plumbe Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Jeg kjøpte ABIT NF7 av komplett i 2003, nå er den ødelagt. Lurer på om garantien fortsatt vil gjelde? Ser de ikke har hovedkortet lenger på lager, isåfall om garantien fortsatt gjelder er det da mulig at de gir meg et "gavekort", slik at jeg kan bruke de pengene på et nytt hovedkort? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Er som regel 1 eller 2 års garanti på elektronikk. Ring dem og hør hva garantitidener, kan hende det står på websiden demmes. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Du har 1 års garanti fra produsent på det hovedkortet. Så glem å snakke om garanti med komplett, da du ikke har dette. MEN! Du har norsk lov og norsk reklamasjonsrett . Og den er på to år. Dermed er det slik at om kortet ditt er under 2 år gammelt, så skal du ha det reparert gratis, og kan det ikke repareres så skal du ha nytt kort, som da tilsvarer det du har nå eller er litt bedre, evt pengene tilbake om de to foregående alternativer ikke går. Men, det forutsetter at du for det første ikke er skyld i skaden selv. Har du overklokket kortet ditt noengang? Lenke til kommentar
plumbe Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 har overklokket prosessoren, da er det bare å glemme det da? Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Er det ikke 5 års reklamasjonstid på elektronikk som er forventet å ha en levetid på mer enn to år? Vil nå si at et hovedkort bør forventes å vare i vesentlig mer enn to år.. Lenke til kommentar
plumbe Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 det jeg lærte på skolen også, det er jo det på mobiltlf. Lenke til kommentar
Amriden Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Er det ikke 5 års reklamasjonstid på elektronikk som er forventet å ha en levetid på mer enn to år? Vil nå si at et hovedkort bør forventes å vare i vesentlig mer enn to år.. HK levetid på vesentlig mer enn 2 år? Kan vel diskuteres det... Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Nå er det ikke snakk om hvor lenge man GIDDER å bruke et hovedkort pga ytelse til spilling her, men generelt hvor lenge man kan forvente at det skal vare. Lenke til kommentar
plumbe Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 hvis mobiltlf. har det, bør vel hovedkort ha det? Det er forreste forbrukerrådet som har kommet fram til dette. så det på tv2 hjelper deg. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Japp, det er riktig - mobiltelefoner har 5 år, selv om Nokia, SonyEricsson og de derre ikke er helt enig - Men forbrukerrådet eller hvem det nå er som avgjør det der har talt. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Er det ikke 5 års reklamasjonstid på elektronikk som er forventet å ha en levetid på mer enn to år? Vil nå si at et hovedkort bør forventes å vare i vesentlig mer enn to år.. HK levetid på vesentlig mer enn 2 år? Kan vel diskuteres det... Ja selvfølgelig er et hovedkort ment å vare i mer enn 2 år. Mine hovedkort er p.t. 4 år og 7 år og fungerer mer eller mindre perfekt :o) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Nå har fyren overklokket, og da er egentlig hele denne diskusjonen dødfødt . Men ja, jeg mener det burde være 5 år på et hovedkort, men da er det som regel litt mer vanskelig for kunde å bevise at man selv ikke er skyld i dette (for varmt kabinett, støv, statisk elektrisistet o.l.) Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 (endret) Nå har fyren overklokket, og da er egentlig hele denne diskusjonen dødfødt . Men ja, jeg mener det burde være 5 år på et hovedkort, men da er det som regel litt mer vanskelig for kunde å bevise at man selv ikke er skyld i dette (for varmt kabinett, støv, statisk elektrisistet o.l.) Såfremt ikke grunnen til at hovedkortet ikke virker blir ført tilbake til overklokkingen så har han da fortsatt reklamasjonsrett på det! Uansett er det jo bare å sende det inn, og får du beskjed om at det ikke virker fordi det er overklokket må du bare kjøpe et nytt. Edit: Typisk elkjøp tolkning av reglene Alastor Endret 10. juli 2005 av Hefla Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Forbruker-et-eller-annet har klart å si at det er 5 år reklamasjonsrett på mobiltelefoner, da er det 5 år på hovedkort. Spesiellt hvis det ikke er noen vifte på hovedkortet så må det jo nesten være noe feil med hovedkortet? Men ja, jeg mener det burde være 5 år på et hovedkort, men da er det som regel litt mer vanskelig for kunde å bevise at man selv ikke er skyld i dette (for varmt kabinett, støv, statisk elektrisistet o.l.) Jeg er rimelig sikker på at det er produsenten som står med bevisbyrden. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Nei, det er de første 6 månedene. Da må butikken bevise at kunden er skyld i feilen, men etter de 6 første trenger de kun sannsynliggjøre. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Greit, sannsynliggjøre da, men de kan ikke bare si: "det var kundens feil" eller "kunden hadde nok for dårlig kjøling". De må kunne vise til et eller annet. Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 det vel ingen slitedeler på hovedkort egentlig da er det 5år.. Lenke til kommentar
plumbe Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 bør jeg sende den inn? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Hvis du hadde overklokket veldig cpu sammtidlig som du økte Vcore mye så kan det være at det vil vises på kondensatorene som regulerer Volt til cpu, mulig at komplett kan finne ut av det på enkel måte. Så hadde det vært meg, så hadde jeg ikke sent inn hovedkortet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Nei, det er de første 6 månedene. Da må butikken bevise at kunden er skyld i feilen, men etter de 6 første trenger de kun sannsynliggjøre. Det er vanlige beviskrav i reklamasjonssaker, enkelt forklart sannsynelighetsovervekt. Det vil si at man skal legge til grunn det som er mest sannynelig, altså "50/50-regelen" . Men det er i teorien da, det er jo som kjent forskjell på å ha rett og på å få rett. Det hele koker egentlig ned på hvor innstilte komplett.no er på å ordne opp og hvor mye og hvor lenge du orker å krangle. Skal ikke ta stilling til det tekniske, er ingen dataekspert, men 5 år? Tja?? Men stå på - det har vært ført sak for lagmanssretten om et par støveletter til 400,- så hvorfor ikke gå hele veien? :!: Endret 12. juli 2005 av Slettet-52Y1nIV0tv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå