Gå til innhold

Det med Aldersgrenser?

Anbefalte innlegg

Av det jeg vet så er det som tidligere nevt ikke juridisk straff for salg av spill med 18år grense til mindreårige. Men mange av butikkene har interne regler som de følger. Derfor kan de være ganske harde på det.

Men nå er jeg 18år i år. Så for min del så kan alla spill ha 18års grense :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er 11, skjønner ikke hvorfor BF2 skal ha 16-årsgrense. Må hente en som er gammel nok for å kjøpe det :thumbdown:

Når du er 5år under anbefalt aldersgrense så bør du ikke spille det. Uansett hvor moden du tror du er. Sannheten er at aldersmerkingene er der for en grunn. Ikke for å utfordre småbarn til å kjøpe spillet på andre måter. Men mer for å beskytte de. Hvis du har playstation. Nyt en del gode timer med Jak 2og 3 heller.

Hvis du sitter og spiller GTA så er det bare galt. 11år gamle barn bør ikke spille slike spill. Når de er så unge så kan slike spill ha stor innvirkning på et barns moral og etikk. enten barne sier det eller ikke.

that's all.

Lenke til kommentar
Er 11, skjønner ikke hvorfor BF2 skal ha 16-årsgrense. Må hente en som er gammel nok for å kjøpe det :thumbdown:

Når du er 5år under anbefalt aldersgrense så bør du ikke spille det. Uansett hvor moden du tror du er. Sannheten er at aldersmerkingene er der for en grunn. Ikke for å utfordre småbarn til å kjøpe spillet på andre måter. Men mer for å beskytte de. Hvis du har playstation. Nyt en del gode timer med Jak 2og 3 heller.

Hvis du sitter og spiller GTA så er det bare galt. 11år gamle barn bør ikke spille slike spill. Når de er så unge så kan slike spill ha stor innvirkning på et barns moral og etikk. enten barne sier det eller ikke.

that's all.

Når det kommer til spill som GTA og lignende kan jeg skjønne - "those games raise the bar" når det kommer til moral og etikk - verdier som fortsatt en 11åring holder på å lære seg. Men Battlefield 2 vil jeg si kun forsterker hva media og film viser til dem siden det er så filmatisk. Dessuten er Battlefield 2 så urealistisk og vanskelig å gjenspeile i den normale/vanlige verden at de skjønner at det faktisk er bare lek og uskyldig morro. Men GTA og andre spill gjenspeiler virkeligheten såpass mye at de vil ha problemer.

Endret av HeavenHell
Lenke til kommentar

that's all.

Når det kommer til spill som GTA og lignende kan jeg skjønne - "those games raise the bar" når det kommer til moral og etikk - verdier som fortsatt en 11åring holder på å lære seg. Men Battlefield 2 vil jeg si kun forsterker hva media og film viser til dem siden det er så filmatisk. Dessuten er Battlefield 2 så urealistisk og vanskelig å gjenspeile i den normale/vanlige verden at de skjønner at det faktisk er bare lek og uskyldig morro. Men GTA og andre spill gjenspeiler virkeligheten såpass mye at de vil ha problemer.

Vel jeg er med på den. Battlefield er egentlig ikke annet en digital versjon av å leke krig. Noe som jeg var aktiv med når jeg var en liten pjott. Men det å skulle på tv og film. Så har de også aldersgrense og viss de følger dem der og så vil man merke at det er ganske likt nivå. Nå vil jeg ikke at mine barn (når jeg en gang får) Skal få se nyhetene på TV når de er små. Dette kan føre til heller store mentale avik. Ta meg for eksempel. Jeg er sikkert mer paranoid en ola nordmann:. For det er en del en liten gutt ikke forstår når drap og voldtekter blir dagligdags på nyhetene. Et barn vil da tro at det er noe som skjer nesten alle. Siden det er så titt på media. Mens i virkeligheten så er det i nyhetene pga at det ikke skjer så ofte. Derfor det er nyheter.

Men jeg ville ventet med Battlefield til han var 13.

ER nok av bra spill til hans aldersgruppe.

Lenke til kommentar

:no: Det kan kanskje vere litt vanskeleg å forstå når ein er so ung, men det er ikkje dei som seier nei som bryr seg minst om deg.

Det er lite eg har mindre respekt for enn "greie storebrødre" som heller vil gjere seg populær hos ungane enn å beskytte dei. Og med det meiner eg ikkje berre dei som er ekte storesøsken, men òg den greie fyren i kiosken som ikkje tek aldersgrensene på film so alvorleg, han som kjøper røyk til fjortisane som heng utanfor daglegvarebutikken når dei spør, osb. Ein skal passe seg litt for folk som prøver å bli likt men ikkje eigentleg bryr seg om ein.

Kay

Lenke til kommentar
Ein kamerat av med har ein bror på 9 år og han spelar bf2 :nei:

:thumbup:

:thumbup: --- :nei:

På ingen måte tommel opp for det. Jeg husker selv hvor kult det var når jeg var 11. Se filmer med 18års grense osv. Det har nok skadet meg mer en det har hjelpt meg.

KayAU har helt rett i alt han sier. Jeg er så absolutt enig i det han sier. Selv om også jeg har brutt aldersgrense. men på ingen måte så rått og brutalt. Da var det snakk om HL2 og San Andreas når det kom ut. (måtte få broderen til å kjøpe SA) Det var i november 2004. Ble 18 i januar 2005.

Lenke til kommentar

En annen ting som PastorLorentzen nevnte siste gang dette kom opp var at det er bedre at butikkene selv tar affære når det kommer til slikt - for da slipper vi at Staten kommer inn og regulerer enda mer enn det de gjør nå.

