Gå til innhold

(venice)Cooln quiet aktivert, vifta går på maks.

Daggis

Anbefalte innlegg

Hepp Hepp

Har nettopp satt i sammen en Ny maskin.

Abit AN8 Ultra, nForce4 Ultra,Socket-939

AMD 3200+ (venice).

Asus EN6600GT GeForce 6600GT 128MB GDDR3

Har aktivert CnQ i bios og valgt minimal strømstyring på PCn. Ser at den klokker prosessoren ned men vifta går allikevel på maks. 3120 rpm. temp 31 grader på cpu. Kan dette ha noe med uguru fra abit og gjøre. uguru er det programmet abit har til overvåking av strøm og vifter, + overklokking.

Noen som har noe tips

Dag

Endret av Daggis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er noe problem i det hele tatt så lenge trådstarter ikke har aktivert noen viftestyringsfunksjoner i BIOS. Utrolig mange kobler til vifta på hovedkortet, og blir skuffet når den bråker så mye. Et par klikk inne i BIOS ordner dette i 95% av tilfellene.

Sett viften til å skru seg opp ved f.eks 55 grader. Under det vil viften kjøre på lav hastighet.

Lenke til kommentar

JA hadde livet vert så enkelt.

Har prøvd og ikke kjøre noe viftestyringsgreier i bios og satt grense temp til 55. Men vifta durer på 3100 rpm den. Er ikke mer enn 3 uker siden jeg satte sammen et nesten identisk system og der går jo vifta på 1400-1700rpm. Den pc'n er stille som fy.(et annet HK men samme CPU)

Og det med at jeg bare plugga kontakten i og blir skuffa av støyen, det er relevant når tempen på cpu ligger på 31 grader og vifta fremdelse durer på 3100 rpm :mad:

Endret av Daggis
Lenke til kommentar

Det var ikke ment som en anklage mot deg, bare det at jeg tror mange monterer CPU-kjølere og lignende uten å stille inn noe i BIOS i det hele tatt.

Sikker på at det ikke er noen instillinger du har oversett? Har du et eget valg i BIOS som heter Guru?

Jeg bygde en Socket 775-system med Abit AS8, hvor jeg gjorde alt av vifteinstillinger i BIOS - Guru.

Der må man huske på å krysse av på punkter som "enable monitoring" og lignende, i tillegg til å stille inn temperaturgrenser. Litt mer innviklet enn f.eks min Shuttle, der man bare setter temperatur og Smart Fan.

Lenke til kommentar

Var bare litt frustrert etter et ukjent antall forsøk :cry:

Måtte til slutt gjøre som de andre hadde gjort. (se link lengre oppe)Det viser seg det at CPUFAN connector ikke kan kjøres på mindre enn 10 v ellers klikker hele PC'en. Så jeg satte bios til å ignorere denne vifta, koblet cpu vifta til ene OTES connector og stilte denne inn til å endre seg etter tempen på CPU. Dette funka og nå går CPU vifta på 1500-1800 rpm. :w00t:

Og ja det er inne i Bios ->Uguru en setter alle disse instilllingene. Kommer kanskje en bios oppgradering etterhvert som fikser detta.

Lenke til kommentar

Og der kom oppdateringen jeg har ventet på :D

Change default setting of Cool n' Quiet to "Enable"

Change Full screen logo.

Cool n' Quiet now works as intended.

Fixed the issue that certain VGA card does not work with DVI output.

Fixed the issue that some 3D application may not run stable in SLi mode.

Change some item in DRAM voltage section.

Update AMD MCT2

BIOS compiled date: 07/12/200

Da er det bare og sette seg ned og fikse alt tilbake igjen :(

http://www.abit.com.tw/page/en/download/do...PE=Socket%20939

Lenke til kommentar

Har samme problemet...

Etter hva jeg skjønte vil det lønne seg å plugge, i mitt tilfelle, pumpen til Tt BW inn et annet sted, SYS fan eller noe, men holder det å slå av overvåking av cpu vifte i BIOS?

Hadde blitt fantastisk takknemlig for alle svar...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...