Gå til innhold

Budsjett hjemmekino og logitech z-5500


Anbefalte innlegg

Først av alt. Jeg er ingen hififreak, setter mer pris på at ting fungerer bra, gir over gjennomsnittelig bra kvalitetsinntrykk og ser bra ut ( sue me).

 

Har nettopp kjøpt meg viewpia 37 tommers lcd (hd ready osv osv), og den fungerer fint. Har en "htpc" som jeg bruker til å spille av divx/xvid dvd osvosv og dette fungerer meget bra med denne tven. Som dere sikkert forstår så er jeg mer tilhenger av bra bilde enn bra lyd, men jeg vil gjerne ha surrond når jeg ser film, og "noe" bedre lydopplevelse enn høytalerne på tven. Kommer aldri til å bruke over 10k på et stereoanlegg (siden jeg stort sett hører musikk med headset). Derfor; logitech z-5500. Utrolig bra pris (tilbud 2500), veldig bra utseende (hvis man klarer å gjemme suben), 5.1 med tilsynelatende bra lyd.

 

Spørsmålet er da, er logitech z-5500 i det heletatt et alternativ som bruk for bare hjemmekino (i praksis med pc, men ikke primært for spill). Får man noe som er i nærheten så bra til noe som er i nærheten av denne prisen?

 

(har hørt bruk av ordet jalla i denne sammenheng, greit nok. Men vil gjerne ha et seriøst svar)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjekt med en begrunnelse på "nei" svaret ditt. Ser at det er ofte diskutert i "film" sammenheng.

 

Feilposting? Dette er en diskusjon rundt et pc-anlegg, er det ikke?

nei , det er snakk om hjemmekino , det er jo trosalt en tv og htpc som skal brukes,

 

jeg vill heller ikke anbefale et rent pc anlegg , disse er mege "kompakte" og gjerne laget for og gi lyd til en person på et meget lite område .

 

jeg regner med du har tven i et rom som deles med andre ?? og at du ikke bare ser filma aleina ??

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar

 

Det dali anlegget er nok bra ja, men synes det ser litt kjedelig ut faktisk. I tillegg så må man vel ha en surroundforsterker for dette anlegget? Og da kryper vel prisen nokså nært 10k. Kall meg gjerne gjerrig, men er hundrevis av andre ting jeg heller vil bruke penger på enn anlegg fra hifiklubben. Det siste jeg trenger er å bli "hififrelst", hvis du skjønner hva jeg mener. Har nok dyre interesser som det er =)

 

Stuen er ikke større en ca 25 kvm slik at størrelsen burde vel ikke være et så stort problem. Har testet z-5500 på elkjøp (i et svært butikklokale) og lyden virka bra der. Der bra er sammenliknet med mange av tilsvarende rene hifisystemer som selges på elkjøp.

 

Eksempelvis

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...IONEER%20DCS232

 

Har et tilsvarende nå, og det er skikkelig crapp. Er forøvrig uinteressant å kjøpe et slikt sett med dvdspiller etter dårlige erfaringer med dette (dyrt var det også faktisk) :yes:

Lenke til kommentar

Først av alt, FtZ du burde drite langt i å raportere denne tråden. Den er i gråsonen og vil uansett være det. Han lurer jo på om pc-høytalerne og jeg gjentar PC-høytalere kan brukes som hjemmekino. Din frekke tone synes jeg var svært unødvendig og burde raporteres ;)

 

Tilbake til tråden, inv du kan etter min mening klare deg fint med det høyttalersettet og likevel ha en fin filmopplevelse. 25kvm fylles lett med z-5500, og i tillegg er det diskret.

Noen ganger er det enkle best :)

Lenke til kommentar

Thats what i wanted to hear! :yes: Neida, er kjekt med noen kritiske svar også. Z-5500 har fått mye skryt, så det må vel være en hake. Det som er interessant er som sagt hvordan anlegget er sammenliknet med tilsvarende "pakkeløsninger" (dvd+ surround) i en normal stue.

