Gå til innhold

Centrino som ikke støtter speedstep

Anbefalte innlegg

Har en CL56 Centrino med Intel 855PM brikkesett. Denne klokker ikke ned prosessoren når det ikke er behov for ekstra maskinkraft slik jeg trodde alle Centrino-maskiner skulle gjøre, og jeg kan heller ikke klokke den ned i Centrino Hardware Control (endre på multiplier).

Ifølge hjelpefila til CHC er problemet at systemet ikke støtter automatisk nedklokking (a.k.a. Speedstep), noe jeg synes er synd i og med at det såvidt jeg har forstått skal forlenge batteritiden betydelig. Er det noen oppdateringer jeg kan installere for å gi maskina støtte for Speedstep, eller er det begrensninger i maskinvaren som gjør at dette ikke er mulig? (har oppdatert BIOS)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke være noen begrensninger i maskinvaren som gjør at Speedstep ikke funker. Pentium M skal ha justerbar multiplier, fra 4 og oppover, brikkesettet skal støtte det.

Hvilken maskin og cpu har du?

Har du Celeron M, så er Speedstep disablet i disse. :hm:

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar

som tidligere nevnt er det en CL56, prosessoren er en Pentium M 735. OS er Win2000.

har prøvd å lete litt på Intels sider, der det står om centrino står det at man finner informasjon om hvordan man bruker speedstep på supportsiden til Pentium M - men det eneste jeg finner på denne siden er info om hvordan programvareutviklere kan optimere programmene sine for Pentium M...

Lenke til kommentar

Problemet så ut til å være at Firefox ikke er helt på nett når det gjelder FTP. Gikk inn på Zeptos server med Filezilla istedet, lastet ned filene, installerte og restartet maskina. Nå klokker den lett ned til 600 MHz ved surfing/"kontor"-bruk :D takker for hjelpen!

(imidlertid er det fremdeles ikke mulig å skru på "dynamic switching" i CHC - men antar at Speedstep selv tar seg av den oppgaven)

Lenke til kommentar
(imidlertid er det fremdeles ikke mulig å skru på "dynamic switching" i CHC - men antar at Speedstep selv tar seg av den oppgaven)

Dynamisk justering er standardinstillingen både på AC og batteri, så vidt jeg husker. Det skal ha dukket opp en ny tab under strøminsstillinger fra kontrollpanelet. Prøv et hvilket som helst program med sanntids CPU-avlesning for å sjekke om den faktisk svitsjer. CPU-Z for eksempel.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

kan legge til at med Speedstep installert økte batteritiden (målt av CHC) ved surfing fra 2:15 til 3:45 (lysstyrke på skjerm satt til middels, grafikkort klokket ned fra 392:202 til 364:182. Ved spilling, med skjermkortet klokket opp til 405:220 og fremdeles middels lysstyrke ligger batteritiden nå på ca 2 timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...