Gå til innhold

Uskarp Sigma 18-50mm F2.8 EX DC

Anbefalte innlegg

... så tok jeg en kjapp kikk på fredmiranda.com for å se om det var mange som rapporterte det samme, og jeg ser jo der at siden i sommer så har det vært mange som har klaget på softness i objektivet.  Da jeg kjøpte det var det mange rapporter som sammenliknet 17-40L og 18-50EX objektivene i kvalitet.

Akkurat dette leste jeg også, og etter å ha lest kritikker o.s.v. var jeg ikke i tvil.

En forhandler jeg kom i prat med i sist uke sa at akkurat dette opplever de kun med objektiver som har Canon innfatning... og lanserte dermed sin egen "konspirasjonsteori" om dette bevisst skyldes "bugs" i Canon husene. De så klart tendensen at jo dyrere Canon hus, jo oftere kom objektivene i retur. Jeg vet ikke jeg, men...

Du har vel også et Tamron objektiv fra 17-? på 2.8 ? Kanskje det er vært å prøve.

Prøv også en post på dpreview for å se om de er enige på den andre siden av vannet?

Jeg har luftet ideen her på forum'et tildligere, og fikk vel til svar at en likegodt kan gå for 17-40 med en gang, på tross av svakere lysstyrke.

Her er noe jeg oppfattet som UGLY med det siste eksemplaret mitt:

Det siste jeg prøvde er markant trangere på 18mm enn kit objektivet. Jeg ble overrasket da jeg så bildene, for jeg var overbevist om at jeg hadde satt objektivene på 18mm. Joda, ganske riktig: EXIF informasjonen på begge bildene sier 18mm, men Sigma'en er MARKANT trangere!! Den viser et soleklart trangere utsnitt. Nå KAN jo kanskje dette skyldes at KIT objektivet mitt kanskje er VIDERE enn 18mm, men nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal tro om noe...

17-40 f4L vil loppe meg for noen lapper mer, men så vil jeg jo da få noe som fungerer. Mitt "problem" er at Sigma'en er så godt spesifisert at jeg så gjerne VIL ha dette til å fungere..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Tja, da er jeg på vei til butikken for å bytte mitt sigma 18-50mm 2.8 for andre gang... Fokusen bommer, slik som på det forrige eksemplaret. Jeg oppfatter objektivet som veldig skarpt når jeg får fokus bak det jeg egentlig fokuserer på.

Se eksempler her:

http://home.no.net/mariusth/bilder/sigma

Sist fikk jeg et nytt objektiv, nå vet jeg ikke om jeg gidder å få enda ett, eller om jeg skal la dette justeres (og vente x antall uker?)

Noen som har erfaring med justering av Sigma-optikk (da mener jeg self. ikke å gjøre det selv ;-)

-Marius

Canon 350D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Heisan

Hvor er objektivet kjøpt. Vi er Sigma importør i Norge og det er en rekke som henter ut alt fra gamlemodeller, ikke EX glass, eller tidlige serienummer som kan ha slike utfordringer. Det er mye import fra USA, som selger svært ofte utgående modeller til gunstige priser, gjelder også Tamron. Det er også viktig å spørre om den du handler av har full norsk garanti og avtale med serviceverksted i Norge. Skulle den du handler fra gå konkurs, har du ikke garanti eller reklamasjonsrett hvis det ikke ligger en sikkerhet i bakkant.

Bruker du filter er det en fordel å bruke Sigma sitt EX filter, samme glass i filter og objektiv. Dette er meget viktig fordi alt for mange kjøper gode objektiver og dårlige filtere. Canon objektiv = Canon filter. Ellers har Cokin og Hoya svært gode filtere så lenge de er merket MC glass.

Det har vært noen reklamasjoner på Sigma 18-50mm f/2,8. Noen få objektiver har feilfokusert og har selvfølgelig blitt byttet. Med et nytt verktøy blir de nå justert etter kameratype. Dette utstyret befinner seg hos Camera & Videoteknikk i Bergen. På andre, de fleste, har det rett og slett vært brukerfeil. Dette er et objektiv med lysstyrke f/2,8 og dybdeskarpheten blir da minimal på største blender. Når da objektivet testet på nærgrensen på største blender mot et plant motiv, så er det vanskelig å få skarphet i hele bilde. Hvis du derimot tester objektivet på "normale" motiver blir resultatet noe annet. Du får selvfølgelig minimal dybdeskarphet på største blender. Dette objektivet yter sitt beste når det blendes ned 3-4 blendere, i likehet med de fleste andre objektiver.

Den største brukerfeilen er at man ikke tenker på at multifokus er uheldig på en rekke motiver. Den velger ikke likt etter avstand og ved bruk av forskjellige objektiver. Bruk kun spotmålingspunktet. Jeg bruker aldri annet og har ikke problemer med uskarpe bilder.

Er objektivet kjøpt hos oss tar vi gjerne en prat rundt dette. Vi har butikk i Oslo, Bergen og Trondheim.

Roar Sandvik

[email protected]

21 65 98 32

Lenke til kommentar

Tok noen bilder med den på KM7D før sommeren. Det virket helt greit på det huset, men det kan ha noe med Canon å gjøre. Selv har jeg 20D med lillebroren, og det har fungert helt greit (innenfor sine klare begrensninger). Tror kanskje jeg har vært heldig med mitt eks, og jeg er glad mer fastoptikk står på innkjøpsplanen min nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

tror jeg har samme problem som trådstarter. Har oppdaget at jeg ofte har fått dårlige bilder, har da trodd at dette skyltes at jeg har vært for kjapp på avtrekkern eller at jeg har bommet på fokus. Tok en test og kom fram til dette. Bilder forklarer mer enn 1000 ord....

sigma 18-50 med feil:

http://public.rune.speedpost.net/sigma-18-...m-2.8%402.8.jpg

Canon 50mm som virker bra:

http://public.rune.speedpost.net/canon-50-mm-1.4%402.8.jpg

Tror at jeg må levere denne inn ja... Håper det er mulig å få fikset det...

Lenke til kommentar
Tok noen bilder med den på KM7D før sommeren. Det virket helt greit på det huset, men det kan ha noe med Canon å gjøre. Selv har jeg 20D med lillebroren, og det har fungert helt greit (innenfor sine klare begrensninger). Tror kanskje jeg har vært heldig med mitt eks, og jeg er glad mer fastoptikk står på innkjøpsplanen min nå.

5431942[/snapback]

Jeg må revidere min påstand om 18-50/2,8 og KM 7D. Videre bruk av den kombinasjonen har vist klare tendenser til bakfokus, men det er nok et justeringsspørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...