BKB Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Ja, topic sier kanskje det meste, ute etter en billig surround receiver med Pre-Out. De jeg har kikka på har preout, men bare i subwoofer utgangen. Fikk tips om en Nad receiver til 4000kr men det var 5x50w med preout i alle kanaler og 2 sub utganger, jojo greit nok, men blir litt lite guffe i de andre utgangene når jeg ikke skal ha effektforsterker på noe annet enn front. (Omnitronic P-500 2x250w 4ohm, Cerwin Vega V12-F) Pris rundt 2-3k kan kanskje slenge på en tusenlapp hvis den virkelig er bra. BKB Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Marantz SR5400 har 7.1 preout. Men den koster 5000kr. Denne er helt greit til ditt brukt for å si det sånn Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Fikk tips om en Nad receiver til 4000kr men det var 5x50w med preout i alle kanaler og 2 sub utganger, jojo greit nok, men blir litt lite guffe i de andre utgangene når jeg ikke skal ha effektforsterker på noe annet enn front. Ikke la deg lure av at Naden er "bare 50 watt". Det er få andre som oppgir like konservative watt som Nad. Er det noen recivere som virkelig har skikkelig power i forhold til andre merker,så er det Nad. Se på denne for eksempel. Den er på "bare" 6x70 watt og veier 20,5 kilo,så ser du på denne Yamahaen. Den er liksom på 90 watt per kanal i 8 ohm og veier bare 11 kilo.I tillegg trekker den bare 360 watt fra strømnettet. Du kan jo gjette hvilken av de 2 som er den kraftigste. Edit:Hvis det er mest mulig power du er ute etter,så ta også en titt på Harman/Kardon. Det er Nad og Harman/Kardon som har de kraftigste reciverne til under 10000 kr. Endret 11. juli 2005 av Morten K Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Enig med Morten K H/K er forresten et av merkene som "tør" å oppgi ytelser i FTC watt og størrelsen på strømforsyninga. Noe som burdte vært normen istedet for untaket hos alt av forstekere. Se foreksempel på totalt strømforbruk som Morten K nevner, folk blir jo regelrett lurt! Strømforsyninga har alt å si fordi impedansekurven på et element/høyttaler langtfra er flat over hele frekvensområdet, og da er det kjekt med headroom. Seriøse produkter har mange flere parametre oppgitt, men til syvende og sist må en høre saken og avgjøre om den spiller musikk. Til 4 laken tror jeg derimot ikke en kan trå mye feil med NAD eller H/K. Personlig heller jeg litt mot sistnevnte, men smaken er som baken Lenke til kommentar
BKB Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 Har tenkt litt og trur jeg skal gå for Nad'en jeg linka til, senter og bakhøyt. trenger jo ikke mye guffe, og som dere også sier så er 50w oppgitt beskjedent av Nad. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Har tenkt litt og trur jeg skal gå for Nad'en jeg linka til, senter og bakhøyt. trenger jo ikke mye guffe, og som dere også sier så er 50w oppgitt beskjedent av Nad. med nad er det ogitt med alle kanaler i max drift og uten forvregning if hifiklubben hva bruker du til forntene og hvilke høytalere er det du skal drive bare for og være nyskjærring Lenke til kommentar
CFD Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Enig med Morten K H/K er forresten et av merkene som "tør" å oppgi ytelser i FTC watt og størrelsen på strømforsyninga. Noe som burdte vært normen istedet for untaket hos alt av forstekere. Se foreksempel på totalt strømforbruk som Morten K nevner, folk blir jo regelrett lurt! Strømforsyninga har alt å si fordi impedansekurven på et element/høyttaler langtfra er flat over hele frekvensområdet, og da er det kjekt med headroom. Seriøse produkter har mange flere parametre oppgitt, men til syvende og sist må en høre saken og avgjøre om den spiller musikk. Til 4 laken tror jeg derimot ikke en kan trå mye feil med NAD eller H/K. Personlig heller jeg litt mot sistnevnte, men smaken er som baken Tja.. Hvor ser vi hvor stor strømforsyning HK har satt inn? Jeg ser ikke hvor mange VA trafoen er og hvor store ladekondensatorene er! Hvis man tenker på at de har oppgitt 480W på receiveren så betyr det ingenting. Minn Numark DImension 4 klarte å knekke en 13B sikring alene og siden 13B sikringen slår ut ved 5x merkestrømmen så betyr det at forsterkeren trekker 65A eller 15000W i en liten periode. Skal Numark da oppgi 15000W på forsterkerne? Sett en strømmåler på receiveren og sjekk hva den egentlig trekker når du spiller film\musikk\pink noise Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Tja.. Hvor ser vi hvor stor strømforsyning HK har satt inn? Jeg ser ikke hvor mange VA trafoen er og hvor store ladekondensatorene er! Hvis man tenker på at de har oppgitt 480W på receiveren så betyr det ingenting. Nei,det står ikke hvor stor strømforsyning det er i H/K. Det trenger det heller ikke stå. For de som har holdt på med Hi-Fi en stund og kanskje eid en H/K vet at leverer det de lover. At en forsterker trekker mye strøm er en god indikasjon på at det er stor strømforsyning. Jeg har selv hatt en H/K AVR-330 på 7x55 watt i 8 ohm. Den drev høyttalerne mine bedre enn en Yamaha RXV-1300 som var oppgitt til 6x100 watt i 8 ohm. Yamahaen ble "kortpustet" ved høye volum fordi den mest sannsynlig ikke klarte å levere nok strøm. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Har Harman Kardon oppgitt makseffekt eller snitteffekt? Har Yamaha gjort det samme? Slike tall sier veldig lite siden de ikke sier om det er snitteffekt eller spisseffekt. Snart får jeg tilgang på en strømmåler og da skal slike ting testes Snart vil si..tja.. besilte igår fra statene så det kan nok ta en god stund. Har selv hatt flere Harman Kardon produkter og de er ikke dårlige de. Men jeg stoler heller ikke blindt på ting de oppgir. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Har Harman Kardon oppgitt makseffekt eller snitteffekt? Har Yamaha gjort det samme? Slike tall sier veldig lite siden de ikke sier om det er snitteffekt eller spisseffekt. Snart får jeg tilgang på en strømmåler og da skal slike ting testes Snart vil si..tja.. besilte igår fra statene så det kan nok ta en god stund. Har selv hatt flere Harman Kardon produkter og de er ikke dårlige de. Men jeg stoler heller ikke blindt på ting de oppgir. jeg stoler nesten ikke blindt på noen produsente , kanske doxa da , for det og si at en 2x monoblokk på over 20kg er på 2X75W er og underdrive føler nå jeg , den knekker lett seige 16A sikringer i starten Lenke til kommentar
BKB Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Har tenkt litt og trur jeg skal gå for Nad'en jeg linka til, senter og bakhøyt. trenger jo ikke mye guffe, og som dere også sier så er 50w oppgitt beskjedent av Nad. Har Cerwin Vega V12-F fronthøyttalere. De blir drevet med en Omnitronic P-500 effektforsterker. 2x250w 4ohm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå