Gå til innhold

En liten tanke anngående angrefrist.


Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp her om dagen et par vifter fra microplex som jeg nå angrer sterkt på og vil bruke min angrerett som forbruker.

 

Som de aller fleste websjappene så sender MP i postoppkrav noe som gjør at jeg må betale hele driten før jeg kan ta den med hjem og fylle ut angrefristskjemaet som MP legger ved.

Men å la postpakken ligge å vente på postkontoret det kan man ikke gjøre for da må jeg betale til MP pga at de har fått utgifter fra posten pga en uavhentet pakke.

 

Hadde jeg i steden for (eksempel) bestilt meg en pc til la oss si 20.000 kr og så ombestemmer og kjøper et stereoanlegg og så driter i å hente pakken fra komplett og lar den ligge til 14dagers fristen går ut for å hente, så sender komplett meg et gebyr for de har blitt belastet av Komplett.

 

Dette systemet er HELT på jorde.

Det vil altså si at har du ikke pengene som du må betale for oppkravspakken så blir du belastet med et GEBYR???

Hallo?

Hvor logisk er da det?

 

Fatteren sa jeg skulle ta kontakt med forbrukerområdet...tror jeg skal gjøre det...hvis ikke jeg overseer noe viktig...?

 

*trøtt*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hvorfor dette er helt på jordet?

Hvis du ikke har penger til å hente pakken, så lar du heller være å bestille den i det hele tatt.

Det er vel ikke noe krav ifbm. angrefrist at butikken skal dekke porto, tvert i mot.

Det er jo litt merkelig om f.eks. Komplett skulle betale masse porto fordi du bestiller pakker i hytt og vær som du ikke skal ha?

Lenke til kommentar

Har ikke komplett et angrefrist skjema som gjør at du levere det på posten så blir det sendt i retur sammen med pakka ?

Komplett har 3 muligheter for å bruke angrefristen, 2 av dem gjøres uten å hente ut pakka.

 

Hvis du ikke henter ut pakke sender de DEG regninga på forsendelsen + straffegebyr som gjør det billigere å hente pakka og sende tilbake.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-29 00:52, B|Real skrev:


Hadde jeg i steden for (eksempel) bestilt meg en pc til la oss si 20.000 kr og så ombestemmer og kjøper et stereoanlegg og så driter i å hente pakken fra komplett og lar den ligge til 14dagers fristen går ut for å hente, så sender komplett meg et gebyr for de har blitt belastet av Komplett.


Dette systemet er HELT på jorde.

Det vil altså si at har du ikke pengene som du må betale for oppkravspakken så blir du belastet med et GEBYR???

Hallo?

Hvor logisk er da det?


Fatteren sa jeg skulle ta kontakt med forbrukerområdet...tror jeg skal gjøre det...hvis ikke jeg overseer noe viktig...?


*trøtt*


 

Hvis du har bestilt en _skreddersydd_ PC som du bruker angreretten på, må du betale for montering/demontering selv om du henter pakken, så det blir fort en tusenlapp + porto.

Hvis det ikke hadde vært sånn, hvem skulle da ta kostnaden med at du ikke klarer bestemme deg?

Lenke til kommentar

Hvis du bare lar den ligge på postkontoret, så vil posten etterhvert sende den tilbake til Komplett.no med en finfin liten regning og Komplett.no får masse fine papirer og drit og møk. I tillegg kommer betaling for at Komplett.no må sende regning til deg.

 

Din skyld => Du betaler !

 

Dersom du derimot hadde betalt ut pakka, og så returnert den på angrefristen hadde du vært beskyttet av kjøpsloven, som sier at du bare må betale for returporto ( + eventuelt det det har kostet å tilvirke varen )

 

Du må med andre ord betale for alt det ekstra bryderiet komplett.no får pga du er lat pluss returporto. Idet du trykker på "Bekreft" har du nettopp inngått en avtale om å kjøpe en vare. Og følgelig blir også du bundet av denne, akkurat som komplett.no blir. I denne avtalen står det også hva som skjer hvis du ikke betaler, og du godtok dette idet du trykket på "Bekreft". Å bestille masse stæsh uten å ha tenkt til å hente og betale for dem, blir kalt bedrageri ...!! Hvordan skulle verden bli, hvis alle kunne gå rundt uten å gjøre opp for seg ?

