inz@ne Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Quote: Den 2002-07-29 13:11, silverfox skrev:Det må nå vel kunne gå an å returnere en pakke på postkontoret og betale for returfrakt når du sender den tilbake.Alternativet kan i verste fall være at du må vente kanskje opptil 14 dager før du får refundert pengene. Det går, og det er nettopp slik det skal gjøres. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 29. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2002 Quote: SuperFly skrev (2002-07-29 11:59):Prøv å se dette fra butikkens side da. Hvordan vil det være mulig å drive økonomisk forsvarlig, om en skulle la kunder få oppbevare varer på posten i evigheter.Synes dette er _meget_ logisk Men det har det da ALDRI vert snakk om. Det er ikke det jeg vil ha forandret, men et skjema fra posten eller web-sjappa som gir deg mulighet for å sende hele greia tilbake uten at du kan betale noe som helst. Jeg mente ikke at man skulle kunne la pakken ligge i 14 dager for å så returnere seg gratis, men at man kan innenfor tidsfristen på de 14 dagene gå ned på posten...fylle ut skjemaet som gjør at pakken blir sendt tilbake via angrefristloven. Det er det jeg vil ha ei orning for!!! Noen som vil skrive et brev til forbrukerområdet om dette? Lenke til kommentar
bruno Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Quote: Den 2002-07-29 12:00, LeD skrev:Hm.. Er et par år siden sist jeg benyttet postoppkrav, så det er jo mulig at posten har endret sine regler.Hvordan måtte du betale returportoen? Måtte du hente pakken på postkontoret og betale for å få den utlevert?Min erfaring er også at postordresalg kan være kostbart. Er mange som ikke henter pakker, og også en del som sender "tøysebestillinger". For små bedrifter er det heller ikke så lett å kreve inn penger, selv om man har loven på sin side.LeD Jeg måtte betale returporto før jeg fikk ut pakken fra posten, jeg kuttet ut alt sammen da totale fraktomkostninger oversteg fortjenesten. Forbrukerådet har også sagt at firmaer kan kreve kompensasjon for montering/demontering, embalasje etc., siden angreretten gjelder på varer og ikke tjenester. Lenke til kommentar
president Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Quote: Den 2002-07-29 15:51, B|Real skrev:Men det har det da ALDRI vert snakk om.Det er ikke det jeg vil ha forandret, men et skjema fra posten eller web-sjappa som gir deg mulighet for å sende hele greia tilbake uten at du kan betale noe som helst. Jeg mente ikke at man skulle kunne la pakken ligge i 14 dager for å så returnere seg gratis, men at man kan innenfor tidsfristen på de 14 dagene gå ned på posten...fylle ut skjemaet som gjør at pakken blir sendt tilbake via angrefristloven.Det er det jeg vil ha ei orning for!!!Noen som vil skrive et brev til forbrukerområdet om dette? Tror ikke du har fått det helt klart enda. Selv omn du går på Posten og de sender den tilbake med en gang, vil posten fortsatt kreve returporto. Det går altså ikke an å få returnert en pakke gratis (brevoppkrav mulig unntatt). Butikken du har bestilt fra vil da, med full rett, kreve deg for returporto, enten om du betaler det direkte på postkontoret eller om du får regning fra butikken. Det er bare å skrive brev til Forbrukerrådet, men loven er som tidligere skrevet her klar og tydelig. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Quote: Dersom produktet ikke svarer til dine forventninger er det jo kjøpslovens reklamasjonsrett som gjelder.Hovedintensjonen med Angrerettloven er å beskytte forbrukere mot overtalende telefon- og dørselgere, eller annet salg utenfor fast utsalgssted. Altså i de tilfeller hvor selgeren oppsøker deg, og ikke du selgeren. (Hvorvidt salg over Internett burde høre med her er en annen diskusjon.)Det er lett å si "ja takk" på telefonen eller trykke "bestill" i nettbutikken, og deretter angre. Hvorvidt du har prøvd eller mottatt produktet er altså uinteressant.LeD Nei, feil, feil, feil ! Angreretten er der fordi du IKKE kan se/sjekke/teste/inspisere etc en vare før du kjøper den, som sagt av en annen her tidligere. Dermed kan du heller ikke finne ut om varen virkelig er det du er på jakt etter. Og ja, kjøpsloven skiller mellom internettsalg og dørsalg/gatesalg/telefonsalg. Ved sånne typer salg, holder det med at du sier ifra til selger at du angrer, og stiller varen klar til henting. Du må da IKKE dekke returkostnadder. Bestilling via Internett derimot MÅ DU betale returporto... ganske fair siden det var DU som stakk innom internettbutikken, ingen selger som pressa deg til å kjøpe akkurat NÅ. Reklamasjonsretten gjelder hvis det er FEIL eller mangel på varen. For eksempel dårlig konstruksjon som gjør at produktet ikke kan brukes på den tiltenkte måten, produksjonsfeil, feil som fører til at produktet slites ut for fort, kan ikke leveres til riktig tid... alt som kan sies å være en mangel med varen. Mange tar feil av denne og GARANTI... (og ofte kaller det for garanti-loven ) Det er også her reglen om produktet er ment å vare i mer en 2 år etc. Så om et produkt IKKE svarer til dine forventninger, du kjøpe AGP-skjermkort og har bare PCI, og du venter i mer en 14 dager.. ja så synd, du kan da IKKE bruke reklamasjonsretten for å få igjen pengene(med mindre selger har lurt deg da ...) så lenge produktet faktisk funker skikkelig. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Quote: Den 2002-07-30 23:13, ufo skrev:Nei, feil, feil, feil ! Angreretten er der fordi du IKKE kan se/sjekke/teste/inspisere etc en vare før du kjøper den, som sagt av en annen her tidligere. Jeg er enig i at dette OGSÅ er en intensjon med angrerettloven. Men poenget mitt er minst like viktig. Det er fullt mulig å gå i en vanlig butikk å kjøpe en vare som du ikke kan se på før du kommer hjem. Den kan være innpakket, demontert, osv. Men da har du ingen angrerett. Angrerettloven sier dessuten at du har rett til å angre FØR du har mottatt produktet. Det forsvarer mitt poeng. Hvis en dørselger oppsøker deg med en støvsuger, får du både se og prøve produktet. Men da har du angrerett. Fordi du ble overtalt/lokket av selgeren. Eller kanskje du senere kommer på at du egentlig ikke har råd. Egentlig er det ingen av oss som har "feil, feil, feil", men jeg har mer rett enn deg, fordi jeg ikke påstår at du har totalt feil. :smile: Quote: Og ja, kjøpsloven skiller mellom internettsalg og dørsalg/gatesalg/telefonsalg. Ved sånne typer salg, holder det med at du sier ifra til selger at du angrer, og stiller varen klar til henting. Du må da IKKE dekke returkostnadder. Bestilling via Internett derimot MÅ DU betale returporto... ganske fair siden det var DU som stakk innom internettbutikken, ingen selger som pressa deg til å kjøpe akkurat NÅ. Kjøpsloven har ikke noe med dette å gjøre. Det du sier om returporto er derimot riktig, og begrunnelsen din er også OK. Quote: Så om et produkt IKKE svarer til dine forventninger, du kjøpe AGP-skjermkort og har bare PCI, og du venter i mer en 14 dager.. ja så synd, du kan da IKKE bruke reklamasjonsretten for å få igjen pengene(med mindre selger har lurt deg da ...) så lenge produktet faktisk funker skikkelig. En "mangel" og grunn til reklamasjon (aka "garanti") etter Kjøpsloven er definert nettopp som noe som "ikke svarer til dine forventninger". Det er imidlertid et noe komplisert begrep. At du kjøper et PCI-kort når du skulle hatt AGP er din egen feil. Går du i en vanlig butikk og gjør det, har du ingen returrett. Men folkene i butikken kan være hyggelige. Bestiller du over Internett har du vanlig angrerett (som er noe helt annet enn reklamasjonsrett). Kanskje vi kan bli enige om at angrerettloven er til for å gi en angremulighet både til folk som handler litt for impulsivt, og de som blir skuffet når de ser produktet? LeD Lenke til kommentar
eiga Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Leste gjennom to aktuelle lover og deler mitt lille utdrag til dere. Utdrag fra forbrukerkjøpsloven (www.lovdata.no): § 3. Ufravikelighet. Lovvalg Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her. § 7. Leveringen Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren. § 40. Forbrukerens medvirkning ved oppfyllelse av kjøpet Forbrukeren skal a) yte slik medvirkning som det er rimelig å vente av ham eller henne for at selgeren skal kunne oppfylle kjøpet, og B) overta tingen ved å hente eller motta den. § 41. Avbestilling før levering Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen. Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre. Angrerettloven(www.lovdata.no): § 2. Unntak fra lovens virkeområde Loven gjelder ikke for: B) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300 § 3. Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. § 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett) Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. § 13. Melding om bruk av angreretten. Fristberegning Dersom forbrukeren vil benytte angreretten etter § 11 skal det gis melding til selgeren om dette innen utløpet av den dagen fristen løper ut. I meldingen skal forbrukeren opplyse om hvordan retur av varen vil skje. Ender fristen på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges den likevel slik at den løper ut den nærmeste virkedagen som følger etter. Fristen anses overholdt dersom meldingen er avsendt innen fristens utløp, og på en måte som er forsvarlig etter forholdene. Dette gjelder selv om meldingen blir forsinket eller på annen måte ikke kommer riktig fram. § 15. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet betale returkostnadene og be den som leverer varen om å returnere varen til selgeren. Min tolkning(jeg er ikke jurist) er at dersom du avbestiller kan du få ett lovlig ekstra gebyr(Om varen allerede er sendt eller det er avtalt ett avbestillingsgebyr på forhånd). Bruker du angrefristen isteden, vil du bare måtte betale returportoen. Det er ikke straffbart å bruke angrefristen(Husk at lover er til for å følges :wink:) selv om du som forbruker moralskt egentlig burde avbestille noe du f.eks ikke har penger til å løse ut. Som lovteksten lyder holder det at du betaler returportoen på posten, og saken skal være ute av verden. Dette gjelder også f.esk ved kjøp av maskin som er satt sammen etter dine spesifikasjoner. Skal firmaet kreve arbeidspenger av deg er de nødt til å gå til rettslig innkrevning(de kan ikke gi betingelser ved kjøp som bryter med de lovene som er referert over, og de har egentlig ikke noen sak). Kan hende at en slik sak ble vidresendt til inkasso likevell, men det kommer aldrig til å nå en rettslig innkrevning, da du ikke bryter noen lov. Noe annet ville det kanskje være dersom du skrev under på en formell avtale på forhånd om bygging av maskinen, men da ville det være ett næringskjøp. GOD HELG alle brukere av forumet! Lenke til kommentar
inz@ne Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Quote: Den 2002-08-02 18:46, eiga skrev:Dette gjelder også f.esk ved kjøp av maskin som er satt sammen etter dine spesifikasjoner. Skal firmaet kreve arbeidspenger av deg er de nødt til å gå til rettslig innkrevning(de kan ikke gi betingelser ved kjøp som bryter med de lovene som er referert over, og de har egentlig ikke noen sak). Kan hende at en slik sak ble vidresendt til inkasso likevell, men det kommer aldrig til å nå en rettslig innkrevning, da du ikke bryter noen lov. Noe annet ville det kanskje være dersom du skrev under på en formell avtale på forhånd om bygging av maskinen, men da ville det være ett næringskjøp.GOD HELG alle brukere av forumet! Dersom du hadde sett på §16, ville du sett følgende: "med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer." Altså, bygges en PC etter dine spesifikasjoner, kan produsenten kreve ett gebyr for å dekke arbeid- og materialkostnader. Lenke til kommentar
eiga Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Quote: Den 2002-08-02 19:08, inz@ne skrev:Dersom du hadde sett på §16, ville du sett følgende:"med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer."Altså, bygges en PC etter dine spesifikasjoner, kan produsenten kreve ett gebyr for å dekke arbeid- og materialkostnader. oooobs, min feil. Jeg er på tur i sengen og legger meg flat for denne kritikken. Med unntak av dette med ferdigbygget maskin(hvor jeg leste en annen paragraf og tolket 'flytig'), ser jeg ikke at det er flere feil med tolkningen. Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Ved kjøp på Webshop så må selvfølgelig kjøperen betale frakt+oppkrav+returfrakt. Som tidligere nevt så er det ikke returrett på tjenester. Posten er i dette tilfellet en tjeneste. Du får ikke dekket frakt ved retur. Hvis du sammenligner dette med å handle noe i butikk og deretter returnere dette så er det naturlig at kjøperen dekker fraktkostnader til og fra butikk. Du jo ikke kreve å få dekket bensin til og fra butikken. Etter norsk kjøpslov så har du 10 dagers angrefrist på alt som kjøpes i vanlig butikk. Mener også å ha lest at du har 14 dagers angrefrist i nettbutikker (tror det ble lagt til 2 dagers frakt og 2 dagers returfrakt på den opprinnelige kjøpsloven). Angrefristen har ingenting med reklamasjon og garanti og gjøre. Det trenger ikke være noen grunn til å ville returnere en vare. Dette er noe du har krav på. Butikken skal ta varen i retur og betale tilbake det du har betalt for varen. Du kan ikke kreve å få dekket frakt noen av veiene. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Quote: Den 2002-08-04 04:20, olapirat skrev:Etter norsk kjøpslov så har du 10 dagers angrefrist på alt som kjøpes i vanlig butikk. Fint hvis du kunne vise til hvilken paragraf i kjøpsloven som sier dette. :wink: Det er selvsagt ingen angrerett på kjøp i vanlig butikk. LeD Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Riktig. Men i mange tilfeller kan man, hvis varens pakning er ubrutt, levere den tilbake og få byttet den eller pengene tilbake. Forutsetningen er selvsagt at det skjer relativt raskt etter kjøpet så varens verdi ikke forrringes. Dette kalles "kundeservice" :smile: Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Leste kjøpsloven nå på http://www.lovdata.no Lenge siden sist jeg leste i kjøpsloven. Det er ikke returrett på salg i butikk som jeg skrev i forrige melding. Er dette noe som har blitt fjærnet? Mener at det har stått i kjøpsloven tidligere. Det er 14 dagers returrett (angrerett) på webshop-handel. Den delen hadde jeg ihvertfall rett i :smile: Lenke til kommentar
