Gå til innhold

Samme windows XP lisens på 2 pcer?


Anbefalte innlegg

Hei, har en stasjonær pc som skal selges, og får snart en ny bærbar, men jeg vil gjerne kopiere ting mellom de. Operativsystem følger ikke med på den bærbare, men har lovlig XP-lisens på den stasjonære.. Hva skjer når jeg prøver å installere samme lisens på den bærbar? Skal bare ha det en liten stund for å overføre mellom de 2 pcene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet ditt kan enkelt besvares ved å se på sluttbrukeravtalen til Windows XP:

 

13. SOFTWARE TRANSFER. Internal. You may move the Software to a different Workstation Computer. After the transfer, you must completely remove the Software from the former Workstation Computer.

 

Se EULA for XP Home

Se EULA for XP Professional

 

Hvis du får problemer med lisensaktiveringen så bør du kontakte Microsoft for hjelp, men det bør gå bra!

Endret av schjell
Lenke til kommentar
Spørsmålet ditt kan enkelt besvares ved å se på sluttbrukeravtalen til Windows XP:

 

13. SOFTWARE TRANSFER. Internal. You may move the Software to a different Workstation Computer. After the transfer, you must completely remove the Software from the former Workstation Computer.

 

Se EULA for XP Home

Se EULA for XP Professional

 

Hvis du får problemer med lisensaktiveringen så bør du kontakte Microsoft for hjelp, men det bør gå bra!

Auda :no: . Ikke bra (for meg i allefall)

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest en plass at det skal være lov å bruke samme windows lisens på en stasjonær og en bærbar pc så lenge de tilhører samme bruker, men dette har jeg ikke funnet noe om i EULA. Et søk på nett gav litt informasjon, men ikke noe som kan bekrefte dette fra Microsoft. Mulig at det gjaldt office og at jeg husker feil, men kan være verdt å sjekke opp!

Endret av schjell
Lenke til kommentar
Jeg har også lest en plass at det skal være lov å bruke samme windows lisens på en stasjonær og en bærbar pc så lenge de tilhører samme bruker, men dette har jeg ikke funnet noe om i EULA. Et søk på nett gav litt informasjon, men ikke noe som kan bekrefte dette fra Microsoft. Mulig at det gjaldt office og at jeg husker feil, men kan være verdt å sjekke opp!

Send en mail til M$ da vell ;)

Lenke til kommentar
Jeg har også lest en plass at det skal være lov å bruke samme windows lisens på en stasjonær og en bærbar pc så lenge de tilhører samme bruker, men dette har jeg ikke funnet noe om i EULA. Et søk på nett gav litt informasjon, men ikke noe som kan bekrefte dette fra Microsoft. Mulig at det gjaldt office og at jeg husker feil, men kan være verdt å sjekke opp!

Send en mail til M$ da vell ;)

Dette gjelder for Office XP.

 

" Hvor mange installasjoner kan gjøres med én produktlisens? Har dette endret seg etter at MPA ble tatt i bruk?

 

De underliggende prinsippene for Microsoft-produktlisenser har ikke endret seg. Microsofts sluttbrukeravtaler har alltid angitt antall datamaskiner produktet kan installeres på. MPA endrer ikke dette. For Office XP kan brukere også installere én kopi av produktet på en bærbar datamaskin for eksklusiv bruk. Hvis du vil installere Office XP på flere enn disse to enhetene, må du kjøpe enda en produktlisens. Lisenser for kopier av Office XP som er forhåndsinstallert på nye datamaskiner, er enkeltmaskinslisenser som ikke kan overføres eller installeres på nytt på en annen datamaskin. Lisensieringsvilkårene er ikke endret på grunn av MPA. "

 

dette er hentet fra følgende side:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;no;302878

Endret av gaggen
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

1 lisens er til 1 installasjon på 1 pc, det sier seg selv.

Om man skal innstallere på ny pc så må man fjerne fra gamle, men å ha det innstallert på gamle lenge nok til man får overført til nye først tror jeg neppe microsoft selv har noen problemer med.

Om 1 lisens er på 2 stk pcer (på nett som får oppdateringer) så vil lisensen bli sperret etter en stund, på BEGGE maskinene..

Lenke til kommentar

Hadde winxp på to maskiner. Den ene ville ikke godte innstalasjonsnøkkelen (den som fulgte med den bærbare, lovlig) Men så en dag fucket jeg opp nøkkelen på den bærbare også, og da satt jeg uten noen winxp. Da ringte jeg kundeservice og fikk beskjed om å formatere den ene pcen og så skulle jeg ringe igjen (lol?) ringte igjen og fikk en ny nøkkel. Den funka! Så de sperrer ikke begge maskinene. :thumbup:

Hadde klart å trykke på registrer og slik osv..

Lenke til kommentar
Hadde winxp på to maskiner. Den ene ville ikke godte innstalasjonsnøkkelen (den som fulgte med den bærbare, lovlig) Men så en dag fucket jeg opp nøkkelen på den bærbare også, og da satt jeg uten noen winxp. Da ringte jeg kundeservice og fikk beskjed om å formatere den ene pcen og så skulle jeg ringe igjen (lol?) ringte igjen og fikk en ny nøkkel. Den funka! Så de sperrer ikke begge maskinene. :thumbup:

Hadde klart å trykke på registrer og slik osv..

5055577[/snapback]

Dette betyr jo ikke at de ikke sperrer på begge maskinene etter en stund når begge har vært på nett samtidig og fått oppdateringer..

Betyr bare at du fikk ny nøkkel pga du hadde gjort feil under install..

Lenke til kommentar

Bruk XP på begge. De lisensreglene er jo så strenge at ikke engang MS sine folk overholder dem. Jeg har hørt at en fyr som jobber for MS og jeg tror han jobbet med lisenser også lånte bort en bærbar for at noen skulle holde en presentasjon uten å tenke på at det bryter lisensavtalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...