Lenke til kommentar

nei , det er snakk om hjemmekino , det er jo trosalt en tv og htpc som skal brukes,

 

jeg vill heller ikke anbefale et rent pc anlegg , disse er mege "kompakte" og gjerne laget for og gi lyd til en person på et meget lite område .

 

jeg regner med du har tven i et rom som deles med andre ?? og at du ikke bare ser filma aleina ??

Likevel ganske bastant svar, spør du meg. Har du prøvd systemet?

 

 

 

Jeg har som du kjøpt meg en viewpia skjerm, og hadde tenkt til å sette opp en egen htpc under tv'n. Men jeg lot interiørmessige forhold komme først (tv'n henger på veggen, og så har jeg en liten glasshylle med stereokomponenter under), og kuttet ut egen dedikert htpc (kjøpte et silverstone kabinett, men det var stygt/kjempestort).

 

Kjører derfor "htpc" fra min hovedpc via en lang dvi-kabel. Har i tillegg kjøpt z5500 surroundanlegg. Jeg sier ikke at det er det beste valget, men det er fullt mulig. Rommet er ca 4x5m og anlegget gir helt grei lyd (sub'en rumler faktisk ganske godt :yes: )

 

Det er lett å sette opp systemet. Jeg benytter optisk digitalkabel fra pc'n til hardware dd/dts- dekoderen som følger med z5500. Dermed trenger jeg heller ikke noe dyrt lydkort (kun onboard), ettersom den medfølgende enheten fores med digitalt signal og gjør kodejobben selv. Eneste draw-back med denne løsningen er at man ikke får surround i spill. Da må man benytte analoge signaler fra lydkortet, noe som kanskje krever et bedre kort.

 

Jeg benytter digital coax fra stand-alone dvd-spiller (sleit mye i zoomplayer med innstillinger, men ble aldri kvitt panoreringsproblemer ved dvd-avspilling fra pc'n). Har mao et greit surroundanlegg til 2500kr.

 

Lydmessig kan jeg si at det mangler kanskje litt i mellomtoneområdet, og at lyden enkelte ganger blir litt hul. Bassen er meget livlig, og jeg er fornøyd (er ingen lyd-frik, men).

 

Les litt rundt i tester av z5500, og du vil se at mange er enige med meg i at det faktisk går an å bruke systemet til hjemmekino dersom rommet ikke blir for stort.

Endret av gunlovin
Lenke til kommentar

Takk for et supert svar!

 

"et greit surroundanlegg til 2500 kr" er vel egentilig akkurat det jeg er ute etter. En ekstra bonus er at det faktisk ser ganske diskret og bra ut (forutsatt at man gjemmer suben).

 

Har du testa optisk ut på viewpiaen? Har hørt om en del folk som har slitt litt med det nemlig. Hadde vært kjekt om den kunne brukes mot z-5500.

Lenke til kommentar
Takk for et supert svar!

 

"et greit surroundanlegg til 2500 kr" er vel egentilig akkurat det jeg er ute etter. En ekstra bonus er at det faktisk ser ganske diskret og bra ut (forutsatt at man gjemmer suben).

 

Har du testa optisk ut på viewpiaen? Har hørt om en del folk som har slitt litt med det nemlig. Hadde vært kjekt om den kunne brukes mot z-5500.

Testet akkurat nå, for din skyld :innocent:

 

Jeg får dessverre ikke signal inn fra viewpia'en. Vet ikke helt hvorfor, for det lyser jo i utgangen på tv'n. Men dekoderen klarer altså ikke å motta signalene :no: Tyder på at det kan være noe galt med optisk ut.

 

Jeg velger å leve med det foreløpig, for det er jo ikke så mange tv-filmer jeg MÅ se i surround. Kan eventuelt ta ut analoge signaler vha scart, men det begrenser seg vel til stereo.

Lenke til kommentar

Jeg bruker z-5500 som hjemmekinolyd, og kan anbefale det på det sterkeste. Lyden er klar, god retning på den, fin diskre design, og en sub som virkelig holder følge i dybden!!!

 

Er sinnsykt imponert over dette settet, men plasser sub under et bord eller lignende, den er egentlig litt diger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...