Gå til innhold

230W pumpe farlig å bruke på annen strømstyrke?


Anbefalte innlegg

Yo

 

kjøpte en slik en:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302310&cks=PLS

 

I261876.jpg

 

på den står det 230W å baksiden. I Irland her, tror jeg det brukes en annen styrke.

Muligens 240.

 

blir dette farlig i lengden eller?

 

testa pumpa bittelitt på 115 og, men starta opp og hørte ingen forskjell eller kunne ikke se noen problemer den korte tiden jeg kjørte den på dette.

 

faren for overoppheting er vel liten i og med at den står nedsenket i vann, men andre ting som kan skje?

 

pumpa har surra tilkoblet nå i 2 døgn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde tenkt å "skryte" av spenninger mellom 240-245 som det tidligere har brukt å være her. Men for å være sikker på at tallene stemte dro jeg fram multimeteret, og leste av 250 volt :hmm: Går vel noe ned til vinteren.

Men uansett, alt det elektriske funker helt fint her, inkl. akvariepumper. Lyspærene har riktignok litt kort levetid :roll:

Lenke til kommentar
Hadde tenkt å "skryte" av spenninger mellom 240-245 som det tidligere har brukt å være her. Men for å være sikker på at tallene stemte dro jeg fram multimeteret, og leste av 250 volt :hmm: Går vel noe ned til vinteren.

Men uansett, alt det elektriske funker helt fint her, inkl. akvariepumper. Lyspærene har riktignok litt kort levetid :roll:

Hvis det er pærer med glødetråd du mener så er ikke de serlig påvirket av såpass liten spenningsøkning...

Lenke til kommentar
Hvis det er pærer med glødetråd du mener så er ikke de serlig påvirket av såpass liten spenningsøkning...

Det vil jeg protestere på!

De fleste glødelamper er beregnet for 230v, og ryker spenningen opp i 240 til 250v, så sier det seg selv at levetiden forkortes.

Temperaturen på glødetråden vil stige ved en høyere spenning, og derfor reduseres også levetiden.

Når det er sagt, så finnes det også glødelamper som er laget for 240v spenning, og disse vil ikke i samme grad påvirkes av en spenningsøkning på de 240-250v som Arctic nevner.

 

Ble litt OT dette, men måtte bare korrigere påstanden din.

Lenke til kommentar

La oss ta litt matte her ;)

 

R = Motstand

I = Strøm

U = Volt

P = Watt

 

 

La oss si at vi har en 80W lampe som er beregnet for å tåle 230V, hvor mye watt produserer den i 240V nett?

 

Først beregner vi motstanden i pæren, og da må en beregne på 230V nettet siden den er laget for dette nettet.

 

R = U2/P

R = 460/80

R = 5,75 Ohm

 

Deretter finner vi ut hvor mye watt den vil produsere i 240V nettet.

 

P = U2/R

P = 480/5,75

P = 83,478 W

 

Ifølge mine beregninger vil det ikke være så stor forskjell i watt styrke, men det er nok til å korte ned levetiden litt.

Du vil jo få motsatt effekt om du går andre veien, da vil det produseres mindre watt og levetiden er lenger.

 

Det samme gjelder vel for elektromotorer.

 

Håper dette hjelper :p

Lenke til kommentar

Her er det noe "mystisk" jeg ikke får tak i:

Når jeg måler den ohmske motstanden i en 150w 230v pære her, så viser multimeteret mitt ~ 25ohm.

Hvordan kan da en pære med lavere effekt (80w) ha en mindre ohmsk motstand? :hmm:

 

Blir jo litt OT dette, men det får våge seg....

Lenke til kommentar
Her er det noe "mystisk" jeg ikke får tak i:

Når jeg måler den ohmske motstanden i en 150w 230v pære her, så viser multimeteret mitt ~ 25ohm.

Hvordan kan da en pære med lavere effekt (80w) ha en mindre ohmsk motstand? :hmm:

 

Blir jo litt OT dette, men det får våge seg....

Når glødetråder blir varme øker motstanden. Ohm-målingen vil aldri bli rett før pæren er varm og er i full drift. Du må med andre ord måle den med 230V.

Lenke til kommentar
Når glødetråder blir varme øker motstanden. Ohm-målingen vil aldri bli rett før pæren er varm og er i full drift. Du må med andre ord måle den med 230V.

Det er jeg helt klar over. :yes:

Ergo vil jo motstanden i min 150w pære øke betraktelig i forhold til hva jeg måler i kald tilstand.

Det jeg fortsatt funderer litt på, er motstanden i den 80w pæra, som er beregnet til 5,75 ohm?

 

Om man snur litt på det regnestykket og regner ut strømtrekket via de oppgitte 5,75 ohm, så kan vi skrive: I=U/R.

 

Altså I=240/5,75: ~ 42Amp! Og videre: W=U*I = 240*42: ~ 10kW!

 

Eller har jeg fullstendig glemt Ohm´s lov her? :blush:

 

Sant og si, så tror jeg det er noen kommafeil ute og går her, jonepet..... ;)

 

http://www.emu.dk/elever7-10/fag/fys/temae...citet/ohms_lov/

Lenke til kommentar

Jeg tror han har bomma litt med utregningene. Det skal vel være spenningen i andre potens, istedet for spenningen multiplisert med seg selv; ved utregninga av effekt og resistans?

Svaret hans blir likevel nesten riktig siden han gjentar feilen to ganger og dermed egentlig driver med prosentregning. 240V/230V*80W=83,478W

 

Egentlig skal motstanden være 661 ohm i den 80watts pæra.

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar

Ok, vet ikke om jeg ble så mye klokere av det. :hmm:

Fortsatt så mangler jeg den faktiske resistansen i den 80w pæra. Kan noen regne ut den, imens jeg slenger opp en lengde med tapet her?

 

Edit: Der kom den ja! :thumbup:

661 ohm er noe ganske annet enn 5,75, det var det jeg egentlig ville frem til. ;)

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Gammel regel sier at øker man spenningen med 5%, senker man levetiden på en

lyspære med 20%. Spenningen i Norge er 230VAC +- 10% altså fra 207 til

253VAC. Høyere eller lavere spenning og din strømleverandør kan bli

erstatningspliktig over for ditt ødelagte elmateriell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...