Gå til innhold

Tips ang. søppel i sommervarmen: what not to do!

bfisk

Anbefalte innlegg

Hei!

Javel, javel. 2 uker alene hjemme, og huset står fremdeles. I sommervarmen tar vi nemlig køva (kurven, altså) under æmen (armen), og drar te mædø (lokal øy, red.anm.), natølivis, evt til Lillesand, der jeg jobber. Jeg har i bunn og grunn ikke vært stort hjemme disse to ukene.

Men mat må'n ha, sa gubben. Og bestikk, og melkekartonger, og slikt. Det blir litt søppel uansett. Strategien min var å samle alt av forskellige typer søppel på kjøkkenbenken, og så vaske og ta det ut når mamma kommer hjem snart.

Not clever.

Etter to uker kunne jeg ikke lengre se kjøkkenbenken. Stablinga i seg selv var tøff nok, men i denne varmen, var ting begynt å mugne. Ikke bare litt. Lukta jeg begynte å merke for en uke siden, noe ala spy, var i dag så kraftig at jeg lukta det godt før jeg hadde låst opp døra. Ytterdøra.

Fy faen! Etter en liten utgravning finner jeg et lag grønnhvit masse i bunnen av kummen. Den løser seg ikke i kaldt vann, ikke i varmt vann, ikke uten zalo, og desverre ikke heller med. Muggsopp! Laget var omlag tre millimeter tykt på det tjukkeste, bredte seg ut over og delvis opp veggene i kummen, og var enkelte steder så tørt at jeg kunne hakke på det med en skje uten at det tok skade, og enkelte steder så fuktig at det omtrent var trådet. Fytti grisen for en lukt!

Heller ikke kyllingfilétene en kompis glemte hos meg for et par dager siden, som hadde ligget i sola, lukta særlig godt. De lukta faktisk så ille at jeg holdt på å spy. Ikke som i klisjéen, men som i harde, kalde, illeluktende fakta. De inntil to uker gamle melkekartongene lukta ikke så ille, men heller ikke godt. Juicekartongene som hadde stått i sola, med rester i bunnen, viste meg noe artig: Der korken hadde stått på, hadde limet rundt den, gått i oppløsning. Der korken var av, hang plasten som heia.

Av andre gufne ting kan det nevnes en tallerken crusli med melk jeg burde spist opp for en uke siden. Jeg var fyllesjuk, så jeg satt den på kjøkkenet og lot vær. Den var nå ca like tørr som gråstein, og før jeg helte på kokende vann med en god sprut zalo, var det umulig å få løsna på jævelskapet uten skrutrekker, typen stor. Guffen var også den ukegamle skjemte potetsalaten. Det var fra da jeg fremdeles hadde reint bestikk, og kunne spise hjemme. Som noen sikkert forstår, har de siste måltidene vært på Statoil.

Så, etter å ha kasta all søpla, gravd løs muggen osv, og satt alt i bløt i varmt vann og en god mengde zalo, etter å ha skylt å gravet etter beste evne, står nå dørene på vid vegg for å gjennomlufte. Det lukter fremdeles dritt i hele huset, men look at the bright side:

Å holde orden ville tatt sikkert 30 min pr. dag. I stedet bruker jeg netto ca 2 timer pr 2 uker. Fordi jeg nesten aldri er hjemme uansett, spiller det egentlig ingen rolle for min del.

Er jeg et geni innenfor tidsbesparelse, eller er jeg bare en ufyselig gris? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns du er et geni, jeg. Jeg har gjort det samme, men har aldri hatt muligheten til å være alene hjemme enn noen dager, så jeg har aldri opplevd at det stinket. Likevel, metoden er ganske grei. Men kanskje ikke for noen uker?

Dritbra skrevet, forresten. Jeg lo godt!

Lenke til kommentar
...

Bra at denne tråden kom nå, som jeg er 2 dager inn i samme perioden du har vært igjennom. Tallerknene har alerede begynnt å stable seg opp på kjøkkenet sammen med en del kaseroller og stekepanner. Søppel er jeg heldigvis flink til å kaste, og jeg kaster alltid matrester før jeg setter vekk tallerknene.

Mitt store problem hittil er at jeg glemmer å sette tilbake matvarer jeg har brukt. Senest i dag tidlig kom jeg til en kjøkkenbenk full av grønnsaker, ost og kjøttdeig som hadde stått fra taco middagen i går... Gikk rett i søpla alt sammen.

Lenke til kommentar

Spise? Når jeg er hjemme alene spiser jeg knapt mer enn ett måltid om dagen, og det blir som oftest ikke hjemme.

Avisene har en tendens til å stable seg opp på bordet, dog.

Edit: Ja, jeg vet at det ikke er sunt og alt det der, men plass og tidsbesparende, det er det.

Endret av HeavenHell
Lenke til kommentar

Trur det er sånn jeg hadde hatt nå om ikkke søstra mi hadde bodd her :p Jeg bare lar alt stå og sier at jeg tar det i morra, så når jeg våkner ved 4-tiden så er alt på et magisk vis borte. Men må jo jobbe litt her jeg og da, jeg må rydde ut av oppvaskmaskinenen i dag, for et slit. Har ikke begynt enda, men svetter ved tanken.

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...