 

Du kan nok godt klage til forbrukerrådet, men tviler sterkt på at noen gidder å ta deg seriøst. For å ikke betale for seg er nemlig meget ulovlig

 

_________________

Tid for LAN, Østfold-folk! Tid: Høstferien, Sted:Haugåsen Web: www.default-gateway.net

 

[ Denne Melding var redigert av: ufo på 2002-07-29 02:22 ]

Lenke til kommentar

Quote:


ufo skrev (2002-07-29 02:14):

Du kan nok godt klage til forbrukerrådet, men tviler sterkt på at noen gidder å ta deg seriøst. For å ikke betale for seg er nemlig meget ulovlig


Men det er ikke det at man ikke betaler seg.

Det jeg vil ha er ei orning som gjør at man kan benytte seg av angrefristen på stedet der man henter pakken, og ikke etter at man har hentet den, slik at jeg nå kan gå ned å si til folka på postkontoret at jeg skal ikke ha pakken og sender den i retur og at jeg vil ha et angreskjema som kan gjøre det slik at Microplex eller komplett for den saks skyld kan ta tilbake varene uten at jeg må behøve å betale for hele pakken. Ja jeg er klar over at jeg får tilbake disse pengene etter at man har sendt inn varene, men kanskje man hadde brukt pengene på en annen måte og kanskje måtte ta opp lån hoss en eller annen og lage masse trøbbel utav den sake.

 

*puh*

 

Det var det jeg mente :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-29 02:14, ufo skrev:

Hvis du bare lar den ligge på postkontoret, så vil posten etterhvert sende den tilbake til Komplett.no med en finfin liten regning.


 

Dersom en mottaker av en pakke som sendes i postoppkrav ikke henter eller nekter å motta pakken, vil vel posten returnere den uten at noen må betale for det? Det er i hvert fall min erfaring.

 

Den enkleste og billigste løsningen for alle parter blir dermed å ikke hente pakken. Da betales det i hvert fall ikke porto to ganger.

 

Problemet er selvsagt at kunden skal betale porto ved retur etter angrefristloven.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-29 08:52, LeD skrev:


Dersom en mottaker av en pakke som sendes i postoppkrav ikke henter eller nekter å motta pakken, vil vel posten returnere den uten at noen må betale for det? Det er i hvert fall min erfaring.


Den enkleste og billigste løsningen for alle parter blir dermed å ikke hente pakken. Da betales det i hvert fall ikke porto to ganger.


Problemet er selvsagt at kunden skal betale porto ved retur etter angrefristloven.


LeD


 

Det er ikke den enkleste og billigste løsningen, for da ender det opp med at Komplett må betale returporten, samt at kunden blir straffet med å betale porto til seg + returporto + straffegebyr.

 

Det dummeste man kan gjøre er å la være å nete pakken.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-29 09:26, inz@ne skrev:

Det er ikke den enkleste og billigste løsningen, for da ender det opp med at Komplett må betale returporten,


 

Som jeg prøvde å forklare:

Jeg har selv sendt en rekke pakker i postoppkrav, og dersom de ikke blir hentet/nektet hentet, kommer de i retur til meg, helt gratis. Jeg antar at det samme gjelder for større bedrifter?

 

Hvis dette er riktig, så er det ingen returporto dersom pakken ikke hentes. Det er selvsagt billigere enn å betale porto 2 ganger.

 

Grunnen til nettbutikkene "skremmer" folk fra å ikke hente pakker, er nok at det blir litt for "enkelt" for folk å angre. Noen tullinger kunne vel finne på å bestille haugevis av produkter bare for moro skyld.

 

Å ikke hente pakken er en helt lovlig måte å "angre" på:

 

******************

Angrerettloven § 15:

Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet betale returkostnadene og be den som leverer varen om å returnere varen til selgeren.

