Gå til innhold

Gamer Pc, 10-14000,-

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå bygge meg en ny gaming PC, og har allerede kjøpt et Lian Li kab og en Mist 500W PSU. I tillegg har jeg tastatur, mus og skjerm fra før.Følgende kommer noen punkt som jeg ønsker å oppfylle ved kjøp av ny hardware.

1. Maskinen skal være så stille som mulig.

2. Den skal yte bra på high end 3D spill.

3. Jeg ønsker ikke å ha en maskin som er helt "top of the line", så lenge det ikke gir en vesentlig større ytelsesforskjell uten å overklokke, da jeg ikke har planer om å overklokke den. Med dette mener jeg at jeg ikke har planer om å kjøpe f.eks OCZ Rev.2 brikker da disse ikke rettferdiggjør prisen med mindre man skal overklokke dem. (correct me if i'm wrong)

4. Skal være AMD CPU

Et ca. anslag på pris vil se slik ut. Men det betyr ikke at prisen er bunden til dette anslaget, så lenge alternativet vil gi vesentlig bedre pris/ytelse.

2-2500 for CPU.

1-1500 for ram.

1-1300 for hvedkort.

4-5000 for skjermkort.

ca. fra 1200-2300 for lagringsplass.

Noen hundrelapper for en god og stillegående CPU vifte, og kjølepasta.

Jeg sitter i grunn og tenker på hvilken harddisk løsning jeg skal kjøre. Har i grunn tenkt på å kjøre en 70GB Raptor, og en 300GB HD. Hvordan er raptor harddiskene med tanke på støy? Trenger også tips på en god og stillegående 300GB HD. Når det gjelder skjermkort skal jeg ha meg et 7800GTX kort, men er usikker på hvilket merke jeg skal velge. I tillegg har jeg sett litt på Asus sine NF4 hovedkort, og vet at MB fan lager en del støy, noen gode tips ? Har hørt mye bra on DFI.

På forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU: AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte 2950kr

Hovedkort: Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16 1399kr

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs 795kr

Skjermkort: Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express,"U/3500PCX XP GS"ViVo,470MHz 5149kr

Harddisk: Western Digital Caviar 400GB SATA 16MB 7200RPM 2050kr (Ukens tilbud)

DVD-brenner: NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 495kr (Velg den fargen du vil ha)

Totalt: 12838kr

Prosessoren og hovedkortet er veldig bra. Minnet er også bra. Skjermkort etter ditt ønske. Harddisken er av høy kvalitét og høy kapasitét. Det er ikke noe poeng i å kjøpe raptor. Ytelsesforskjellen på raptor og andre disker er liten. Men det du bør heller gjøre, er å kjøpe en SSD så snart de kommer. Den vil gi veldig mye bedre ytelse enn en harddisk. (bruk den som systemdisk). Dvd-brenneren er god. Kjølepasta er ikke nødvendig. Viften er stillegående nok. Jeg har 3500+ og den holder seg under 35 grader celcius. Viften på hovedkortet har jeg ikke hørt noe fra, men du kan kjøpe ei passiv vifte hos komplett.

Lenke til kommentar
CPU: AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte 2950kr

Hovedkort: Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16 1399kr

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs 795kr

Skjermkort: Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express,"U/3500PCX XP GS"ViVo,470MHz 5149kr

Harddisk: Western Digital Caviar 400GB SATA 16MB 7200RPM 2050kr (Ukens tilbud)

DVD-brenner: NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 495kr (Velg den fargen du vil ha)

Totalt: 12838kr

Prosessoren og hovedkortet er veldig bra. Minnet er også bra. Skjermkort etter ditt ønske. Harddisken er av høy kvalitét og høy kapasitét. Det er ikke noe poeng i å kjøpe raptor. Ytelsesforskjellen på raptor og andre disker er liten. Men det du bør heller gjøre, er å kjøpe en SSD så snart de kommer. Den vil gi veldig mye bedre ytelse enn en harddisk. (bruk den som systemdisk). Dvd-brenneren er god. Kjølepasta er ikke nødvendig. Viften er stillegående nok. Jeg har 3500+ og den holder seg under 35 grader celcius. Viften på hovedkortet har jeg ikke hørt noe fra, men du kan kjøpe ei passiv vifte hos komplett.

Bra oppsett, men rammen er ikke "bra".

Cl 2,5 er okay, ikke mer. Prisen er fin da for "okay" ram.

Jeg hadde enten gått for CL 2,0.2.2.5 om jeg hadde kjøpt 2x512, men helst hadde jeg lagt ut litt mer og kjøpt 2x1024 2,0.3.2.5.

My tip:

2x512 ram: ( 2.3.2.5, fant ikke 2.2.2.5 under 1500,-, men det skal finnes :) )

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...&view=techinfos

2x1024 ram: ( 2,0.3.2.5 er det raskeste man får i 1gb brikker. Dette er de billigste av de beste, men de er litt dyrere en ditt budsjett )

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=52102

Hardisken er veldig fin.

Jeg personlig er ingen stor fan av store interne hardisker til lagring da, men det eneste jeg vill legge til her er at om du har en annen harddisk som er mindre (ikke under 60GB), 8Mb cach og 7200rpm. Så bruk den til C:\Windows\> og ha denne som slave. Da slipper du mye dritt når hardiskene trenger defrag, det er noe feil osv osv. Reine lagrings disker med bare musikk, filmer og annet som ikke er programer, spill ol trengs bortimot aldri å defragmenteres :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...