Ultrag Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Hei. Jeg har en "Thermaltake Venus 12 CPU-Kjøler Socket 754/939/940" som er fra 50-55 grader celsius i idle og rundt 62-67 med for eksempel Battlefield 2 på, med vifta på laveste speed. Setter jeg hastigheten opp kjøler den bedre, men bråker også noe utrolig. Jeg har et Coolermaster Cavalier 1 kabinett med en vifte foran (luftgjennomstrømminga foran er litt dårlig pga selve kabinettet og på siden (rett over CPU), så jeg synes den er unormalt varm. Jeg føler at jeg var svært nøyaktig med kjølepastaen, men tror dere at det kan være noe galt med den? Har heller ikke vært så nøye med kabler, henger litt i kabinettet, men kan dette ha så mye virkning. Vil gjerne vite det før jeg begynner å strappe opp kablene mot sidene. Med mitt gamle Suntek TH-612 med kun en vifte som peste ut bak var det omtrent like hett, så jeg synes dette er rart. Noe galt med CPU? CPU: Athlon 64 3200+, ikke overklokka. Vurderer å underklokke for å få den litt kjøligere. Gode kjølingstips, evt gode S478-vifter (Venusen er rimelig nyså ingen grunn til å bytte ut for noen få grader) utbes. Endret 11. juli 2005 av Ultrag Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Ikke så værst temps det der da, du kan jo skru opp hastigheten på vifta når du spiller for da har det vel ikke så mye å si om den bråker? Lenke til kommentar
roac Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Jeg har en "Thermaltake Venus 12 CPU-Kjøler Socket 754/939/940" som er fra 50-55 grader celsius i idle og rundt 62-67 med for eksempel Battlefield 2 på, med vifta på laveste speed. Setter jeg hastigheten opp kjøler den bedre, men bråker også noe utrolig. Jeg har et Coolermaster Cavalier 1 kabinett med en vifte foran (luftgjennomstrømminga foran er litt dårlig pga selve kabinettet og på siden (rett over CPU), så jeg synes den er unormalt varm. Jeg føler at jeg var svært nøyaktig med kjølepastaen, men tror dere at det kan være noe galt med den? Har heller ikke vært så nøye med kabler, henger litt i kabinettet, men kan dette ha så mye virkning. Vil gjerne vite det før jeg begynner å strappe opp kablene mot sidene. Hvordan er temperaturen inne i kabinettet? Jeg finner scenariet ditt ganske utrolig, for jeg kjører en Athlon 64 3000+ med standardkjøler. Denne er stillegående, og går typisk på laveste turtall, selv ved 100% load. Likevel er temperaturen MYE lavere enn det du skisserer. Det eneste jeg i farten kan tenke meg at skal kunne gi sånne utslag er at en eller flere vifter er plassert feil vei. Siden du har flere kabinettvifter vil det være naturlig at i hvert fall den i front suger luft inn i kabinettet, ikke at den trekker luft ut. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Sjekk om det er god kontakt? Lenke til kommentar
Ultrag Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 God kontakt - mellom hva? Som roac sier finner jeg det rart at det er så varmt. Skal se hva jeg kan få gjort med luftgjennomstrømminga nå. Akuratt i dag har jeg ikke vifte foran eller i sidedør (uten vifter, CPU 52 grader og moderkort 42), fordi jeg har bestilt noen bedre og stillere. Jeg har ikke lyst til å skru opp vifta da jeg spiller, det bråker for jævlig. Det skal også i rettferdighetens navn sies at jeg har kabinettet plassert inni skrivebordet mitt i et skap, hvor jeg hadde fått plass til to kabinetter av samme størrelse, så det bør ikke være så trangt. Jeg har heller ingen dør foran, men kanskje det blir litt varmere enn normalt fordet. Ang. posisjonen på vifta blåser den inn foran og inn over CPU, og ut i en 120mm vifte bak. Det er da så vidt jeg bekjent korrekt det? Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Hvor høy romtemperatur har du? Nå i sommervarmen er det jo mange sliter med høy temp... Lenke til kommentar
Ultrag Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 Har hatt samme temperaturer i PCen hele tida (uavhengig av sesong) Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Har hatt samme temperaturer i PCen hele tida (uavhengig av sesong) Det er jo bra, men hvor høy romtemp har du? Det som er interessant er jo differansen mellom CPU- og rom-temp, og differansen mellom idle og load. Og 12-15 grader mellom idle og load, er vel ganske greit. En annen sak er at tempsensorer på hovedkort ofte er helt på jordet! Men i ditt tilfelle viser den jo det samme som i ditt gamle kabinett, og det var vel det som var ditt "problem"... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Tja, du kan jo begynne med å rydde i kabelrotet inne i kabinettet, tenk på at luften skal gå fra A til B og at alt som står i veien hindrer dette. Sjekk også at det er kjølepasta i mellom Cpu og kjøleribba, hvis ikke påfør litt. Lenke til kommentar
Ultrag Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Problemet er at 65 grader ved spilling er alt for mye for min del. Vil gjerne få det ned på 40-50. Har nettopp brukt en del på et nytt kabinett som forhåpentligvis hadde bedre luftstrømm enn det gamle Sunktek-kabinettet, men det virker ikke helt slik. Snodig. Vet ikke hvor høy temperatur det er i rommet her nå. Sikkert 27-28 grader. Varmt her! Edit: Jepp, skal gjøre det (rydde kablene). Føler at jeg brukte passelig med kjølepasta, heller for mye enn for lite i alle fall. Er litt redd for å tukle for mye med prosessoren da jeg lett kan for eksempel dunke kanten av ribba i CPUen og få store skader. :/ Men skal få ryddet opp og se hva som skjer da. Endret 11. juli 2005 av Ultrag Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 65 grader ved full load, i en romtemp på 27-28 grader, er helt greit! Prosessoren tåler MYE mer! Men når det er sagt, skjønner jeg selvsagt ønsket om lavere temp, og da kan et par stillegående kabinettvifter ofte hjelpe, kabelopprydding er heller ikke dumt. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Tempen er altfor høy! Selv er min ca. 32 (idlee) og maks 46 (load) Den er til og med overklokka 20% Bruker AC silencer ultra (elns), og har CnQ aktivert. Se signatur Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Tempen er altfor høy!Selv er min ca. 32 (idlee) og maks 46 (load) Den er til og med overklokka 20% Bruker AC silencer ultra (elns), og har CnQ aktivert. Se signatur Og hva slags romtemperatur har du da? CPU-temp er helt uinteressant uten den! Lenke til kommentar
treant Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 flere som sliter med sommervarmen ser jeg.....selv har pcen min reboota p.g.a varme...oversteg 65grader da jeg spilte far cry og tok en anti virus kontroll..hehe.... Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Romtemp: 25'C 65'C på en AMD64 er alt for høyt, ja... den overlever, men er uakseptabelt... Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Romtemp: 25'C65'C på en AMD64 er alt for høyt, ja... den overlever, men er uakseptabelt... CPU-temp på bare 7 grader over romtemperatur? Med mindre du har vannkjøling, med svært kaldt vann, er det lite troverdig... Sensorene som sitter i sokkelen er ikke til å stole på, de måler temperaturen i nærheten av CPU, og "regner om" hva det vil tilsvare i kjærnetemperatur. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Tror ikke mine temp er "far off", desuten er vinduet oppe i nærheten. Ikke glem at CPU har CnQ aktivert, og spenningen er vell 1.05 elns. så; -kabinettet er beregnet på god gjennomstrømning (google tester etc.) - CPU kjøler er bra - men til og med boxed kjøleren ga ok verdier (33-34) - Kjører speedfan for vifteregulering - 50% RPM - Bruker Arctic Silver Ceramique goop Linker: Test av goop: http://www.xtremetek.com/reviews/index.php?id=46&page=1 CPU vifte: http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=30&disc= Kabinett: http://www.arctic-cooling.com/pc_case2.php?idx=4 HWs test http://www.hardware.no/artikkel/11911 Sitter med en annen maskin nå (AMD64 2800+ /s754) med temp på 32'. Endret 11. juli 2005 av Okay Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Det kan godt hende det er noe galt, og du bør sjekke både luftflyt og de andre tingene som er foreslått. Hvis du nå fikk 52 i steden for 65 grader uten dør, tyder jo det på at det kan være sirkulasjonen som ikke er god nok. Men på den annen side er det vel svært få cpu kjølere som er laget for og holde cpu kald og fin ved full load med nesten 30 grader i rommet når viften går på det laveste. Men litt generelt må jeg si at jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor man absolutt skal ha 40 grader på cpu på varme sommerdager heller jeg da, så lenge maskinen er stabil, lukk ned alle tempsensor programmer len deg tilbake og spill, akkurat som alle non-nerds gjør (67 grader kan jeg dog være ening i at er litt i overkant) Forresten, til det du nevner med nedklokking er min erfaring med 3500+ at temperaturen ikke forandrer seg så veldig mye av og klokke noen 100 Mhz opp eller ned. Det som derimot utgjør veldig mye er V-core. Så om du klarer og få den stabil med bare litt lavere spenning vil nok det gjøre mer enn å klokke ned. Lenke til kommentar
roac Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Men litt generelt må jeg si at jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor man absolutt skal ha 40 grader på cpu på varme sommerdager heller jeg da, så lenge maskinen er stabil, lukk ned alle tempsensor programmer len deg tilbake og spill, akkurat som alle non-nerds gjør (67 grader kan jeg dog være ening i at er litt i overkant) Enig her, men når min Athlon 64 3000+ med boxed-vifte holder seg på 40°C i sommervarmen, så synes jeg en forskjell på 25°C er "litt" i overkant. Til informasjon har jeg 5 disker i kabinettet, så varmeutvikling har jeg vel egentlig nok av. Kabinett: "Gode" gamle AOpen HX08, Iiik. Lenke til kommentar
Ultrag Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 Hvor mye tåler faktisk prosessoren for ikke å ta skader? 70-80? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå