adsfiklam Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Er helt ny innen Linux og skal innstallere en Linux distro på en litt gammel PC, men hvilken? Skal egentlig bare bruke PC-en til surfing og betaling av regninger via nettbank. Noen anbefalinger? Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 http://www.linuxguiden.no/index.php/Riktig_distribusjon Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 hehe. det burde vært en distro som het søk på forumet distro der hadde målet vært å lære seg å søke på forumet Lenke til kommentar
adsfiklam Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) hehe. det burde vært en distro som het søk på forumet distro der hadde målet vært å lære seg å søke på forumet Enig, men gadd ikke å søke denne gangen. olear: Ser på linken nå... Endret 11. juli 2005 av yrjan Lenke til kommentar
adsfiklam Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) http://www.linuxguiden.no/index.php/Riktig_distribusjon Man bør som hovedregel velge den distribusjonen som en eller flere venner benytter eller foretrekker å hjelpe deg med. Hvis du ikke kjenner noen du kan forvente å få hjelp av, kan du se på distribusjoner som Fedora, Mandrake, SUSE og Ubuntu. Alle disse er laget med hensyn til at nybegynnere skal klare seg (uten at erfarne brukere fremmedgjøres av den grunn). Ehhh, så det betyr at jeg bør gå for Fedora, Mandrake, SUSE eller Ubuntu? Da tror jeg jeg skal teste Ubuntu først. Endret 11. juli 2005 av yrjan Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Ehhh, så det betyr at jeg bør gå for Fedora, Mandrake, SUSE eller Ubuntu? Da tror jeg jeg skal teste Ubuntu først. Ubuntu skal være en ok distro for nybegynnere. Lenke til kommentar
adsfiklam Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 Ehhh, så det betyr at jeg bør gå for Fedora, Mandrake, SUSE eller Ubuntu? Da tror jeg jeg skal teste Ubuntu først. Ubuntu skal være en ok distro for nybegynnere. Da blir det Ubuntu. *Laster ned nå* Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Benytter andledningen til å slå et slag for Puppy Linux http://www.goosee.com/puppy/index.shtml Egner seg bra på det meste, og meget bra på litt slitent hardware. Rask, enkel og kompett. Review: http://www.linuxpipeline.com/showArticle.j...cleId=165600497 Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Benytter andledningen til å slå et slag for Puppy Linux Hvis du liker Puppy linux, hvorfor har du en katt som avatar Jeg benytter anledningen til å si: bruk MiniSlack. Enkel, rask og god på gamle maskiner. Plusspoeng for å være basert på Slackware Her er en meget god "jeg_ville_prøve_linux_og_dette_er_min_erfaring" artikkel med MiniSlack. A newbie's introduction to Minislack Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Diskusjonen om å gå seg vill og katter/hunder/griser er fjerna. Hold dykkar til topic. Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Jeg benytter anledningen til å si: bruk MiniSlack. Enkel, rask og god på gamle maskiner. Plusspoeng for å være basert på Slackware Litt OT: Hvorfor velger du MiniSlack framfor Slackware? Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) *Slettet* Endret 11. juli 2005 av AfroDude Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Litt OT: Hvorfor velger du MiniSlack framfor Slackware? Vel. Jeg bruker Slackware sjøl, men jeg trur ikke det alltid er lurt å anbefalle "verdens beste os" Slackware har faktisk en rimelig bratt læringskurve. Den erfaringen jeg har med MiniSlack, pluss den anmeldelsen, tilsier at MiniSlack kan være / er en bedre start-distro. Særlig for folk som kun har basis kunnskaper om datamaskiner (ikke det at jeg mener trådstarter har det). Folk jeg kjenner, som jeg dermed vet erfaringen til og kan hjelpe, vil jeg kaste uti Slackware; for andre er kanskje MiniSlack bedre, enklere... Syns sjøl det blir noe liknende forholdet Debian - Ubuntu. Men uansett hvilken distro du velger å starte med; er det noe du er misfornøyd med eller syns du mangler, har du alltid muligheten til å bytte. FLOSS is all about choice. For å finne den Linux distro som passer best for deg må du kanskje bytte en to, tre, ti ganger. Jeg har bytta hvertfall fire... Endret 11. juli 2005 av olefiver Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Vel. Jeg bruker Slackware sjøl, men jeg trur ikke det alltid er lurt å anbefalle "verdens beste os" Slackware har faktisk en rimelig bratt læringskurve. Den erfaringen jeg har med MiniSlack, pluss den anmeldelsen, tilsier at MiniSlack kan være / er en bedre start-distro. Ok, trodde at MiniSlack bare var en nedkuttet versjon av Slackware. Er såklart enig at Slackware ikke er tingen å anbefale en nybegynner Lenke til kommentar
xeon Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Slackware er nå egentlig ikke så vanskelig. Uansett greit å ha prøvd seg på, men kanskje ikke første distroen man bør prøve. Dog.. man lærer en del av det og det er jo tutorialer på nettet som forteller litt om install og bruk hvis man gidder å lese litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå