Gå til innhold

18-55 mm objektiv

Anbefalte innlegg

Jeg er på nippet til å kjøpe 1 stk. Canon Digital EOS 350D

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=14355

I den forbindelse lurer jeg litt på hvorvidt objektivet som medfølger i denne pakken er duganes. Jeg har et digitalkamera og er således kun kjent med optisk zoom.

1) Jeg antar at objektivet blir større jo sterkere det er. (?) Det er vel greit å ha et lite et og, når man ikke trenger å zoome inn på hårrøttene til personen 50 meter unna? Slik at man slipper å drasse på den telelinsa mener jeg.

2) Hva slags målestokk er egentlig 18-55mm? Vi hadde en kikkert i gamle dager som det stod 12x50 på. Den var ganske sterk. Men hva er sammenhengen mellom "18-55 mm", "3 x optisk zoom" og "12x50"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

18-55 mm er brennvidden på objektivet. Liten brennvidde=større bildeutsnitt, men objektene er mindre. Stor brennvidde=lite bildeutsnitt, men objektene er større.

"3x optisk zoom" vil egentlig bare si at største brennvidde er 3 ganger større enn minste brennvidde.

Den faktiske brennvidden oppgis ikke på kompaktkameraer fordi det gjerne er forskjellig størrelse på bildebrikken, og da blir bildeutsnittet forskjellig i forhold til brennvidden. Man oppgir den "faktiske brennvidden" dvs. bildeutsnittet med 35mm film. Samme brennvidde på to objektiver kan gi forskjellig bildeutsnitt pga. forskjellig sensorstørrelse.

12x50 vet jeg ingenting om.

Herr Brun

Lenke til kommentar

For kikkerten med 12x50 står det første tallet for forstørrelsen i forhold til hva du ser med bare øynene, altså 12 ganger forstørrelse. Det andre tallet angir diameteren på frontlinsa, altså 50mm.

Forholdet mellom de to tallene angir hvor lyst/mørkt bildet i kikkerten er.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 18x55 linsa med kameraet, mens jeg ventet at fotomagasinet skulle få inn sigma 18x50 f 2,8. Den var så pass mye bedre at hvis du har råd så ville jeg gjort det. Det ble ca 2400 kr i forskjell. Men det var verdt det.

Standardobjektivet mente jeg var brukendes helt til jeg fikk noe bedre i hånden, da forstod jeg hvor dårlig den var.

Jeg må innrømme at jeg savner en zoom linse i tillegg. Så jeg er på jakt etter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...