeg ikke å "konstruere feilsituasjoner". Men jeg synes det er så mange som virker noe tankeløse (ikke rettet mot deg jeg svarer på). En må jo skjønne at maskinen både kan være ødelagt av brukerfeil, eventuelt slitt eller lignende bare i løpet av et par dager. Med 95 % sannsynlighet er jo PCen fint brukt, pakket i forsvarlig stand osv, men det vil alltid være en liten usikkerhet. Virker som om noen faktisk er uenig i dette.

Lenke til kommentar

Trådstarter og enkelte andre sammenligner denne pcen med en demobrukt vare. Nå er det min oppriktige oppfatning at dette begrepet favner om et for så vidt mye bredere spekter av bruksgrad enn til dømes en maskin som har vært satt opp og brukt i to dager. Så først og fremst mener jeg at denne sammenligningen er feil.

 

 

Videre mener jeg at norske nettbutikkers praksis med å selge demovarer til sterkt reduserte priser er en gavmild praksis. Mine erfaringer med dette er at det er produkter som er fullt på høyde med nye, men mangler kanskje originalinnpakning og driver-cd (noe jeg ville kasta og lasta ned siste driver fra nettet uansett).

 

I ditt tilfelle er det, slik jeg forstår, snakk om en pc som, ja, har vært brukt, men som ikke på noen annen måte er påført noen slitasje eller mangler. Ditt største bryderi må vel bli å formatere den og legge inn os og drivere på nytt. Dette er forøvig en foreteelse jeg gjør mye oftere enn å vaske rundt hjemme.

 

Mine erfaringer med både komplett og andre nettbutikker her i landet er at de er villige til å strekke seg langt hva gjelder service. Derfor syns jeg det er et unødvendig ubehag for deres support og service-avdelinger å utsettes for "gold-diggers", slik jeg mener trådstarter kan fremstå som med sine krav.

 

Jeg må si at problemet trådstarter beskriver her minner svært mye om et hendelse i en dyrefabel jeg leste for mange herrens år siden, der en av karakterene i historien ikke fant seg i å bli telt av en annen. :!:

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
selv om den tilsynelatende virker som normalt så er den fortsatt brukt, med all usikkerheten det medfører. og med en gang varen er brukt så har den tapt endel av sin verdi, det kan vel ingen krangle på?

 

jeg synes 5-10% kompensasjon er fair for begge parter.

Helt enig, der 5 % kompenasjon virker for meg litt mer rimelig enn 10 %

Lenke til kommentar
macklett: Regner med at du dokumenterer med foto innpakkningen, slik at du kan kreve retur/ombytte dersom hun har sendt maskinen feil pakket. Og eventuelle merker/riper som kan ha blitt påført av henne eller grunnet ekstra posttur.

Takk for tipset. Har som tidligere kort nevnt i tråden en ordning med at jeg skal ta alt opp med videokamera for sikkerhets skyld. Jeg skal få en kamerat til å holde det, mens jeg pakker den opp, og kontrollerer.

 

Og sannsynligheten for alt er i orden er naturligvis meget stor.

Lenke til kommentar
Trådstarter og enkelte andre sammenligner denne pcen med en demobrukt vare. Nå er det min oppriktige oppfatning at dette begrepet favner om et for så vidt mye bredere spekter av bruksgrad enn til dømes en maskin som har vært satt opp og brukt i to dager. Så først og fremst mener jeg at denne sammenligningen er feil.

Om du kjøper et prodult, bruker det i en time og benytter deg av angreretten, så må butikken selge varen som demobrukt.

 

Her er produktet brukt i 2-3 dager, og komplett kan ikke selge dette produktet som nytt lengre. Får de pcen i retur må de selge den som demobrukt, etter å ha feilsøkt alle komponenter for å være 100% sikker på at der ikke er noen feil ved komponentene.

 

Jeg vil tro at dette er en kostbar prosess for komplett, så om kjøper sier de kan få slippe denne prosessen for 7-800 kr så bør komplett være fornøyd, de tjener tross alt en god den på at det gjøres på denne måten.

 

Blir vel fort en prisreduksjon på 1-2000 for å selge den som demobrukt, så kommer arbeidet de får ekstra ved denne prosessen.

 

Om komplett prøver å selge dette produktet som nytt så tilbakeholder de relevant informasjon for en eventuel kjøper.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen feil med maskinen, men som nevnt: Det kan være. Jeg og hadde vært usikker i en sånn sak, for du vet ikke noe om den andre personen. Som nevnt tidligere; Det kan ha vært satt inn andre komponenter eller noe sånn, og f.eks. er det er n00b som sitter og bygger for første gang (virker litt sånn for meg, siden hun ikke oppdaga det når hun pakket ut :hmm: ) og da kan mye "rart" skje

Men jeg velger å følge med på denne saken, og håper du finner kjapt ut om det er noe feil.

Kompensasjon hadde ikke vært så dumt, men hvor stor/mye er en annen sak

Lenke til kommentar

Jeg ville filmet i ett opptak helt fra posten og hjem, og til alt var pakket ut etc. Bedre føre var.

Men denne tråden ble vel egentelig postet litt for tidlig. Du må vel nesten se an hvordan den er behandlet først, før man kan snakke om hva slags kompensasjon du skal ha.

Lenke til kommentar
- maskinen kan allerede være kollapset pga brukerfeil, eller feil innpakning av kunde. Da vil jeg sitte i en svært vanskelig situasjon, i henhold til hva som står i mailen (les på nytt).

- noe har skjedd som gjør at feil kan dukke opp på et framtidig tidspunkt.

 

Om noe av dette skjer, har du uansett krav på support av komplett.

 

Og hvor stor er egentlig kjansen for at noe hun har gjort på 2 dager, dukkker opp igjen som et problem om 3 år?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...