******************

 

Å be posten om å sende pakken tilbake dit den kommer fra er altså OK. (Man må også gi melding til selger, f.eks. via mail eller telefon.) Dersom posten ikke tar betalt for returen, skulle det også være gratis for deg? Straffegebyrer o.l. fra butikken er så vidt jeg kan se helt ulovlig.

 

På den annen side ser jeg selvsagt problemet for nettbutikkene. Uavhentede pakker medfører en kostnad for butikken. Det er imidlertid noe bedriften må leve med, og en av ulempene med å drive butikk på den måten.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Anders Leipsland skrev (2002-07-29 09:44):

ja, du overser det faktum at du kan gå ned til postkontoret, be dem sende pakken tilbake til avsender og så sende en mail til selger hvor du opplyser om at du benytter angrefristloven. Du trenger ikke å bruke det skjemaet som følger med :smile:


Aha...seff kan man gjøre det på den måten.

THANX Anders!

 

Stikke ned på posten en tur. :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-29 10:13, LeD skrev:


Som jeg prøvde å forklare:

Jeg har selv sendt en rekke pakker i postoppkrav, og dersom de ikke blir hentet/nektet hentet, kommer de i retur til meg, helt gratis. Jeg antar at det samme gjelder for større bedrifter?


Hvis dette er riktig, så er det ingen returporto dersom pakken ikke hentes. Det er selvsagt billigere enn å betale porto 2 ganger.


Grunnen til nettbutikkene "skremmer" folk fra å ikke hente pakker, er nok at det blir litt for "enkelt" for folk å angre. Noen tullinger kunne vel finne på å bestille haugevis av produkter bare for moro skyld.


Å ikke hente pakken er en helt lovlig måte å "angre" på:


******************

Angrerettloven § 15:

Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet betale returkostnadene og be den som leverer varen om å returnere varen til selgeren.

******************


Å be posten om å sende pakken tilbake dit den kommer fra er altså OK. (Man må også gi melding til selger, f.eks. via mail eller telefon.) Dersom posten ikke tar betalt for returen, skulle det også være gratis for deg? Straffegebyrer o.l. fra butikken er så vidt jeg kan se helt ulovlig.


På den annen side ser jeg selvsagt problemet for nettbutikkene. Uavhentede pakker medfører en kostnad for butikken. Det er imidlertid noe bedriften må leve med, og en av ulempene med å drive butikk på den måten.


LeD


 

Straffegebyret er ikke ulovlig dersom kunden ikke henter pakken. Det er derimot ulovlig å gi straffegebyr på pakker som har blitt benyttet angrerett på.

Lenke til kommentar

Den 2002-07-29 08:52, LeD skrev:

 

Den enkleste og billigste løsningen for alle parter blir dermed å ikke hente pakken. Da betales det i hvert fall ikke porto to ganger.

 

Problemet er selvsagt at kunden skal betale porto ved retur etter angrefristloven.

 

LeD

 

Jeg har solgt en del varer på postordre tidligere, og i de tilfellene hvor pakken ikke ble hentet, måtte jeg betale fraktomkostninger begge veier + 1 oppkravsgebyr, så for meg ble den billigste løsningen å kutte ut postordresalg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-29 11:19, inz@ne skrev:


Straffegebyret er ikke ulovlig dersom kunden ikke henter pakken. Det er derimot ulovlig å gi straffegebyr på pakker som har blitt benyttet angrerett på.


 

Dersom du ikke henter pakken, gir posten beskjed om å returnere den OG sender en mail til selgeren, så har du brukt angreretten.

 

Dersom du ikke gir selgeren beskjed, og bare driter i hele pakken, er jeg enig med deg. Men enkelte butikker forteller deg at du MÅ hente pakken uansett. Det er ikke riktig.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Dette systemet er HELT på jorde.

Det vil altså si at har du ikke pengene som du må betale for oppkravspakken så blir du belastet med et GEBYR???

Hallo?

Hvor logisk er da det?


 

Hallo ja, hvorfor bestelle noe du ikke kan betale for?. Angreretten er ikke der for at du kan si, oooops, dette hadde jeg vist ikke penger til. Den er for at du kan sende tilbake produkt som du ikke synes tilfredstiller dine forventninger til det. Nettop fordi det er kjøpt på postordre ( du har altså ikke anledning til å fysisk se/inspisere det i en butikk!)

