Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

boote over nettverk med et diskløs system.

Anbefalte innlegg

etter at jeg hadde lest en artikkel på Tomshardware.com om ett hardware DivX PCI dekoder kort kalt Xcard produsert av Sigma Designs så fikk jeg en ide om å bruke en eldre P2-350 jeg har liggende til stue divx spiller.

den maskinen skal vere så enkel som mulig og mest mulig lydløs, og derav så vil jeg ikke ha noen hd eller likn.

har planer om å bygge en kasse i størrelse av en video spiller med følgende komponenter inni.

hk med P2-350, 128mb sdram, floppy, eldre pci grafikk kort og et NIC kort samt en liten strømforsyning med en stillegående vifte (kanskje en dvd spiller og, for å spille av vcd og dvd plater).

det jeg ønsker er at når jeg vil se en film på tv'n i stuen så bare slår jeg på 'divx boksen' og så vil den starte opp og laste in windows via nettverket.

etter det jeg kan tenke meg fram til så må jeg ha en floppy som setter i gang med å hente inn windows (95 eller 98) over nettverket fra server boksen min.

problemet mitt er at jeg vet ikke hvordan jeg skal sette opp en diskett med nettverks boot og hvordan jeg skal få satt opp en 'hd' til dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg liker tankegangen din. ideen er god.

bare tenkte på at skal du først bygge en boks til pc-kompontene dine, bruk skikkelig demping, slik at hd/dvd-rom ikke "hopper"/vibrerer. en hd må du nok ha i systemet, ellers må du ut og kjøpe mer ram, slik at du får laget en ram-drive (under oppstarten over nettverket) windows krever desverre sitt av lagringsplass. det vil jo bli en rimelig ribbet windows-installasjon (kun tcp/ip + drivere til skjermkort+lydkort)

case-modding står det mer om her på hw.no.

det er mulig å boote over nettverk, og kjøre en klient-maskin på en server, der serveren holder alle systemfiler mm. hvordan man får dette til er jeg desverre ikke sikker på, men jeg VET at det er mulig!

Lenke til kommentar

Nice idé.

Jeg har selv laget en disklaus "terminal", men da med Linux som OS. Det skal være mulig ved hjelp av samme teknikker å boot'e diverse Windowser.

Når det gjelder RAM bruken så kan du enten kjøre hele "systemdisken" i minne, eller la det ligge på en annen maskin (en server). Førstnevnte vil kreve mer RAM og sistnevnte vil bli litt tregere.

Det aller enkleste blir nok å lage en stille maskin, men selvfølgelig mer kostbar.

Stille vifter, disker osv.

Jeg selv satser på å ha en mini-itx mellom fingrene med et ekstremt lite kabinett for samme stue-"kos" som nevnt =)

-Dante

Lenke til kommentar

liker idéen selv så.. :smile:

hadde mest tenkt på og lage til at maskinen bruker en dedikert server som hd plass, dvs ingen massive ramdrive eller likn, bare nok til å sette i gang en boot som laster alt via nettverket, men jeg står på bar bakke her. aldri gjort noe som det her så jeg er litt rådløs på hva jeg skal gjøre.

akkurat at det kan gå litt tregt med at hd'n er en nettverks stasjon gjør forsåvidt ikke noe.

hadde der eksister støtte og drivere for linux så hadde jeg nok ha brukt det isteden, men er for tiden tvunget til windows.

fant tidligere i dag http://www.nick-christou.org.uk/bootdisks.htm# som virker intressang i det at en enkel diskett kan settes opp til å boote automatisk med nettverk og nettverk share's som en 'ekte' stasjon i dos. tenker at det skal vere mulig å legge til et skript av at slag som setter i gang og booter windows fra nettverket. skal prøve og eksperimentere litt med den og poste hva jeg finner ut her senere.

CrZy_T:

skjermkort.. hadde tenkt på å bruke et ATI AIW128 med tv ut. selve divx avspillingen er ikke opp til skjermkortet, Xcard kortet er det som jobber og viser filmen på tv da kortet har egen tv ut. akkurat løsningen på å skifte mellom to tv ut signal blir sikker ikke fin, men jeg skal nok finne ei løsning som fungerer, f.eks en switchbox som velger mellom signalene eller viss kortene sender på forskjellige frekvenser ganske enkelt en Y kobling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...