beaver Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 jeg bare lurer på hvilken linux jeg burde gå for. Jeg har aldri brukt linux før og derfor sier en venn av meg at jeg burde gå for fedora, men en annen venn av meg sier at jeg burde gå for ubuntu for den er mye "cleanere", lett å lære og han er veldig fornøyd med den selv. Jeg lurer på om det er noen her som kanskje har brukt begge to og kan anbefale en av delene. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Jeg personlig vil anbefale Ubuntu. En CD, putte i, starte maskina. Voila! (Forhåpentligvis ) Lenke til kommentar
blablabla21 Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Av de to hadde jeg nok gått for Ubuntu, virker som det er flere som er fornøyde med apt-get. Er selv relativt nybegynner, har prøvd Suse, Mandrake, Xandros, Fedora og Ubuntu... falt mest for Ubuntu og Mandriva... Lenke til kommentar
beaver Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 er det noe stress å få tak i ubuntu????? Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Her kan du laste ned ubuntu http://www.ubuntulinux.org/download/ Lenke til kommentar
blablabla21 Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 er det noe stress å få tak i ubuntu????? Går ut ifra at han som anbefaler det bruker det... har du treg linje kan han sikkert brenne en kopi til deg. Du kan også bestille cder på hjemmesidene dems, koster ikkeno og de betaler frakta. Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Du kan også bestille cder på hjemmesidene dems, koster ikkeno og de betaler frakta. Om du har tid/tålmodighet, vel å merke: Så vidt jeg har hørt, tar dette ofte rundt en måned. Lenke til kommentar
beaver Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) nå har jeg lastet ned ubuntu men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal instalere den, kan noen hjelpe meg??? det er ikke noe vits, så ikke den tråden helt øverst hvor det står hvordan man gjør det!!!! Endret 11. juli 2005 av beaver Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 du må brenne iso'en på en cd med f.eks nero og velg burn image eller noe sånn. Etterpå setter du i cden og rebooter Lenke til kommentar
blablabla21 Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 du må brenne iso'en på en cd med f.eks nero og velg burn image eller noe sånn. Etterpå setter du i cden og rebooter Tror brenneprogrammet skal starte når du dobbelklikker en .iso fil, gjør iallefall det i K3B og da er det bare å klikke burn. Lenke til kommentar
beaver Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 jeg sliter med å instalere ubuntu. Først så vet jeg ikke hvilket fil system jeg skal bruke, altså Etx 2, fat 32 etc. Når jeg da har installert ubuntu så klarer ikke systemet å loade grub, det står bare error 14, Er det noen som vet hva jeg kan gjøre, har prøvd å reinstalere det flere ganger, men ser ikke ut til å funke Lenke til kommentar
blablabla21 Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 jeg sliter med å instalere ubuntu. Først så vet jeg ikke hvilket fil system jeg skal bruke, altså Etx 2, fat 32 etc. Når jeg da har installert ubuntu så klarer ikke systemet å loade grub, det står bare error 14, Er det noen som vet hva jeg kan gjøre, har prøvd å reinstalere det flere ganger, men ser ikke ut til å funke kan ikke huske at jeg fikk noe valgmulighet av filsystem når jeg installerte Ubuntu, men tror det er FAT32. Skal prøve å installere Ubuntu igjen når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
beaver Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 vet ikke helt hva det heter, men jeg får i hvert fall valget om jeg skal ha Fat 16 fat 32 ext 3, ext 2 og flere al,tså på partisjonen, Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Ext 3 er omtrent det samme som Ext 2, men er i tillegg journalførende. Jeg bruker dette. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Bruk ext3. Error 14 skyldes at du valgte fat32. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Alle som vil, kan få en slik ubuntu cd av meg, hvis du betaler frakta Tok å bestilte cd'er, og tok liksågod en 40 stk.. så har jeg å dele til friends.. Har til x86, powerpc og 64bit platform (stod på sida at jo flere du bestiller, "jo bedre er det"..) Lenke til kommentar
beaver Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 det var error 18 ikke 14, sorry trodde jeg så 14!!!! hva kan det være???? er det andre som har problemer med grub???? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 (endret) 18 : Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS This error is returned when a read is attempted at a linear block address beyond the end of the BIOS translated area. This generally happens if your disk is larger than the BIOS can handle (512MB for (E)IDE disks on older machines or larger than 8GB in general). Lag en liten boot-partisjon (50MB) når du installerer ubuntu. Edit: og legg den først på disken Endret 12. juli 2005 av xeon Lenke til kommentar
beaver Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 (endret) det skjønte jeg ikke så mye av!!!! hva må jeg gjøre??? er ekstrem newbie når det kommer til linux og pc generelt hvordan lager jeg en liten bios partisjon??? kommer meg ikke inn på windows så detr blir litt vannskelig er det nok med 50mb for å legge ubuntu på???? Endret 12. juli 2005 av beaver Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 er det nok med 50mb for å legge ubuntu på???? Mener å huske at en standardinnstallasjon av Ubuntu bruker ~1.5 GB. Du kan nok få det ned i 200-300 MB om du velger server-installasjonen, og bare legger inn det du selv vil etterpå. 50 MB? Da må du ha flere partisjoner og bare legge noe på den partisjonen i tilfelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå