E320CDI Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 HEi... jeg er en gutt på 13år og jeg vil ha kritikk på noen bilder Her... det er ikke gjort noe på den , er helt vanelig bilde tatt fra kamera Sony dscp-150 Lenke til kommentar
alexham Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Dette er vel nærmest snapshot-bilder. De to første bildene sier jeg med en gang, de var ganske elendige. Han fyren på første bildet ødelegger en hel del. Bilde nr 2 er rett og slett for kjipt. Når det gjelder bilde nr 3 begynner det og ligne på noe og bildet gir meg en liten stemning av at båten bryter havets stillhet ... (vet ikke om du forstår hva jeg mener her?) Men til bilde nr 4, som er det beste av de du har lagt ut, så synes jeg at du her har fanget kveldssola veldig veldig bra. Den åsryggen som seiler ut i fjorden ifra venstre gir bildet dimensjon og størrelse. Båten du tar bildet ifra lager også pene bølger og linjer i vannoverflata slikat himmelen speiles her ... Du burde kutte vekk litt av dette bildet på høyre side. På høyre side har du tatt med båten, og dette er forstyrrende i bildet siden det kun er naturen du vil ha med. bilde nr 4 var et helt greit bilde, men de tre første holder iallfall ikke mål for min del stå på! ta flere bilder som det fjerde bilder så er du langt på vei Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 alexham, jeg synes du er litt hard i kritikken ovenfor en nybegynner på 13 år. Mulig han tar det helt greit, men mange unge og uerfarne kan miste motet av å få bildene sine karakterisert som 'ganske elendige'. Min vurdering er at bildene er ikke på noen måte elendige, men de har heller ikke det ekstra som gjør dem til noe spennende og interessant for andre enn fotografen (og hans venner og familie). Og slike bilder kan man karakterisere som snapshots. Unntaket er også for min del bilde 3, som har en viss grafisk kvalitet ved sin enkle oppdeling i flater, og strukturen i vannet som forsvinner ut i horisonten. Når det er sagt, så skal du få to tips å tenke på. Det første er å sørge for at horisonten er rett. Det andre er å legge horisonten enten høyt eller lavt i bildet (ca 1/3 av veien fra topp eller bunn), og ikke midt på. Vedlagt følger en kjapp justering av bilde 3 som er endret etter disse to punktene. Sammenlign og se om du synes det er noe forskjell. Lenke til kommentar
foton Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Enig med JBlack her. Synes de er bedre enn gjennomsnitts snapshot, men at de tre første trenger noe "ekstra" for å få litt punsj. Første skritt vil derfor være å begynne å tenke litt på komposisjonen av bildet når det tas. Det med komposisjon er ikke alltid enkelt og det er ikke sikkert at det alltid fungerer bra til å begynne med men med et litt bevisst forhold til det så kommer det nok etterhvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå