Anders Voldsund Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Jeg har en gammel maskin som kjører Win98. Har lyst til å formatere, men det virker som om Win98-cden min ikke har formateringsverktøy innlagt. Derfor vil jeg formatere i DOS, eventuellt en anne måte viss det går. Trenger ingen partisjoner ettersom det bare er en 10GB disk i maskina. Hvordan starter jeg i DOS og hvilke kommandoer skal jeg bruke? Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Du kan lage en MS boot disk som har de verktøy du trenger. Denne setter du i floppyen før du starter maskinen (husk å sette "boot priority" på floppy i BIOS). Når disken er ferdig startet opp står du på kommandolinjen c:\. Så er det bare å kjøre den gode, gamle Format c: Edit: Søk etter boot disk i google, så får du utallige oppskrifter på denne prosedyren som går mer i detaljer. Endret 11. juli 2005 av Shio Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Er dette en bra side? Link Endret 11. juli 2005 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 Nå er jeg i MSDOS, forran der jeg kan skrive står det "C:\>" Hva skal jeg skrive inn for å formatere? Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Skriv "format C:" Funker veldi dårlig må jeg si... "Bad command or file name" Edit: Kjører DOS fra en disket jeg lagde i Windows(98) Endret 11. juli 2005 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Først skriv "A:" derretter skriver du "format C:"... Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 Først skriv "A:" derretter skriver du "format C:"... Funker fortsatt ikke Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 skriv a: skriv dir ligger format.com der? Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Har du windows 98 cd`en da?? Eller har du bootet opp med en Boot diskett?? Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 skriv a:skriv dir ligger format.com der? Format.com ligger ikke der.. Hva skal jeg gjøre no da? FAT_ASS: Boot Diskett Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Å det er en win 98 boot diskett du har laget??? For det er bare der det funker mener jeg... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 I BIOS setter du å starte opp fra CDROM. Sett i Win98 CD og start maskinen Du får tre valg på skjermen og velg "Start MS-DOS med CDROM support" eller noe slikt Skriv "d:" eller "e:" eller hva CDROMen din nå heter Skriv "format c:" Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Gjer etter at eg har lasta den ned da? Var ein venn av meg som hjalp meg i stad men skal prøve det du sa JohndoeMAKT. Endret 11. juli 2005 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Setter i en tom diskett. Dobbeltklikker på filen og den formaterer disketten og legger over filene. Har du stilt inn i Bois at du skal boote med diskett(floppy) booter den til dos etter restart. Får du til dette skriver du format c:(forutsetter at du kjører fat 32 og ikke ntfs). Har du ntfs må du inn i fdisk som også ligger på disketten. Det krever litt mer forklaring. Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 vis han har win 98 på maskina så kan han ikke ha ntfs filsystem. Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Tok cden inni og restarta maskina.Boota frå CD-rom.Tok: start maskina med CD-rom support. Skreiv D: og da står der D:\ format C: Etter det står det CDR101 : Not ready reading drive D Abort,Retry,fail? Trur eg må vente til han kjem igjen. Han kan meir enn meg. Maskina er seks år gammel med windows 98. Endret 11. juli 2005 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Hehe, skummet litt fort igjennom, så ikke at han hadde win98 installert. Bruker du den boot disketten slipper du tenke på cdrom(altså boot uten cdn i cdrommen). (edit: typo) Endret 11. juli 2005 av ostepopp Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Den boot disketten er det den du sa eg skulle laste ned? Innvikla greier dette her. Endret 11. juli 2005 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå