HolgerL Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Jeg tenkte nå nettopp på en ting. Noe i bevegelse defineres jo ut i fra hva det beveger seg i forhold til. Det vil si at et romskip i 100 km/s beveger seg i den farten i forhold til f.eks. en planet. På samme måte kan vi si at planeten beveger seg i 100 km/s i forhold til romskipet. Om jeg holder et tau i ene enden, og akselererer det bortover, så vil den andre enden "henge igjen", og tauet buer seg. Da vil enden av tauet akselerere i forhold til jorda. Men, her kan jeg jo ikke si at dette er det samme som at jorda akselererer i forhold tauets toppunkt. Fordi om jorda hadde det, så ville ikke tauet buet seg. Hva er feil i denne tankegangen? Til opplysning har jeg bare lært Einsteins spesielle relativitetsteori, og som kjent omfatter denne ikke akselerasjon. Ligger svaret i den generelle relativitetsteorien? Til mer opplysning kan jeg si at jeg kom nettopp på dette, og har ikke tenkt noe mer nøye over det. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Selv om fart måles relativt i forhold til et referansepunkt, blir det vel feil å si det samme om akselerasjon fordi at selv om akselerasjon defineres som endring i hastighet, så krever det at en kraft virker på objektet. Eks: 2 romskip A og B beveger seg med en hastighet i forhold til hverandre, og hastigheten defineres da utifra hvilket referansepunkt man har valgt. Passasjerene i hvert skip vil jo oppfatte at det andre beveger seg i forhold til seg selv (som er referansen), og at man faktisk står stille hvis man ikke har andre referanser som stjerner o.l som man måler egen fart i forhold til. Begge skipene vil da oppleve å selv stå stille. Men hvis skip A begynner en kraftig akselerasjon, kan man ikke snu om på det på den måten. Passasjerene i A vil tross alt føle ubehag pga akselerasjonen, mens B ikke har noen akselerasjon. Det virker altså en kraft på A men ikke på B. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå