Gå til innhold

Hjelp en newbie å kjøpe seg ekstern HD

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg ekstern harddisk. Er førstegangskjøper så jeg er temmelig grønn.

Hvilken bør jeg velge?

Hardisken bør minst ha 150-250 gig.

Prisen bør ikke overstige 1600-1700 kr.

Viktigste kriterier for meg er:

• ytelsen

• at den er stillegående

• brukervennlig

Dukker harddisken opp som et ekstra ikon i min datamaskin eller må jeg installere ymse drivere og software for å få den til å fungere?

Alt er av interesse, men har jeg forstått det rett at man bør unngå Maxtor?

Har blitt litt skeptisk til dette merket pga. mange negative bemerkninger her og andre steder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To gode alternativer:

Western Digital USB2.0/Firewire 250GB 8MB Dual Option 1690kr

Western Digital USB2.0/Firewire 320GB 8MB Dual Option 1890kr

Edit:

Går du for Western Digital får du i alle fall gode disker. Du kan koble til diskene med USB- og/eller firewire-kabel. Disken kommer da opp som en egen disk i utforskeren(windows). Om du bruker eldre windows enn xp, så må du muligens legge inn drivere.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe meg ekstern harddisk. ...

Hardisken bør minst ha 150-250 gig.

Prisen bør ikke overstige 1600-1700 kr.

Viktigste kriterier for meg er:

• ytelsen

• at den er stillegående

• brukervennlig

...

Et tips er å se på eksterne S-ATA disker. Lacie har eksterne S-ATA disker i störrelsene 74 GB, 160 GB, 250 GB og 400 GB, der 250 GB ser ut til å väre den mest prismessige. Disken kommer med internt kontrollkort med plass til 2 disker.

Eksempelvis får du 250 GB og kontrollkort for ca 2000 SEK = ca 1600 NOK.

Pris og info fra Sverige ...

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010073151

... men den finns sikkert å kjöpe i gode gamle kongerriket Norge også.

En fordelen med S-ATA vs USB/FW er at de gir raskere dataoverföring, og dermed bedre ytelse enn liknende lösninger med USB/FW. Om jeg ikke er helt på jordet så skal det väre samme ytelse i en ekstern S-ATA som det er i en intern lösning (det kan sikkert noen vel innsatte sjeler kommentere).

Lenk her på HW: http://www.hardware.no/artikkel/11183

Mvh

Tor

Endret av here4areasonbutforgotit
Lenke til kommentar

Anbefaler selv Lacie, http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=33193 250GB modellen er ganske rimelig, dog bare med USB2.

Styr unna Maxtor diskene, mye drit om de gjennom tidene, kanskje den nye modellen er bra, men ikke så mye erfaringer med dem enda. Det viktigste for deg hvis du vil ha en stillegående disk er at du kjøper en uten vifte som flere produsenter bruker til å kjøle ned sin eksterne disk med. Kanskje ikke viften bråker særlig når disken er ny, men en etter tids bruk så bråker alle vifter ettersom de blir slitt.

Lenke til kommentar

Maxtor Onetouch var en liten problemserie, med mye returer. Onetouch II har det langt i fra vært like mye problem med, ihvertfall ikke enda..

Jeg ville heller valgt et kabinett og en harddisk for seg, så står man friere til å bytte disk senere. Dessuten kan du åpne kabinettet og montere disken internt uten å bryte garantien, dersom det skulle bli noe problem med selve kabinettet.

F.eks dette kabinettet og denne harddisken.

Jeg har samme kabinett selv, bare med Firewire i tillegg. Vifta kan bråke noe, men den har jeg koblet ut i lengre perioder uten problemer, så lenge disken ikke står på døgnet rundt.

Kvalitetsmessig er nok f.eks Maxtor og Western sine kabinetter noe bedre, eMagic er litt billig av seg. Men hvis du får problemer med eMagic, sender du bare inn kabinettet. Med Maxtor og Western må du sende inn alt og miste data, eller bryte garantien for å sjekke om selve disken inni fortsatt fungerer.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...