Gå til innhold

Radiator til TT Bigwater

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal legge på en radiator til i bigwater settet mitt.

Jeg har kikket litt på ac sine radiatorer på microplex, men er meget usikker når det gjelder størrelser på slanger og nippler. Det er her dere kommer inn :)

Kan noen være så snill å hjelpe meg til hvilke nippler jeg skal ha til en ac radiator som passer uten problemer rett inn på bigwater slangene?

mvh

Theck1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har koblet inn en Black Ice Pro II radiator på BW settet mitt, brukte nippler fra Biltema. De minste nipplene du får på microplex kan også brukes: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=TS319660408

EDIT: kan også lese denne tråden: http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=415641&hl=

De nipplene du linker til vil passe i gjengene på ac radiatoren jeg linket til i første post, og i tillegg passe på slangene? :)

mvh

theck1

Lenke til kommentar

Jeg linket dessverre til fgeil nippel, det var denne jeg egentlig skulle linke til: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=TS319660404

Disse passer på AC radiatoren din, du ser at gjengedimesjonen på radiatorene er 1/4 BSP og det er gjengedimensjonen på nipplene også.

Helt identiske nippler kan du få på biltema også, de har da artnr. 15-424. Det er de jeg bruker og de fungerer utmerket pluss at jeg betalte 13,- per stykk, istede for 33 pluss frakt fra microplex :D

btw: hvis du har plass ville jeg anbefalt deg en Airplex 240 radiator, altså 2x120, det er dobbel kjøling for 100,-

Endret av kuroger
Lenke til kommentar

Okei! Det tror jeg fungerer bra ja :)

Jeg kjører nå:

pumpe -> bw radiator -> cpu -> gpu -> gpu -> pumpe

Gpuene blir litt varme i sommervarmen, så tenker på å legge inn ac radiatoren etter cpu og før gpuene. Tror du dette vil fungere bra?

mvh

Theck1

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke svare for selsikkert her, men vet ikke hvor mye vannet blir varmet opp etter CPU eller hvor mye varme som blir fjernet i radiatoren, men litt er det nok.

Jeg merker ikke noe spesielt til det siden jeg har en GPU som ikke krever så mye kjøling (GeForce 3) så det ble ikke store endringene etter at jeg ikke koblet den andre radiatoren etter CPUen, hovedgrunnen til at jeg gjorde det var vel fordi det passet best med tanke på slanger o.l.

Men som sagt, jeg vet ikke hvor mye det vil ha å si, men logikken min sier at det burde gå bra og at du vil få kjøligere GPUer en om den stod rett etter CPUen.

Lenke til kommentar
Nå skal jeg ikke svare for selsikkert her, men vet ikke hvor mye vannet blir varmet opp etter CPU eller hvor mye varme som blir fjernet i radiatoren, men litt er det nok.

Jeg merker ikke noe spesielt til det siden jeg har en GPU som ikke krever så mye kjøling (GeForce 3) så det ble ikke store endringene etter at jeg ikke koblet den andre radiatoren etter CPUen, hovedgrunnen til at jeg gjorde det var vel fordi det passet best med tanke på slanger o.l.

Men som sagt, jeg vet ikke hvor mye det vil ha å si, men logikken min sier at det burde gå bra og at du vil få kjøligere GPUer en om den stod rett etter CPUen.

Jepp, er det jeg håper på!

Luftflyten i kabinettet er veldig bra også, så tror det blir en del kjøligere gpu enn det jeg har nå!

Temperaturen i rommet er også rimelig varmt nå, Norge har jo aldri hatt så pent vær før :p

Kan komme tilbake med endringer når radiatoren er mottatt. La inn bestilling hos microplex istad. AC er vel kjent for å lage kvalitets produkter også, er de ikke?

mvh

Theck1

Lenke til kommentar

Min BW pumpe er helt fin og har gått sammenhengende siden jeg fikk den i romjulen, men hvis det er noe gærent med din pumpe kan du kjøpe en eheim pumpe, bare pass på nippel størrelsen. Søk på forumet, dette er spurt om mange ganger.

Lenke til kommentar
Lager fine radiatorer de ja :)

Aldri vært så varmt her før, på rommet her nå er det 34 grader.. ekstremt.. dataen svetter som bare det.

Fytte rakkern!

Vært heldig med sommeren i år :D

Ja har vært temmelig varmt ja, vært rundt 32c ute :ermm:

Men helt fint det, har vifte på rommet så overlever, fint å være ute, passer meg bra :D

Lenke til kommentar

Da er den nye radiatoren koblet til, og det ble en del kaldere på cpu og skjermkortene, men ikke så mye som jeg hadde håpet. Men får vel være fornøyd for en gangs skyld ;)

Alle vifter er satt på lavest mulig rpm ved hjelp av viftestyring.

Uten ny radiator (idle):

gpu1: 60 grader

gpu2: 60 grader

cpu: 50 grader

Med ny radiator (idle):

gpu1: 50 grader

gpu2: 50 grader

cpu: 43 grader

Har Lian Li sitt vannkjølings kabinett.

Radiator i topp har vifte som suger luft ned i pcen, 2 stk 80 mm i front suger kald luft inn, radiatoren bak har en 120mm vifte som drar lufta ut av kabinettet og i tillegg drar lufta ut av radiatoren.

Systemet er nå:

pumpe -> radiator -> cpu -> radiator -> gpu1 -> gpu2 -> pumpe

Noen som vet om noen forandringer som vil gi enda lavere temperaturer?

Da har jeg vel bevist at bigwater klarer faktisk å kjøle et så kraftig system forholdsvis greit i sommervarmen :)

mvh

theck1

edit:

Med tanke på luftflyt, kan det være en idè å la de 2 80mm viftene blåse luft ut fronten, og la radiatorene suge luft inn i kabinettet? så slipper viften i bakkant å dra ut den varme lufta fra kabinettet og radiatoren.

Innspill ønskes!

Endret av theck1
Lenke til kommentar

Jeg fikk heller ikke så altfor mye lavere temperaturer, men det jeg merket var at ved load gikk tempen opp fra 37c -> 48c istede for den gamle som var 43c -> 59c så ved load forsvant et par grader (ps: disse målingene er gjort mens det fortsatt var anstendige temperaturer til stede) så dte jeg tror er at den nye radiatoren kan kvitte seg med mer varme istedefor at det blir kjøligere.

Prøv å sammenlign load temp og sjekk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...