Mye bedre at ei kassadame ved Elkjøp nekter en 11åring å kjøpe et spill som er 16+ enn at hu krever legitimasjon av en som er 17 og vil kjøpe 18+.

Lenke til kommentar
En annen ting som PastorLorentzen nevnte siste gang dette kom opp var at det er bedre at butikkene selv tar affære når det kommer til slikt - for da slipper vi at Staten kommer inn og regulerer enda mer enn det de gjør nå.

Mye bedre at ei kassadame ved Elkjøp nekter en 11åring å kjøpe et spill som er 16+ enn at hu krever legitimasjon av en som er 17 og vil kjøpe 18+.

Må faktisk si meg enig

Er en fyr som vikarierer på Spaceworld i Sandvika som nekter 15-åringer å kjøpe 16+ spill osv osv

nekte 2-åringer å kjøpe 3+ spill :D

Lenke til kommentar
Ein kamerat av med har ein bror på 9 år og han spelar bf2 :nei:

Jeg lar en 6åring spille BF2.. hvor mange :nei: blir det ? :D

Men seriøst, BF2 volden er mer tegneserieaktig enn realistisk. Hvor mange unger har fått skade på sjelen av Tom & Jerry og så begått øksemord?

Dataspillvolden er hypet i taket av Bondesveis og gutta. I motsetning til film, så er ikke datagrafikken god nok til at det blir realistisk. Jeg kan med hånden på hjertet si at Doom aldri skadet meg noen plass, selv om bekymrede mødre stod frem i aviser og ville ha det bannlyst :p

Lenke til kommentar

Vel nå lever vi i en pompel og pilt genrasjon som snart vil bli avløst med en Mummi troll genrasjon. Mange på min alder som har varige mèn i skjela etter hattifnatt og hufsaangrep.

Angående at datavolden ikke er ekte osv. Det er ekte nok til å kødde me moralen og oppvekstvilkårene til en 9årig gutt. Enkelte ting i verden er best å spare til man er eldre. Krig er en av dem. Selv om det er virtuelt. Grafikken vil bli bedre og debatten heftigere. :ermm:

Lenke til kommentar
Idag når jeg skulle kjøpe San Andreas spurte dama i kassa om jeg var over 18 år, jeg svarte nei og jeg fikk ikke kjøpe spillet.

Jeg satt spillet på plass og gikk.

...

Er det aldersgrenser, eller burde jeg gå til TV2 hjelper deg å få kjøpt spillet?

Jeg synes det er flott at butikken tok ansvar og nektet deg å kjøpe spillet! Hvis du kontakter TV2 hjelper deg, så blir det i såfall til at butikken får masse ros.

Slik skal det være.

Lenke til kommentar
Angående at datavolden ikke er ekte osv. Det er ekte nok til å kødde me moralen og oppvekstvilkårene til en 9årig gutt. 

Om et enkelt spill dikterer moral og oppvekstvilkår, så har ikke foresatte gjort noen god jobb.

Enkelte ting i verden er best å spare til man er eldre. Krig er en av dem. Selv om det er virtuelt.

Så.. ikke lov til å leke Cowboy og indianer heller ? Laserkrig? Paintball? Bananpistol?

Grafikken vil bli bedre og debatten heftigere.  :ermm:

True, men ikke sikkert realismen blir bedre. En plass går grensa. Noen spill vil nok gå over grensa og bringe realistiske spill som føles mer som film / ekte krig. Men f.eks Valve skal ha skrudd litt ned på hvor realistiske personene i spillet var. Det ble for ekkelt å skyte noe som såg ut som skikkelige folk

Lenke til kommentar
Men f.eks Valve skal ha skrudd litt ned på hvor realistiske personene i spillet var. Det ble for ekkelt å skyte noe som såg ut som skikkelige folk

Det er jo det som er meningen da :p At spillet skal være så realiststisk som mulig.

Aldergrensene idag er jo helt overdrevne :thumbdown:

Se bare feks på Halo2. Du skyter jo ikke folk, bare på blå/grønne/gule covenat.

Kan jo åpne ild mot marines`ene da, men det er ikke det det går ut på.

Kunne godt vær bare 7+ , ingen kan ta skade av Halo 2. :yes:

Lenke til kommentar

Synes det er helt sykt at dere lar en 6 åring og 9 åring spille BF2. Grafikken er "realistisk" og man kan knivstikke/skyte/sprenge/kjøre over folk. Dere tror kanskje de forstår at det ikke er virkelig, de sier kanskje ja når dere sier at de ikke må gjøre noe slikt etc, men de vet at de må si ja, hvis ikke lar dere ikke dem spille spillet. De er ikke modne nok til å forstå forskjellen på virkeligheten og fantasien og det kan ha ganske dype innvirkninger på dem som person.

Hvordan tror du en unge vil ha det om den spiller voldelige spill fra den er 6 år? Det vil jo ha en ganske negativ innflytelse på den uansett hva du sier til den. Vil sannsynligvis bli helt følelsesløs med tanke på vold og vil også ha større sjanser for at den velger en voldelig løsning, kan få problemer med å kontrollere sinne og slike ting.

Det er en grunn til at det er aldersgrenser på ting, det er ikke for å være dumme eller bare fordi man kan. Det er f.eks ikke bra for en unge på 5 å drikke alkohol, derfor er det 18 års grense. En fjortiss med hormoner som river denne personen i alle veier har heller ikke bra av å spille et voldelig spill, ser jo hva som skjer når de får tak i våpen (ref. voldelige episoder i USA etc).

Bare fordi du klarte deg gjennom det, så betyr det ikke at nestemann gjør det. Alderen gir deg mer ansvar, så bruk den fornuftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...