Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjemioppgave - navn på hydrokarbon

Anbefalte innlegg

Tegn strukturformelen for produktet i likningen nedenfor og avgjør hvilken reaktant (?) som inngår i reaksjonen:

? + HCl ---> 1-klor-3-metylsyklopentan

Oppgaven fasit sier at reaktanten er 4-metylsyklopenten.

Mitt problem er da jeg ikke får fasiten til å stemme. Jeg har sett på alle navneregler vedrørende alkaner, alkener, funksjonelle grupper og prioriteringsrekkefølger, skjønner likevel ikke hvordan fasit kan stemme.

Det jeg lurte på var om fasiten er feil, eller om jeg tar feil.

Hvis det er jeg som tar feil, kan noen være så snill å forklare hvordan en kommer frem til det riktige svaret i følge fasit.

Takker for alle svar.

Endret av pæra
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Lurer du fortsatt på dette?

Er det ikke over 2 måneder siden du startet posten?

Jaja, uansett.. Jeg prøver meg.

Her har jeg først tegnet 1-klor-3-metylsyklopentan:

produkt.jpg

Så tenker jeg at jeg må trekke fra HCl, og får dette:

reaktant.jpg

Men jeg vet ikke helt hva det heter...

Jeg forstår heller ikke fasitens 4-metylsyklopenten.

Hva er det du har fått da?

Lenke til kommentar

Kom til samme svar som du har gjort. Gikk egentlig ut i fra at fasiten var feil da jeg postet oppgaven på forumet, men en vet aldri med kjemioppgaver.

Begynte med pensum for 3KJ tidlig i sommer, for å være litt på forskudd nå i høst... Så lurte jeg fortsatt på denne oppgaven nå 2 måneder senere :)

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er fasit feil. Dersom vi forutsetter at tegningene er riktige, vil jeg kalle den første 1-klor-3-metylsyklopentan, og den andre 2-metylsyklopenten. Imidlertid er jo også 4-metylsyklopenten entydig.

(Eller skal man kalle det metylsyklopent-2-en? Husker ikke om dobbeltbindinger eller substituenter skulle ha prioritet i IUPAC :blush: )

Lenke til kommentar

Det viktigste for meg er at jeg fikk fastsatt en gang for alle at det var fasiten som var feil for denne oppgaven.

I den reviderte utgaven av "Kjemien stemmer" for 3KJ (som det viste seg at jeg måtte kjøpe) har forlaget fjernet de fleste oppgavene som var litt tunge. Dette er kanskje begynnelsen på en faretruende utvikling... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...