Gå til innhold

Jeg kommer ikke på internett med Ubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg må først nevne at dette er første gangen jeg er borti Linux, så kunskapene mine er på nybegynnernivå.

Allerede under installasjonen merket jeg problemer, Linux fikk ikke kontakt med oppdaterings-databasen sin. Så under oppstart får jeg denne feilmeldingen under punktet "Starting hotplug subsystem":

modprobe: FATAL: Error inserting pciehp (...) operation not permited

modprobe: FATAL: Error inserting shpchp (...) operation not permited

Jeg håper at det kun er noen instillinger som trengs å rette på, og hadde håpet at dere kunne hjulpet meg fremover i Linux' magiske verden.

På forhånd takk.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har googlet en god del for å prøve å finne svar på problemet mitt, og jeg fant denne siden:

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=17435842

Forå være helt ærlig så skjønte jeg ikke hva brukeren thelonecrouton forklarte. Kan noen hjelpe meg.

Jeg bumper fordi problemstillingen min har forandret seg. Første post redigert der etter.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Dette er også interessant, men jeg skjønner dessverre ingenting. Dette er som sagt første gang jeg har vært borti Linux, og jeg aner derfor ikke hva ting som /etc/resolv.conf" er, eller hvordan jeg redigerer den.

Jeg må ha det inn med t-skje. Håper noen orker guide meg litt.

Lenke til kommentar

Kort fortalt thelonecrouton snakkar om at det må spesifiserast namnetjernar.

dette gjer du i /etc/resolv.conf

Bruk "jed" eller annan teksteditor til å åpne fila, husk at du må ha root rettigheiter for å endre fila.

Bruk navnetjenarane til din internet leverandør.

edit: kva type internet oppkobling har du? dhcp eller fast ip?

Endret av femfulle
Lenke til kommentar

I tråden du linket til, forklarer thelonecrouton at filen (/etc/resolv.conf) som lister DNS-serverene PC-en skal bruke var full av dritt, og at man skulle bytte den ut med korrekt informasjon. For å løse dét problemet, åpne en kommandolinje (Applikasjoner > Systemverktøy > Terminal) og skriv sudo gedit /etc/resolv.conf. Om du bare har en kommandolinje tilgjengelig (ikke noe dekstop), bruk sudo nano /etc/resolv.conf.

I begge tilfeller vil du få mulighet til å redigere denne listen: Fjern alt som er der, og skriv inn

nameserver x.x.x.x
nameserver x.x.x.x

, bare at du bytter ut x.x.x.x med din ISPs DNS-servere. Søk på google etter f.eks Nextgentel DNS-server, Telenor DNS-server, eller hva for en ISP du har. Om du bare finner én, fjerner du den andre linja. Om du har NextGenTel, skal du ende opp med en fil á la dette:

nameserver 217.13.4.24
nameserver 217.13.7.140

Lenke til kommentar

Jeg har nå fikset internett på min Linux-maskin. Men min brors WinXP-kasse som er tilkoblet samme router har noen problmer med min Linux-Maskin.

Han klarer å bruke IRC og noen andre internettavhengige programmer, men han klarer ikke surfe. Opera og IE får ikke noen kontakt.

Jeg fant dette:

Windos networking

[] Enable windows networking

Hvis jeg prøver å huke av firkanten får jeg denne beskjeden:

SMB support is not running

You don't have SMB support installed. Please instal SMB support in the system to enable file sharing in windos networks.

Kan dette være problemet? Eller gjelder det kun nettverkskomunikasjon mellom våres to PCer?

Er det eventuelt noen innstillinger jeg må endre på hans eller min PC for at begge skal på nett?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

Det skal gå an å browse Windowshares uten å ha samba installert, prøv smb:/// i filutforskeren din, og se om du blir klokere.

Places -> Network servers, eller lignende, vil også ta deg frem til hans shares, etterhvert.

Om du vil dele filer med ham, må du installere samba

Dette gjøres med:

sudo apt-get install samba

Lenke til kommentar

Problemmet er rett og slett at filen resolv.conf endrer seg hver gang jeg starter opp. Men når jeg skal gjøre den read-only får jeg denne beskjeden:

You are not the owner, so you can't change these permissions.

Hva skal jeg gjøre for å bli "eier"?

Lenke til kommentar

Det er ikke rett måte å gjøre det på. Bruker du dhcp på nettverket så må du konfigurere eth0 til å motta ip-adresse automatisk. Dersom du bruker statisk ip må du sette en ledig ipadresse og gateway, samt dns.. Finnes sikkert noe grafiske greier til det i ubuntu.

Lenke til kommentar
Hva skal jeg gjøre for å bli "eier"?
sudo nautilus /etc/

vil åpne Ubuntus standard filleser som superbruker/root, slik at du kan endre ting som det. Men som xeon sier, ikke gjør dét i dette tilfellet.

Bruker du dhcp på nettverket så må du konfigurere eth0 til å motta ip-adresse automatisk. Dersom du bruker statisk ip må du sette en ledig ipadresse og gateway, samt dns.. Finnes sikkert noe grafiske greier til det i ubuntu.

Jepp; System > Administrasjon > Nettverk. Markér Ethernet-tilkobling og trykk på Egenskaper til høyre. Om du har en ruter med DHCP (som du sansyneligvis har, om du har fått den tilsendt fra din ISP), haker du av "Denne enheten er konfigurert" og velger DHCP som Konfigurasjon. Om du vil benytte statisk IP derimot, velger du "Statisk IP-adresse" under konfigurasjon isteden, fyller inn IP-en du vil bruke under IP-adresse, subnettmaske er sikkert 255.255.255.0 og gateway-adresse er ofte den første IP-en i serien (dvs at det sansyneligvis skal ende på én: f.eks 10.0.0.1 hvis du har 10.0.0.5 på din maskin, 192.168.2.1 hvis du har 192.168.2.3)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...