Gå til innhold

Ny bærbar pc, men hvilken til mitt behov?

Anbefalte innlegg

Hello. Jeg skal ha en ny bærbar pc.

har noen krav:

utrolig stillegående

produserer lite varme

en grei prossesor

helt ok grafikkort

Jeg har ikke tenkt til å cashe ut så mye, trenger den egentlig til skolearbeid. Skal se litt filmer spille litt små spill og brukes til nettbank og andre ting..

Håper noen kan gi meg en link med et forslag på hva jeg burde kjøpe.

Håpet på å få noe under 6k.

PS: Er i grunn ikke så velldig kravstor når det gjelder bærbare pc'er. Har en sasjonær pc, problemet er at den pomer varme og bråker som et lokmotiv, og derfor vill jeg ha en laptop som jeg også får brukt på skole osv.. :)

Mvh Siemensboy

Endret av siemensboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal ha en brukbar bærbar pc til under 6k, så tror jeg du må kjøpe brukt eller demovare. De fleste bærbare pcer i denne prisklassen har integrert grafikk, som gjør de nærmest ubrukelige. Men jeg vil anbefale www.multicom.no. Jeg har sett flere demovarer til 4-5k som passer utmerket til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Hva med Denne

Den har bra minne til den prisen,Delt grafikkminne,OK cpu..å genial pris. :thumbup:

Jeg fraråder alle å kjøpe denne pcen på det sterkeste!

* Den har integrert grafikk. Denne pcen vil gå tregt selv i kontorprogrammer, IE o.l.

* Den har celeron-prosessor. Dette er OK for kontorbruk, men ikke for spilling.

Jeg kjenner en som har kjøpt en ganske lik pc. Den pcen var ubrukelig. Personen kom til meg for at jeg skulle fikse den, siden jeg er supporter på fritiden min. IKKE kjøp en slik pc.

Lenke til kommentar
hva tror du om denne da efikkan? :ermm:

Du har mulighet til å slette ordren. Du har faktisk angrerett (to uke tror jeg).

Grafikk-kontroller  SiSM760GX

Den har muligens litt kraftigere prosessor, men det hjelper lite så lenge den har integrert grafikk. På bærbare pcer er det stort sett ATI og nVidia som leverer grafikk-løsninger som ikke er integrerte, så om du ser andre (f.eks. intel, sis, unicrome osv.) så er det ingegrerte løsninger som er en flaskehals. For å illustrére hvorfor dere ikke skal velge integrert grafikk: et gammelt geforce- eller matroxkort vil yte bedre. (Gammelt: 6år +/-) Integrerte grafikkløsninger "stjeler" av systemminnet. Dette gjør at maskinen blir belastet. Mange tror at dette gjelder bare i 3D-programmer, men jeg har selv erfart at med 3-4 programmer oppe, vil en hver pc med integrert grafikk begynne å gå sakte. Eksempel: windows utforsker, IE, exel og word. Mer skal ikke til før maskinen går sakte. (med integrert grafikk)

Lenke til kommentar

Til 8500: ASUS Notebook A4K

Til 8100: Acer AS 1362WLMi/AMD Sempron 2800+/15,4"/Geforce/512MB/40GB/DVD-DUAL/WLAN/XP-H

Foreløbig har jeg funnet dette. Jeg kommer til å utvide listen om jeg finner mer.

Men om du sammenligner de to så langt, så vil du se at den som koster 400kr mer, har kraftigere prosessor og bra skjermkort. Prosessoren er mye kraftigere enn sempron og celeron, og skjermkortet er veldig bra til å være på en bærbar pc i den prisklassen.

Lenke til kommentar

* Den har integrert grafikk. Denne pcen vil gå tregt selv i kontorprogrammer, IE o.l.

Hvordan en integrert grafikkbrikke vil senke farten på kontorprogrammer skulle jeg gjerne sett dokumentert. :hmm:

* Den har celeron-prosessor. Dette er OK for kontorbruk, men ikke for spilling.

Vel, Celeron M yter faktisk ikke så ille. Største forskjellen mellom den og Pentium M er at sistnevnte har speedstep, som er et system for nedklokking av CPU for å spare batteri / kjøligere prosessor. Den har og noe mer cache, men ikke så mye at det gir store utslag i vanlig bruk.

Endret av Filla
Lenke til kommentar

Hvordan en integrert grafikkbrikke vil senke farten på kontorprogrammer skulle jeg gjerne sett dokumentert. :hmm:

Det er fordi det blir for mye trafikk til og fra systemminnet. Jeg har brukt utallige pcer med integrert grafikk, og dette gjelder alle sammen. Test minst 50 pcer selv, så forstår du hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...