Gå til innhold

Svart skjerm etter skifte av cpu vifte

Anbefalte innlegg

Hei

Skulle hjelpe en kompis med å skifte cpu vifte i helgen som gikk. Alt gikk greit under montering. Startet pcen, uten skjerm tilkoblet for å teste om viften gikk rundt, noe som den gjorde. Skulle så koble alt til av kabler og greier, men fikk ikke noe skjermbilde, dvs det sto på skjermen "check signal cable".

Ser ikke at det skal være noe galt med prossessor etc. siden viften startet på første test.

Tar imot alle tips med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Hadde noe av det samme, men det var etter en bios oppgradering. Fikk ikke signal ut på DVI tilkoblingen men på vga der var det signaler. Prøv og start opp i safemodus og sjekk om du får bilde da. Var og en på forumet som snakket om at primær skjerm var plutselig satt til TV out. Sjekk dette og når du er i safemodus, hvis du får bilde da.

Dag

Lenke til kommentar

hmm..vanskelig å velge safemodus når skjermen er helt svart :dontgetit: . Vet ikke om du mente at skjermen ble svart det du går inn i windows, for tilfellet her er at det er svart skjerm fra du slår på pcen, dvs. at det kommer ikke opp noe skjermbilde med memorycount eller IDE detection etc..

Lenke til kommentar

Da er det bare og skride til verket og utelukke ting ved testing.

Starter maskinen opp og hardisken jobber som normalt ved oppstart?

Hvis den gjør det test følgende.

Er det mulighet for å koble den til VGA i steden for DVI eller omvendt ?

Test med en annen skjerm?

Føler med deg.. ikke noe værre enn når en bare skal hjelpe litt og så blir det et hel..... :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ser ikke at det skal være noe galt med prossessor etc. siden viften startet på første test.

Dessverrre er det ikke mer en strøm fra HK-kontakt som trengs for den "testen"..

CPU kan meget vel være skadet ifbm. bytte av kjøler.

Hva slags system (HK, CPU..etc) er det snakk om her?

Som noen skriver.. Reset av Bios/CMOS *kan* hjelpe.. likeledes å demontere/montere CPU/CPU-kjøler.

Forhåpentligvis har du/dere ikke knust kjernen (noe som er lett dersom det er en Athlon XP).

Lenke til kommentar

Det er kanskje litt banalt, men på min boks for jeg aldri signal ut på dvi om jeg ikke har koblet strøm til skjermen og koblet skjermen til skjermkortet før jeg kobler strøm på boksen og skur på. På min boks betyr alltså rekkefølgen alt

Lenke til kommentar

Takker for alle svar :yes:

Det som vi har så langt prøvd: er å bruke en annen skjerm. Skulle testet ut et annet skjermkort, men siden det er bare pci express port på HK så går ikke det.

Angående å resette BIOS, så gjøres dette ved å flytte på en "strømpe", dersom jeg ikke husker helt feil. Problemet er at pcen ble kjøpt hos OBS, så det foreligger ikke noe informasjonshefte om HK etc. Så jeg er ikke helt sikker på hvordan eller hvor jeg skal flytte strømpen for å resette BIOS. Får se litt på nettet om jeg finner info om HK.

Takker for alle tips så langt.

Har resettet BIOS, og nå funker det:D

Takk for hjelpen

Endret av ballfesklina
Lenke til kommentar
Ja, tror "cpu vifte støyen" ble redusert, men det viser seg at mesteparten av støyen kommer fra viften på strømforsyningen. Så vi er tilbake der hvor vi startet :!:

Dersom det er plass i kabinettet så kan du prøve å sette i en vifte til som trekker luft utav kabinettet. Da vil PSU-vifta få litt drahjelp, og kan hende justere seg ned i hastighet og bråke mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...