LeD Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Quote: Den 2002-08-04 12:21, Dan Hansen skrev:Men i mange tilfeller kan man, hvis varens pakning er ubrutt, levere den tilbake og få byttet den eller pengene tilbake. Forutsetningen er selvsagt at det skjer relativt raskt etter kjøpet så varens verdi ikke forrringes. Dette kalles "kundeservice" :smile: Selvsagt finnes det fortsatt næringsdrivende som er både hyggelige og serviceinnstilte. Min erfaring er at de såkalte "tilgodelappene" sitter svært løst, mens man ikke like lett får pengene tilbake. (Selvsagt svært forståelig.) Det er nok ikke alle ekspeditører som har inngående kjennskap til kjøpsloven heller... LeD Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 ... og ikke alle ekspeditører har hørt om kundeservice heller ... Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 .. og ikke alle kunder som kommer med nogenlunde rettferdige krav. En del folk skryter at de har rett på ditt og datt i følge kjøpsloven, mens det ofte viser seg å være stikk motsatt. Vi har jo sett eksempler på dette i denne tråden. Kundeservice er avhengig av øyet som ser. Kjøper man noe på Ikea, så er man bare glad man kommer ut derfra uten å stå 5 timer i kø, og alle skruene faktisk er med oppi pakka. Kjempebra service !! :wink: Forventer man ny vare bare man knipser med fingra, blir man jo nesten alltid utsatt for "dårlig kundeservice". Ting hadde blitt så meget bedre hvis alle tok seg tid til å se på hva de faktisk har krav på !! Det ser vi jo daglig her på forumet; "Aldri kjøp fra Butikk X", "Forhandler Y er svindlere" osv osv, mens det ofte viser seg at vedkommende selv har driti på leggen. Lenke til kommentar
felzius Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Dette var nok en thread med komplett, så jeg tenkte jeg skulle legge inn mitt eget lille problem her .. For noen uker siden satt jeg på pcbyggeren og bygget en datamaskin til en kamerat, ikke helt sikker hvordan, men jeg må ha vært borti "bestill!" knappen ett eller annet sted, ugyldig email og greier var skrevet inn, og jeg sjekket selvfølgelig ikke om noen ordrer var "nye", siden jeg ikke viste noe om dette. for rundt 3 dager siden fikk jeg en faktura på 11700 KR av posten, en pakke var kommet, og jeg trodde dette var ssein levering av faktura fra en gammel bestilling. Dette viste seg og være feil, og her sitter jeg med maskinen.. selvfølgelig var bestillingen til kameraten fortsatt åpen, noe som betyr at den ikke var gjort noe med. han avbestilte da han hørte va som hadde skjedd, og jeg regnet med at problemet var løst da, siden han kanskje ville ta den pakken jeg fikk. Han ombestemte seg plutselig, han ville vel aldri ha denne maskinen, for han kom med mange dumme unnskyldninger for å slippe unna kjøpet, (lurer på garanti osv.) , og han kan jo selvfølgelig ikke ta med seg Maskinen på fly til "Harsta" eller noe. jeg hadde sendt mail til support avdelingen i komplett om dette, forklart alt dette med kameraten. til svar fikk jeg noe litt uforventet : Svar : Hei. Du kan angre på kjøpet, men der vil komme tilvirkningsomkostninger. Se denne linken for info og rutiner rundt dette: http://www.komplett.no/k/k.asp? action=custserv&topic=hentepc .1800-2500 Kroner. noe annet sa han ikke, og da sitter jeg her med en prislapp på minst 2500 kan jeg tenkte meg, ikke inkludert frakt. dette er pinsomt siden jeg skal ha penger til å kjøpe skolebøker akkuratt nå. Disse beløpene hadde jeg kommet til å brukt på ny hard disk og nyere ram senere.... verdt å nemne mon tro ? Beklager sterkt for denne lange lesetiden, men jeg trenger seriøst hjelp med dette. Problemer er jeg lei av, og jeg blir lurt trill rundt av tiscali, bonniers, og nå sliter jeg med dette.. Takker for all hjelp jeg kanskje får mvh Stein Arild Killi Lenke til kommentar
b-real Skrevet 19. august 2002 Forfatter Del Skrevet 19. august 2002 For X antall gang...det med komplett vare et EKSEMPEL. Ja, det var det... Var vist ikke mange som fikk med seg det nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå