Gå til innhold

Straff for voldtekt. For lav?


Anbefalte innlegg

Jeg leste nå nettopp en artikkel på VG-nett om ei 14 år gammel jente som ble dopet ned og voldtatt av 3 menn.

 

I tillegg til voldtekten skal de 3 mennene ha kjørt kjørt hjem til foreldrene med beskjed om at de ville tjene penger på kroppen hennes.

 

 

Artikkelen

 

Jenta som ble voldtatt har etter hendelsen fått store psykske problemer, og har i en periode måtte sove med sin mor så hun kunne holde henne i hånden om natten.

 

Etter det VG kjenner til, skal jenta ha fortalt venner at hun ikke klarer å se et klart glass uten å tenke på voldtekten.

 

Jeg ble så utrolig provosert når jeg leste dette, og noe av det som provoserte mest var det faktum at voldtektsmennene fikk 6 og 5 års fengsel. Dette er helt latterlig, jenta har fått psykiske arr som blir å plage henne hele livet, mens disse 3 svinene(Jeg vet det ikke er saklig å komme med et sånt utsagn, men jeg blir så provosert.) slipper unna med 3 år i Norsk fengsel(som rett og slett er en ferie).

 

Dersom dommen på seks års fengsel for en av polakkene, og fem for de to andre, blir stående, er det en av svært få saker der det er ilagt så streng straff.

 

Det er helt latterlig.

 

Hvordan kan Norge ha slike lave strafferammer for noe så grusomt som voldtekt?

 

Du får jo strengere straff for innbrudd enn du får for voldtekt.(satt litt på spissen, men alikevell.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan Norge ha slike lave strafferammer for noe så grusomt som voldtekt?

Generelt vil jeg si at problemet med lave straffer i Norge ikke ligger i strafferammene (som i mange tilfeller er altfor høye og preget av gammeldags tenkning), men at dommerne er for snille og gir straffer langt under strafferammen.

 

Det er uaktsom voldtekt som har strafferamme på 5 år, mens forsettlig voldtekt har 10 år. I spesielle tilfeller kan det gis opptil 21 år.

 

Uten at jeg kjenner denne saken i detalj, mener jeg et sted mellom 10 og 21 år burde vært passende (det var flere personer involvert, og de kan ha hatt varierende grad av deltakelse).

 

Kjemisk kastrering og utvisning fra Norge hadde også vært passende.

«U ikke sex i party. When start party klokk» skrev polakken i en tekstmelding til 14-åringen.

Vedkommende burde også straffes for såpass elendig SMS-språk. Av almennpreventive grunner.

Lenke til kommentar
men jenta burde sjønt hvilke folk hun skal holde seg unna, og ikke.

Hun er 14 år!

Små barn er ofte altfor godtroende.

 

Angående straff så vet jeg ikke helt hva som kan være passende.

Synes ihvertfall det å ha ødelagt en 14-åring sitt liv ikke kan gjøres godt igjen ved å få gratis kost og losji i 5-6 fengselsår.

Lenke til kommentar
5 og 6 år er en del da. Bare tenk 5-6 år tilbake, det er en god stund. Hvis voldtekt skal få 21 år, hva skal drap få da? Det er jo en mye mer alvorlig forbrytelse. Jeg sier ikke at voldtekt ikke er en alvorlig forbrytelse altså.

Drap har også alt for lav straff i Norge, hele straffesystemet er på tryne.

 

Når kriminelle i tillegg har det så godt som de har det i fengselet, så er det en skam at vi har så lave straffer som vi har.

 

Utvisning fra Norge hadde også vært passende.

 

Helt enig! Så snart noen som kommer fra et annet land har gjort en forbrytelse i Norge, burde de sendes til sitt eget hjemland og i tillegg sone straffen sin der.

Lenke til kommentar
Det er helt latterlig.

 

Hvordan kan Norge ha slike lave strafferammer for noe så grusomt som voldtekt?

 

Du får jo strengere straff for innbrudd enn du får for voldtekt.(satt litt på spissen, men alikevell.)

Her kommer det igjen:

- Fengsel er betalt ferie!

- Straffen var altfor lav!

- Nordmenn er dumsnille og fyren burde vært skutt.

 

Utrolig hvor mange eksperter det er på strafferett her inne.

Lenke til kommentar
- Fengsel er betalt ferie!

Som sagt, det er satt litt på spissen, men ja, de innsatte har det faktisk ikke så aller verst.

 

- Straffen var altfor lav!

 

5/6 år for å ha ødelagt et liv er lite ja.

 

- Nordmenn er dumsnille og fyren burde vært skutt.

Litt usikker på hvem sitt innlegg du sikter til nå.

 

Utrolig hvor mange eksperter det er på strafferett her inne.

 

Ingen her inne som har sagt vi er eksperter på strafferett, men du trenger ikke akkurat å være advokat for å skjønne at straffer som utgis i Norge generelt er for lave.

Lenke til kommentar
Her kommer det igjen:

- Fengsel er betalt ferie!

- Straffen var altfor lav!

- Nordmenn er dumsnille og fyren burde vært skutt.

Straffen er lav i forhold til dagens lovverk. Det er såpass mange skjerpende omstendigheter med i bildet:

 

- Det virker nøye planlagt

- Offeret var bare 14 år, som i seg selv er en forbrytelse å ha sex med.

- Flere personer voldtok henne (gjengvoldtekt er iht. strl §192 en av årsakene til at det kan gis opptil 21 år for voldtekt)

- Hun ble dopet ned

- Hun prøvde å rømme men ble holdt igjen

 

Alikevel får de bare 5-6 år. Som jeg skrev i forrige innlegg er 5 år strafferammen for uaktsom voldtekt, ikke forsettlig. Man kan jo diskutere om det i det hele tatt burde være noe som heter uaktsom voldtekt, men den diskusjonen overlater jeg til andre. Uansett: det at hun ble dopet ned bør i seg selv være grunn til å si at dette er forsettlig.

Lenke til kommentar
Ingen her inne som har sagt vi er eksperter på strafferett, men du trenger ikke akkurat å være advokat for å skjønne at straffer som utgis i Norge generelt er for lave.

Som jeg skrev i forrige innlegg er 5 år strafferammen for uaktsom voldtekt, ikke forsettlig. Man kan jo diskutere om det i det hele tatt burde være noe som heter uaktsom voldtekt, men den diskusjonen overlater jeg til andre. Uansett: det at hun ble dopet ned bør i seg selv være grunn til å si at dette er forsettlig.

Nå er det sånn at strafferammen er inntil, og ikke minium, x antall år. Hva er da en riktig straff? Hvorfor er den riktig? Hvilke praktiske følger er det av at en domfelt sitter inne i 6 år eller 12 år?

Lenke til kommentar
Nå er det sånn at strafferammen er inntil, og ikke minium, x antall år. Hva er da en riktig straff? Hvorfor er den riktig?

Jeg er full klar over dette, men i henhold til mitt forrige innlegg og min tolkning av strl. § 192, burde strafferammen for denne type gjengvoldtekt være 21 år. Når de da får 5-6 år skjønner jeg ærlig talt ikke advokaten som mener de har fått så streng straff.

Lenke til kommentar

Straffen bør ikke være strengest mulig for å oppnå en eller annen form for "rettferdighet", men sørge for at de som gjorde det ikke gjentar det, og denne allmennprevantive effekten.

 

jeg ser ikke noen hensikt med å sperre personer inne dersom dette ikke har noen som helst effekt.

Lenke til kommentar

Jeg synes det rett og slett er helt forferdelig når man kan få en høyere straff for eksempelvis unndragelse av penger enn for voldtekt av ei jente..

 

F.eks: En som unndrar 500000 kroner fra arbeidsgiveren sin kan i verste fall få 2 år i fengsel, pluss at han må betale tilbake pengene...

Vi har sett eksempler på menn som har fått så lav straff som 8 måneder i fengsel og 20000-30000 kroner i erstatning, for å ha voldtatt ungdommer...

 

Slikt som dette synes jeg er baaaaaaad.... Skulle fa** meg ha ordna opp i det der rettssystemet vårt, ja... Jeg får frysninger hver gang jeg hører om sånne saker....

Lenke til kommentar
- Fengsel er betalt ferie!

Ferie og ferie, de må jo arbeide. Men de får mer i dagpenger enn de som avtjener verneplikt. Og gratis utdannelse i tillegg da.

 

- Straffen var altfor lav!

 

Det er jo en ærlig sak å mene. Å få 6 år, så vil det i praksis si at man slipper ut etter 2-3 år. Er lavt for å voldta en 14 åring.

 

- Nordmenn er dumsnille og fyren burde vært skutt.

 

Det er forståelig om folk ønsker gjerningsmennene skutt. Når man er vitne til slik eller hører om slikt så tar ofte følelser overhånd. Det ligger i det menneskelige instinkt å tenke øye for et øye. Men så er det jo heldigvis fornuft som tilsier at vi ikke må senke oss til samme nivå som gjerningsmenne. Men det er et forståelig dilemma.

 

For en tid siden var det en eldre guttunge (7-8 år) som slengte ungen min (da 4 år) i bakken fordi han ville ta skoene til guttungen min. Ungen min smalt i det samme hodet sitt. Jeg skal ærlig innrømme at når jeg var vitne til dette så ønsket jeg å skambanke den lille drittungen noe så inn i helvete og det måtte mye god selvkontroll for å la vær, noe jeg heldigvis klarte også da. Men det er en menneskelig reaksjon å ønske slikt. Men det er også det siviliserte å kontrollere slikt og ikke la det ta kontrollen.

 

Utrolig hvor mange eksperter det er på strafferett her inne.

 

Hehe, akkurat der tviler jeg. Men jeg er sikker på at vi i felleskap kan bli enda mer kompetent på det feltet med litt saklig og informativ diskusjon ;)

 

Fremfor å påpeke at folk ikke har peiling, så lærer vi mer av å påpeke hvorfor.

Lenke til kommentar

Tror dessverre en av tingene med voldtekt er at det er veldig vanskelig å bevise at det har skjedd. Enten fordi at ene parten hevder det var voldtekt, mens andre parten hevder at det var ufrivillig. Så er det det at mange føler skam og venter dessverre for lenge med å anmelde det, slik at eventuelle bevis forsvinner. Så er det også det med bevis.

 

Selvfølgelig, vi har også klare saker, men det å få noen dømt for voldtekt er svært vanskelig, og jeg tror at det er en av grunnene til at strafferammen ikke er høyere enn det den er.

 

Min personlige mening er at voldtektsmenn burde få en kule gjennom skallen.

 

EDIT : snakker her om voldekt generelt, og ikke denne saken.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Tror dessverre en av tingene med voldtekt er at det er veldig vanskelig å bevise at det har skjedd. Enten fordi at ene parten hevder det var voldtekt, mens andre parten hevder at det var ufrivillig. Så er det det at mange føler skam og venter dessverre for lenge med å anmelde det, slik at eventuelle bevis forsvinner. Så er det også det med bevis.

 

Selvfølgelig, vi har også klare saker, men det å få noen dømt for voldtekt er svært vanskelig, og jeg tror at det er en av grunnene til at strafferammen ikke er høyere enn det den er.

 

Min personlige mening er at voldtektsmenn burde få en kule gjennom skallen.

 

EDIT : snakker her om voldekt generelt, og ikke denne saken.

Er ikke helt enig der. For er det rimelig tvil så blir man ikke dømt. Så de sakene der noen blir dømt, de er nok temmelig klare. Problemet er nok i større grad at flere voldtektsmenn (og kvinner) går fri pga at det ofte blir ord mot ord.

Lenke til kommentar

Enig med mange her. Jeg er klart for strengere straffer her i Norge. I tillegg til lengre straffer vil jeg også at fangene skal få det verre mens de er der. Pr idag så er det mer straff å måtte gjennomføre førstegangstjenesten (for de av oss som ikke har den store militær-lysten) enn det er å sitte i fengsel.

 

Og hva er dette med permisjon? En ting er permisjon for fanger som har begått mindre alvorlige lovbrudd, men voldsforbrytere for eksempel bør IKKE få reise hjem i jula og få 2 ukers "ferie" her og der. Dette er et hån mot offrene.

 

Angående å sende kriminelle utlendinger ut av landen: Enig! Det er ikke noe galt i utlendinger, men de burde skrevet under på et papir når de fikk oppholdstillatelse der det gikk klart frem at de ville bli sendt ut av landet uten mulighet for å komme tilbake dersom de begikk lovbrudd (av mer alvorlig art enn å kjøre for fort da). Da får de valget. Følgene får de ta selv. Ville gjerne gjort dette med nordmenn også jeg, men det blir kanskje vanskelig :p

 

Sikkert litt skrivefeil, har litt dårlig tid :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...