 

Prøv å se dette fra butikkens side da. Hvordan vil det være mulig å drive økonomisk forsvarlig, om en skulle la kunder få oppbevare varer på posten i evigheter.

 

Synes dette er _meget_ logisk

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-29 11:32, bruno skrev:


Jeg har solgt en del varer på postordre tidligere, og i de tilfellene hvor pakken ikke ble hentet, måtte jeg betale fraktomkostninger begge veier + 1 oppkravsgebyr, så for meg ble den billigste løsningen å kutte ut postordresalg.


 

Hm.. Er et par år siden sist jeg benyttet postoppkrav, så det er jo mulig at posten har endret sine regler.

 

Hvordan måtte du betale returportoen? Måtte du hente pakken på postkontoret og betale for å få den utlevert?

 

Min erfaring er også at postordresalg kan være kostbart. Er mange som ikke henter pakker, og også en del som sender "tøysebestillinger". For små bedrifter er det heller ikke så lett å kreve inn penger, selv om man har loven på sin side.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-29 11:59, SuperFly skrev:

Hallo ja, hvorfor bestelle noe du ikke kan betale for?. Angreretten er ikke der for at du kan si, oooops, dette hadde jeg vist ikke penger til. Den er for at du kan sende tilbake produkt som du ikke synes tilfredstiller dine forventninger til det. Nettop fordi det er kjøpt på postordre ( du har altså ikke anledning til å fysisk se/inspisere det i en butikk!)


 

Dersom produktet ikke svarer til dine forventninger er det jo kjøpslovens reklamasjonsrett som gjelder.

 

Hovedintensjonen med Angrerettloven er å beskytte forbrukere mot overtalende telefon- og dørselgere, eller annet salg utenfor fast utsalgssted. Altså i de tilfeller hvor selgeren oppsøker deg, og ikke du selgeren. (Hvorvidt salg over Internett burde høre med her er en annen diskusjon.)

 

Det er lett å si "ja takk" på telefonen eller trykke "bestill" i nettbutikken, og deretter angre. Hvorvidt du har prøvd eller mottatt produktet er altså uinteressant.

 

LeD

Lenke til kommentar

Sist jeg fikk en oppkravspakke i retur, måtte jeg betale returporto + et straffegebyr. Denne pakken ble sendt fra firma.

Mao. så vil butikken du har bestilt fra få regning på returporto+gebyr hvis du ikke henter pakken.

De er i sin fulle rett til å sende deg regning på dette.

 

Jeg skjønner jo at man kan angre på et kjøp før man har fått pakken, men at man ikke har råd til å hente den ut, har jeg større problemer med å forstå. Hvis du er usikker på om du har råd til det du skal bestille, så får du heller vente til du faktisk har råd.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-29 12:36, president skrev:

Sist jeg fikk en oppkravspakke i retur, måtte jeg betale returporto + et straffegebyr. Denne pakken ble sendt fra firma.

Mao. så vil butikken du har bestilt fra få regning på returporto+gebyr hvis du ikke henter pakken.

De er i sin fulle rett til å sende deg regning på dette.


 

I så fall er jeg enig med deg. Returporto skal betales av kunden ved bruk av angreretten. Jeg har bare sendt mindre pakker i postoppkrav. Regner med at de ble sendt som brev og at det var derfor jeg ikke måtte betale noe for å få dem i retur?

 

Quote:


Jeg skjønner jo at man kan angre på et kjøp før man har fått pakken, men at man ikke har råd til å hente den ut, har jeg større problemer med å forstå. Hvis du er usikker på om du har råd til det du skal bestille, så får du heller vente til du faktisk har råd.


 

Man trenger ikke å oppgi noen grunn for å bruke angreretten. Så at man ikke har penger er for så vidt en gyldig grunn. Litt impulsive mennesker kan jo finne på å bestille noe som "ser kult ut". Men etter å ha tenkt seg om finne ut at "det har jeg ikke råd til." Det er jo nettopp slike mennesker angreretten finnes for...

 

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...