Gå til innhold

Planlegger nye PowerPC-prosessorer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Raptor' date='11/07/2005 : 12:05'] Det er en RISC prosessor som kjører Intel sitt PPC instruksjonsset...

Det er det Apple bruker nå

Que? Intel sitt PPC instruksjonset? PPC har da nada med intel å gjøre, det er vel heller Motorola, apple og IBM som har noe med det å gjøre. Og i all hovedsak så er det IBM som holder på med den slags prossesorer for tiden. I sin power everywhere kampanje. Så det er nok IBM sin instruksjons sett.

Det blir spennende å se hvor dyre de dualcore produktene blir. For de uvitende som ikke vet så mye så er en G5 utrolig mye mindre enn eks en P4 og en K8 prossesor så akkurat på den delen så er prossesoren billigere, men siden den ikke blir produsert i så store masser som P4 eller K8 så er de dyrere. Men det kan derfor hende at prisen på dualcore og singelcore ikke er så forskjellig. Det vil neppe være noen yelds problemer siden PPC970 er i all hovedsak en Power 4+ med noen mindre endringer og Power 4+ er dualcore. Arkitekturen bør da ikke være noe som helst problem. Skalering på G5er er også veldig bra, hvis de får nok bånbredde mellom hverandre. Jeg antar at dette vil være reltivt gode prossesorer men det er nok bare dualcore versjonen som blir brukt mye i macer. Spess serverene så ser jeg ikke en annen løsning enn å bruke PPC prossesorer til langt inn i 2008 hvis folk ser på Intel sitt roadmap på server siden så er det ikke noe å rope hura for. Hvis ikke IA64 plutselig tar helt av, men den trenger nok enda none år på å modne seg.

Lenke til kommentar
[GDI]Raptor: Få noe av stasjet du har røyka.

Ser lovende ut disse her, og de er vel myntet mot power macintosh muligens?

Bare synd det er så dyrt å skaffe seg et ppc-hovedkort for disse, løst.

Ja det synes jeg og, det er sørgelig dyrt. Du kan også se langt etter å kjøpe en high end PPC970 prossesor løst. Letet før jul og noe over 1,8ghz var umulig å få tak i. Det er letter å få tak i Power 4+ og HK enn en PPC970 og HK det sier det meste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...