Gå til innhold

Oppgradering av PC - HK, CPU, Grafikkort, PSU

Anbefalte innlegg

Driver i disse dager og vurderer om jeg skal oppgradere maskina mi litt.

Trenger i hovedsak nytt hovedkort (s939), ny cpu, nytt grafikkort (PCIe), og sannsynligvis også en ny PSU.

Har sett på ABIT AN8 som hovedkort, men hva er forskjellen på Ultra og fatal1ty ultra? Klokking, ekstra funksjoner og lignende?

CPU tenker jeg at en 3500+ burde passe bra, men her ser jeg at det er mange forskjellige varianter. Hvilken bør jeg gå for? Newcastle, winchester, venice? Her er jeg forvirra :).

Grafikkort har jeg bedre oversikt over, så der trenger jeg egentlig ikke noe særlige råd.

Og til slutt, en god og stabil psu, stillegående! Ikke altfor dyr, men ikke noe billig dritt heller.

Takk for all hjelp :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort: Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16 1399kr

CPU: AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte 2950kr (Du kan velge 3500+, men denne er bedre)

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs 795kr

Skjermkort velger du selv. SLI anbefales om du skal spille mye spill som støtter SLI.

PSU: NorthQ Strømforsyning 4775 ATX 500W Silent, 140mm Fan, 12-17dBA, 20/24pin 795kr

Jeg har hørt at strømforsyningen skal være bra. Hovedkortet har jeg selv. Du kan kjøpe passiv kjøler til chipsettet om du vil. Jeg har også en 3500+, men 3700+ er et bedre valg (om du vil bruke noen hundre ekstra). Minnet er bra.

Lenke til kommentar

Hvorfor er akkurat den 3700+en bedre? Hva gjør den bedre enn en 3500+ klokket til samme hastighet :p. Jeg er ikke inne i alt dette lenger.

EDIT: Jeg har akkurat det minnet der fra før, så kjekt å vite at minnet er ok :)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

abit AN8 fatality kontra ultra er vel heatpipekjøling for NB på ultra kortet.

jeg tror fatality bare har otes på switche mosfetene for cpu.

ultra kortet anbefales for overklokking, sett mange gode resultater runft omkring.

twinmos minnet efikan linker til fungerer, men ikke mer en det. ikke drøm eom et mhz over stock hastighet.

når det gjelder PSU, ville jeg valgt Bzerk\Aspire psu'ene. det beste pris\ytelse produktet jeg har sett. har sapire 520W'ern selv. (aspire og bzerk er samme fabrikatet med unntak a viftestørelse.)

Venice er det nyeste tilskuddet til A64 familien, laget på 90nm, de klokker godt.

l2 cach størelsen er ikke så veldig viktig for 64 bit cpu'ne, den høye prisen forsvares ikke av ytelsen synes jeg.

selv sempron sparker godt, og de har kun 128\256kb.

-Marius

gih, slo meg på målstreken..

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

ja, det er intrykket jeg har fått.

overklokking dreier seg nettop om det å få mest for pengene. hvorfor betale 1000kr for de siste 400mhz'ne når du kan få de gratis?

san diegoen er vel også 90nm tror jeg, men de skal etter sigende ikke klokke like godt grunnet større kjerne, flere deler=mer som kan gå feil.

Lenke til kommentar
Hvorfor er akkurat den 3700+en bedre? Hva gjør den bedre enn en 3500+ klokket til samme hastighet :p. Jeg er ikke inne i alt dette lenger.

EDIT: Jeg har akkurat det minnet der fra før, så kjekt å vite at minnet er ok :)

3700+ har 1MB L2 cache, men 3500+ har 512KB L2 cache. Dobbel L2 cache gir noe bedre ytelse, så etter min mening er det verdt de ekstra hundrelappene. Men det er opptil deg. Ellers er prosessorene like.

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg en MIST 500W strømforskyning. ligger en test av den på www.overklokking.no

Det er en strømforsyning som virkelig leverer det den lover og er sikkelig stabil.

I tilleg til det så har Mist gjort det meste som kan gjøres for og få den så stillegående som mulig.

Lars

Ja, kjøp MIST sin, den er bra samtidig som den er stille. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...