Laughing Madcap Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Idag når jeg skulle kjøpe San Andreas spurte dama i kassa om jeg var over 18 år, jeg svarte nei og jeg fikk ikke kjøpe spillet. Jeg satt spillet på plass og gikk. Det jeg har hørt er at det ikke er aldersgrense på spill, men anbefalt aldersgrense. Det står på de gamle GTa spillen:Bør ikke benyttes av personer under 18 år. Jeg postet ikke dette i San Andreas forumet, fordi jeg vil diskutere det med aldersgrenser. Er det aldersgrenser, eller burde jeg gå til TV2 hjelper deg å få kjøpt spillet? Endret 11. juli 2005 av Sebbe Lenke til kommentar
gorber Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Det er en anbefalt aldersgrense, så selgeren risikerer ingenting juridisk sett, slik man gjør med alkohol og andre lette rusmidler. Dama har derimot et moralsk ansvar, og hun har sikkert heller ikke noe lyst å få kjeft av mora di når hun oppdager at du har fått kjøpt attenårsgrensespill. Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Ikke gjør så mye ut av en liten sak. Er du ikke 18 år, så får du ikke kjøpt det. Enkelt og greit. Hvofor ikke få noen andre til å kjøpte det? Venner,søsken- barn, som er over 18 år. Goodluck. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 Ikke gjør så mye ut av en liten sak. Jeg bare lurte på hvordan reglene er? Har ikke mye å si at jeg ikke fikk kjøpt det Lenke til kommentar
gorber Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Jeg bare lurte på hvordan reglene er? Hvilke regler? En selger trenger ikke i prinsippet å selge deg noe som helst, ikke spesielt kundevennlig, men... Dama har alt på sin side, og du har ikke noe krav på å få kjøpe det spillet der. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Synest det er bra når dei som står bak disken er modne nok til å klare å seie nei. Eg veit det ikkje følest slik når ein er 14, men aldersgrenser er eit gode. Når det gjeld det reint juridiske, trur eg det er riktig som dei andre seier. Ho er nok ikkje lovpålagt verken å selge deg eller å ikkje selge deg spelet. Ho gjorde nok berre det ho sjølv meint var mest riktig. Og det må ein jo ha respekt for. Kay Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 Gleder meg til jeg blir 18, da skal jeg komme tilbake og kjøpe spillet. Lenke til kommentar
Luchy Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 det er en vanlig ting. dette burde du ha vist før du gikk i kassa. men det er ikke værre em at du får noen til å kjøpe det til deg Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Gleder meg til jeg blir 18, da skal jeg komme tilbake og kjøpe spillet. Der er heldigvis masse gode spel utan 18-årsgrense som du kan spele i mellomtida. Kay Lenke til kommentar
Canute Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 (endret) Jeg klarte fint å kjøpe det til ps2. Da var jeg 16. Etter det jeg har hørt har du rett med at det er anbefalt aldersgrense. Endret 12. juli 2005 av Zevz0r Lenke til kommentar
Xzan Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Er enig at det er latterlig og måtte vise legitimasjon for og kjøpe spill. Men sånn er livet, og grunnen til dette er jo rett og slett fordi innholdet i spillene er støtende, ikke direkte for oss som er oppvokst med det men for andre medlemmer av samfunnet. Det er jo ikke skjeldent du hører om no folk som har spilt ninja turtles og så choppa av hodet til en kæmmis ellerno liksom. Husker godt den debatten som kom opp tidligere i GTA rekken når det ble kjent du kunne skyte av hodene på folk så blodet spruta liksom også samma med spill som Postal, syke greier ikke rart det er aldersgrenser. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Ja, og so er det vel slik at der er ein del ting ein synest bør vere støytande. Sjølv om det er eit fåtall folk som faktisk prøver å gjere det dei ser i spel i den verkelege verda, er det vel ikkje urimeleg å frykte at det å ha sett og gjennomført nokre tusentals simulerte drap før ein fyller 9 kan påverke haldninga ein har til vald seinare i livet. Ein flyttar jo grensene for kva som skal til for å gå inn på ein, og påverkar kva assosiasjonar ein har til vald, sånn reint kjenslemessig. No er det riktig at vald i dataspel ikkje er det samme som vald i den verkelege verda, men det er jo opplagd at der er ein samanheng mellom dei to når ein stadig prøver å gjere den eine meir visuelt lik den andre. La det vere sagt, at eg ikkje trur det er berre ungar som vert påverka av vald i media. Men eg trur det er riktig at ein blir meir påverka som ung enn som vaksen. Jaja, deprimerande tema det her. Kay Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Gleder meg til jeg blir 18, da skal jeg komme tilbake og kjøpe spillet. Når du er 18 år,så har det sikkert kommet noe enna bedre. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 Når du er 18 år,så har det sikkert kommet noe enna bedre. Da har sikkert politikerne satt 20 års grense på det spillet Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Når du er 18 år,så har det sikkert kommet noe enna bedre. Da har sikkert politikerne satt 20 års grense på det spillet :!: :!: :!: (sikkert) Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Når du er 18 år,så har det sikkert kommet noe enna bedre. Da har sikkert politikerne satt 20 års grense på det spillet :!: :!: :!: (sikkert) Skil som norge utvikler seg i dag kan det godt hende Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Når du er 18 år,så har det sikkert kommet noe enna bedre. Da har sikkert politikerne satt 20 års grense på det spillet :!: :!: :!: (sikkert) Skil som norge utvikler seg i dag kan det godt hende Lenke til kommentar
zokra Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Du kan jo prøve i en annen butikk... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Dersom det er tydelig at vedkommande ikkje er 18 synest eg det er bra at dei ikkje får kjøpt spel med 18-års aldersgrense. Men å kreve legimitasjon dersom du er i tvil om kunden er 17 1\2 eller 18 er litt flisespikkeri. Det er nærmast umogleg å halde ungar i dag vekke frå vald av den typen uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå