Gå til innhold

hvordan ta "idiotsikker" backup


Anbefalte innlegg

Jeg har en del data (bilder++) som jeg ønsker å ta backup av. Å brenne til CD/DVD er en mulighet, men har hørt at slike plater kan bli uleselige etter noen års lagring.

 

Tanken går derfor i retning av en ekstern disk. Spørsmålet er da: hvordan kan jeg, f.eks. ukentlig, sjekke at innholdet på den eksterne disken er OK. Finnes det et progam som fikser dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ekstern disk vil jo kunne gå sund etter noen måneder/år.. da står du på bar bakke igjen.

 

Dessuten, om den eksterne disken er tilkoblet i det du får et virus eller en hacker bryter seg inn på maskina risikerer du at filene kan bli slettet.

 

Om du kombinerer en ekstern disk og CD'er / DVD'er er du rimelig godt sikret :)

Lenke til kommentar
hvordan kan jeg, f.eks. ukentlig, sjekke at innholdet på den eksterne disken er OK. Finnes det et progam som fikser dette?

bla. quicksfv kan kontrolere at filene er som de skal. (Er likevel ikke HELT sikker på om en fil kan komme gjennom en slik kontroll og likevell 100% sikker på at den ikke er endret, men likevel, tror det skal gjøre jobben sin...)

 

Velger du å gå for å brenne data'en ut på dvder, kommer dette til å ta lang tid å verifisere at inneholdet er som det skal hver uke pga. begrensningen i hva en dvdrom kan levere av data.

 

Har du lagret 1 kopi av bildene på pc'en og 1 kopi på en ekstern disk er du ganske sikker hvis en av diskene skulle ryke, men som andre har kommet inn på; får du et virus som sletter alt på diskene, mens backupdisken er tilkoblet mister du også dette. (kan mest sansynlig hentes ut med recoveryprogrammer) Dette risikerer du ikke hvis du brenner bildene ut på dvdpater.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...