Gå til innhold

Kjøpe et sted å bo i Oslo

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å skal kjøpe meg en leilighet i Oslo (i løpet av noen måneder), da jeg er lei av å leie, og vil ha et sted å bo som jeg kan kalle mitt eget.

Per nå så bor jeg egentlig "midt i gryta"; dvs. på Frogner. Men det er altfor lite (og for dumt å betale til andre i lengden).. Jeg synes det er kjempefint der jeg bor, mtp nabolag og at jeg er "i nærheten" av det aller meste.. Og jeg går til jobb! :)

Men, jeg vil OPP i bo-areal! Jeg vil OVERHODET ikke under 50m2, men, egentlig så vil jeg ikke under 60m2, heller.. Resultatet; ikke fullt så nærme sentrum! :(

Så, det jeg lurer på; Er det noen av dere som bor litt "i utkanten" som vil anbefale et spesielt område? Eller vil anbefale å gå ned i størrelse på leiligheten i forhold til det å bo i sentrumsområder. Hvor bor dere? Trives dere? Hvor vil du ha bodd? Hvor vet du det er fint? Kort sagt; Noen kommentarer, eller tips?!

mvh Bone

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Jeg har ingen kjennskap til Oslo)

Jeg bor i den perfekte leilighet :). Den er bare 35 kvadratmeter stor, og ligger midt i Narvik (en knøttliten by i nord). Den er kjøpt og betalt for en enorm sum. Grunnen til prisen er at leiligheten er nyrenovert innvendig, og at hele "huset" med ti leiligheter (fra 1905 ellerno sånt) er nyrenovert utvendig.

Jeg er veldig fornøyd med den lille leiligheten, og på grunn av svært gode planløsninger er den mer enn stor nok for meg. Tilbringer mye tid der, for å si det slik :p.

Så jeg ville gjerne gått ned på areal, alt etter økonomi, men samtidig liker jeg meg litt utenfor byområder. Bil blir imidlertid da en "nødvendighet".

Hvis du vil se bilder:

(Bildene brukt her er tatt i nærområdet, og mange av dem i leiligheta. Dette er dessverre det beste jeg har av bilder)

http://amobil.no/art.php?artikkelid=15879

Salgstakst: 700 000 :ohmy:

Lenke til kommentar

Kvadratmeterprisen på Frogner og omegn er relativt stive iforhold til når ein kjem ut på austkanten.

Nybygd på Skullerud 3-roms 60kvm

http://www.finn.no/finn/realestate/object/...8&pos=9&tot=191

1.1Mill

Selveier Frogner 2-roms 60kvm

http://www.finn.no/finn/realestate/object/...8&pos=8&tot=191

2.2Mill

Snittet for blokkleiligheiter 1 kvartal 2005 i Oslo var på 28 870 pr kvadratmeter.

Mens er ein tabell som tar opp områdene i oslo,

http://forbruker.no/bolig/boligmarkedet/article1050799.ece

Og ein ser at ein betaler nesten dobbelt så mykje pr kvadratmeter på Frogner enn kva ein gjer på dei billigaste plassane.

Reknestykket blir ved minimum 50kvm (gjennomsnittspris) 1.750000, mens du får 90kvm leiligheit på Stovner for det same.

Sjølv kjøpte eg meg leiligheit på Kalbakken (77 /70kvm) på Kalbakken til 1.15mill

Ikkje ligg blokkene tett, t-banen ligger berre nokre min gange vekke.

Gode friområder er det også her, så eg er veldig fornøyd med kjøpet, sjølv om det tar ein halv time på jobb (blindern) så er det verd det.

Lenke til kommentar

Det er vel mere sånn at folk sitter mer tettpakket langs østkanten, hvor også innvandringen er størst. Derav også de billige prisene. Frogner er vel mer sånn in sted å bo, med politikere og kjentfolk osv. Jeg går på skole der og det er på en måte high standard å bo på Frogner og vestover. Men prisene blir jo dyrere og dyrere lenger vest også. Du skal KJØPE et sted å bo ser jeg! Da vil jeg egentlig anbefale deg et sted nær sentrum, og som ikke koster all verdens. Sentrum Nord er et ypperlig sted tenker jeg. Jobber der selv og det koster ikke så mye, dessuten er det et ganske populært sted å bo i tillegg til at det er ganske rolig der oppe selv om det er fult gateliv nedenfor og inn til Sentrum. St.hanshaugen og Bislettområde er ganske gunstig å bo. Men prisene skyter vel i været ettersom Bislett stadion snart står ferdig. Men du finner deg alltids knalltilbud her. For all del ikke flytt til Stovner o.l . Prisene er meget billige, men i tillegg så er det mye annet negativt her.

Endret av Lanka
Lenke til kommentar
@Lanka

Hva er negativt med Stovner? ..som du vil trekke frem?

Mye gjenger, spesiellt narko-gjenger, også mange wannabe-tøffinger der.

..men, snakker vi om Stovner Senter, eller rundt omkring i boligområdene, også!? Er det slik at folk merker til dem? Eller unngår man dem hvis man vil? Det er horer og dop-vrak i Karl Johan også, men jeg kan velge å "ikke menge" meg, liksom..

Lenke til kommentar
@Lanka

..men, snakker vi om Stovner Senter, eller rundt omkring i boligområdene, også!? Er det slik at folk merker til dem? Eller unngår man dem hvis man vil? Det er horer og dop-vrak i Karl Johan også, men jeg kan velge å "ikke menge" meg, liksom..

slik jeg har sett det, henger de ofte der hvor de fleste går, som t-banen, butikker osv... Trolig i boligområdene og, men det ville ikke jeg vite så mye om... Bor ikke der...

Edit: Jo, noe annet negativt er at det er LANG J**LA vei til byen!

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar
@Lanka

True. Samt altfor mange ghettoer av innvandrere som ikke har noe for seg. Sturer seg inne og beveger seg rundt i burkaen. Stovner er og blir et sted jeg aldri skal bo. :)

Lenke til kommentar

Ja Stovner er på en måte Norges utland. Det vil si at det skapes ghettoer på en måte. De som kommer fks med asyl eller fra andre steder i landet, hører om at noen kjente bor på Stovner. Og da hører de jo også mye bra om det stedet av de som bor der tidligere fordi ja. ;) Man vil jo ha flere kjentfolk i nabolaget. Det er jo sosialt for dem. Dessuten så er det veldig billig å bo der. Jeg er 2.generasjonsinnvandrer og jeg vet hvilken tankemåte folk flest i området har. Men jeg vil helt ærlig anbefale deg et sted utenfor By-rushet. Men likevel nær sentrum så du kan gjøre mye uten å ta tog i halvtime. Sentrum-Vest ( Frogner, Majorstuen ) er vel for dyrt for deg ettersom du skal bo alene og er relativt ung. Sentrum-Øst ( Vålerenga, Carl-Berner ) er fint å bo i. Prisklassen er vel også litt høy her. Men hvis du beveger deg litt lenger ut mot Øst. Ikke helt øst, men litt. Som til fks Bryn eller Økern. Så kan du få tak i flotte boforhold som kan passe din lommebok.

Derfor vil jeg si at du skal unngå Sentrum, og utsiden av byen. Altså midt mellom disse stedene ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror Furuset/lindeberg området er som Oslo's akershus...

Bolig er billig der, ikke så mye å gjøre der egentlig, og ikke alt for langt unna sentrum.

Planlegger selv å flytte til furuset/bjerke området. Bislet/st haugen/frogner blir bare stress syntes jeg... for små gater, ikke noe sol..

Lenke til kommentar
Jeg tror Furuset/lindeberg området er som Oslo's akershus...

Bolig er billig der, ikke så mye å gjøre der egentlig, og ikke alt for langt unna sentrum.

Planlegger selv å flytte til furuset/bjerke området. Bislet/st haugen/frogner blir bare stress syntes jeg... for små gater, ikke noe sol..

Furuset bor jeg i nå =) Stor forskjell på Furuset og Bjerke mann;)

Lenke til kommentar
Enig med Haltan! St.Hanshaugen er meget perfekt for deg ;) Også er det en rekke puber i gatene som er skjermet for mye bråk og støy som finner sted i bykjernen. ;)

Blir litt voldsomt å betale 1 mill ekstra for akkurat det same.

Det er ganske mange taxiturer til hutaheiti ein kan ha for 1 mill.

Dessutan går jo nattbussene (og dei kan vere eit humorkapittel i seg sjølv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...