Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'n restarter seg helt tilfeldig og i spill...

Anbefalte innlegg

Jeg putta i et nytt hovedkort (Asus AV600-X) for noen uker siden, installerte Windows og alt mulig annet pånytt m/ nødvendige oppdaterte drivere. Brukte samme hw ellers som før, dvs

AMD Athlon 2600+

Soundblaster Audigy 2 ZS

512MB DDR-RAM

400W PSU

2x200GB HD'r

ATI Radeon 9800 Pro

Nå har PC'n begynt å bare restarte seg tilsynelatende tilfeldig (f.eks når jeg sitter og surfer), eller når jeg spiller tunge spill, men bare i noen tilfeller, broren har spilt Vampire: Bloodlines (som bruker source-engine) med høye grafikksettings i mange timer i strekk. Nå prøver jeg å spille World of Warcraft, med resultat at møkka restarter etter få minutter (får stort sett ikke tid å lage ny char engang).

Sist gang så jeg et lite flimmer av en blåskjerm.

Jeg tok av prosessorkjølinga (bare en standard kobberblokk m/ gammel vifte på) og rengjorde for støv og oppdaga at det var rester av steinhard gammel pasta både på CPU'n og undersida av kjølern, med en grop der selve CPU-biten har vært. Så i teorien burde denne gropa passe akkurat med CPU'n nå også.

Merket ingen vanskeligheter med å trykke kjølern på plass.

Når maskinen er idle ligger CPU-temp rundt 40-45 grader, er det veldig høyt?

Jeg kjørte en primtall-test greie som belaster CPU'n mye, og den tempen steg aldri høyere enn 54 grader.

Når jeg sjekker i BIOS rett etter en slik restart/kræsj er CPU-temp rundt 50 grader.

AMD'r skal da virkelig tåle rundt 70-90 grader før de kræsjer, skal de ikke?

Tenkte å dra til Oslo imorra og kjøpe kjølepasta + ny kjøler, men finner ingenting på komplett.no som har både vifte og selve blokka under. Bare vifter. Hvordan kan jeg rense bort den gamle pastaen på CPU'n og vifta på tryggest mulig vis?

Edit: Fulgte et tips i en annen tråd og satte ei bordvifte på full guffe rett inn mot åpent kabinett. Nå er temp'en på full fart nedover. Får se om det hjelper litt.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den begynner å bli litt gammel, men fortsatt tilgjengelig i butikkene.

Athlon 2600+ er fortsatt det høyeste komplett.no har av Socket A-prosessorer.

Nå har jeg fått ned temperaturen med 10 grader med bordvifte-løsninga, og likevel går det noen få minutter i WOW, så *poff* restarter PC'n. Nå var CPU-temp i BIOS på 39 grader bare. Så det MÅ jo være noe annet som ikke funker som det skal her. Kan ikke være bare temperatur. Kjører nyeste Catalyst-driver på grafikkortet, oppdaterte akkurat lydkortdriverne til siste versjon. Kjører nyeste hovedkort-driverne også. Fatter ikke hva problemet er..har alle sikkerthetsoppdateringer fra microsoft inkl SP2 (som faktisk er krav for Creative-driverne)... grafikkortet kanskje?

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Den begynner å bli litt gammel, men fortsatt tilgjengelig i butikkene.

Athlon 2600+ er fortsatt det høyeste komplett.no har av Socket A-prosessorer.

Nå har jeg fått ned temperaturen med 10 grader med bordvifte-løsninga, og likevel går det noen få minutter i WOW, så *poff* restarter PC'n. Nå var CPU-temp i BIOS på 39 grader bare. Så det MÅ jo være noe annet som ikke funker som det skal her. Kan ikke være bare temperatur. Kjører nyeste Catalyst-driver på grafikkortet, oppdaterte akkurat lydkortdriverne til siste versjon. Kjører nyeste hovedkort-driverne også. Fatter ikke hva problemet er..har alle sikkerthetsoppdateringer fra microsoft inkl SP2 (som faktisk er krav for Creative-driverne)... grafikkortet kanskje?

Prøv gjerne andre drivere. Kanske det hjelper med re-installasjon av windows?

Men det kan også være skadede/defekte komponenter i maskinen.

Lenke til kommentar

Uff, nei, det er bare et par uker siden forrige reinstall av Windows (når jeg kjøpte det nye hovedkortet). Gidder ikke gå gjennom all installeringa av programmer og drivere en gang til bare for å prøve.

Kan alltids prøve ut noen andre grafikkdrivere og se hva som skjer...jeg kom faktisk inn i WOW og fikk spille normalt med main-char'en min. Det kræsjer når jeg lager ny character og begynner å rotere han rundt for å velge hair style osv.

Jeg er lei den gamle og vil starte en ny char.

Merkelige greier.

Men PC'n restarta innimellom når brutter spilte Vampire også..og innimellom når vi spilte et urgammelt 2D-spill som Heroes of Might and magic 3.

Så det er noe muffens ute og går her..

Nå har CPU-temp landa på 36 grader idle, og MB-temp på 27 grader.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Uff, nei, det er bare et par uker siden forrige reinstall av Windows (når jeg kjøpte det nye hovedkortet). Gidder ikke gå gjennom all installeringa av programmer og drivere en gang til bare for å prøve.

Kan alltids prøve ut noen andre grafikkdrivere og se hva som skjer...jeg kom faktisk inn i WOW og fikk spille normalt med main-char'en min. Det kræsjer når jeg lager ny character og begynner å rotere han rundt for å velge hair style osv.

Jeg er lei den gamle og vil starte en ny char.

Merkelige greier.

Men PC'n restarta innimellom når brutter spilte Vampire også..og innimellom når vi spilte et urgammelt 2D-spill som Heroes of Might and magic 3.

Så det er noe muffens ute og går her..

Nå har CPU-temp landa på 36 grader idle, og MB-temp på 27 grader.

Da er det ikke nødvendig å legge inn windows på nytt. Men du bør kanskje legge inn en ny BIOS, og/eller prøve et annet skjermkort.

Lenke til kommentar

Tja, når jeg la inn nyeste Omega-drivern istedet for Catalyst gikk det helt fint med WOW faktisk..har spilt i noen timer nå uten trøbbel :) Takker for tipset, merkelig nok tenkte jeg ikke på det.

Temp er fortsatt på 36 grader, hjelper visst svært bra å ha ei bordvifte stående og blåse rett inn i kabinettet.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Jeg byttet selv nettopp hovedkort i min pc dog til samme modell men det første den gjorde var og blue screene meg så... liten reboot... updatering av BIOS... kjekke alle strømkontaktene og oppdatere fra windowsupdate gikk alt bra...

vetsje ka som løste probleme for eg gjorde alt samtidig :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...