dkvam Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 (endret) I disse tider da alskens dyre HTPC bygg florerer rundt omkring fant jeg ut at jeg skal bygge meg min egen stue-PC. De kravene jeg stiller til denne PC'n er: -Spille MP3 -Spille DVD/XVID/DivX -Se bilder. Med så små krav kan budsjettet holdes langt nede. Deler blir forsøkt handlet brukt sålangt det er mulig. Deler: Kabinett Antec Lifestyle Minuet II (NYTT: 633,-) Forholdsvis rimelig kabinett , og svært lite. B:30 H:10 D:44 Ulempen er at det kun tar low-profile kort.(half/height) Hovedkort ASUS A7N266-VM (BRUKT: 100,-) Helt greit m-atx kort som er et av de veldig veldig få m-atx kort med NVIDIAS Soundstorm brikke som har støtte for encoding av surround!! Prosessor AMD Duron 800 - D800AUT1B (BRUKT: Antatt verdi 150,-) Denne ble funnet langt inne i et skap! Skal ha nok med krefter til å utføre de oppgaver jeg ønsker , særlig med Linux som OS. Minne Kingston 2x256MB CL3 (BRUKT:300kr) Litt mere ram enn planlagt , men greit å ha hvis det blir noen fremtidige oppgraderinger hvis Pc'n skal brukes for nyere behov. Skjermkort Aopen VGA-Card Geforce4 MX440 64MB (Demovare Psdata: 195,- + low profile brakett 35,-) Nvidias NV17 er kjent for svært bra Tv-ut kvalitet. Nvidia er også kjent i motsetning til ATI for å ha gode Linux drivere. Harddisk Samsung 40GB 5200rpm (Demovare Psdata: 280,-) CD/DVD LG 4040B DVD-Brenner Mus/Tastatur Logitech trådløs USB Operativsystem LINUX MythTV Freevo FreePia Kommer snart: Sammenkobling av komponenter (Plankekjøring) OG En total Linux nybegynner sitt første møte med Linux og (cheepo)HTPC :!: Endret 26. juli 2005 av dkvam Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 *Reservert for evnt. bilder* Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 gratulerer Hva da? Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Komponentvalg oppdatert. Hvis noen vet om hvor de selger et PCI lydkort i bra kvalitet som er low-profile så ikke nøl med å si ifra! EDIT: Jeg har funnet det , men venter litt med å investere i det. Kortet heter Audiotrak Prodigy 7.1LT og er basert på Via sin Envy brikke. Koster 900 danske kronasjer + frakt Endret 13. juli 2005 av dkvam Lenke til kommentar
kolbjorn Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 OperativsystemLINUX (Men hvilken Linux?? ) MythTV? Jeg har sansen for prosjektet ditt, dkvam. Jeg er svanger med et lignende prosjekt, bortsett fra at jeg har funnet de fleste delene i "rotekassen" med unntak av TV-kort slik at jeg kan bruke den som video-opptager også. Selv har jeg valgt MythTV, som kan være et bra alternativ selv om du ikke skal ha TV-kort, ettersom det finnes Myth plug-ins for alle de avspillings-typene du nevner, og med et brukbart og felles brukergrensesnitt. Har basert min MythTV boks på Fedora Core, først og fremst fordi jeg fant denne: Fedora/Myth HOWTO, men i prinsippet skal vel nærmest hvilken som helst distro kunne brukes. Det aller enkleste er kanskje KnoppMyth, men har ingen erfaring med den selv. Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Jeg har sansen for prosjektet ditt, dkvam. Jeg er svanger med et lignende prosjekt, bortsett fra at jeg har funnet de fleste delene i "rotekassen" med unntak av TV-kort slik at jeg kan bruke den som video-opptager også. Selv har jeg valgt MythTV, som kan være et bra alternativ selv om du ikke skal ha TV-kort, ettersom det finnes Myth plug-ins for alle de avspillings-typene du nevner, og med et brukbart og felles brukergrensesnitt. Har basert min MythTV boks på Fedora Core, først og fremst fordi jeg fant denne: Fedora/Myth HOWTO, men i prinsippet skal vel nærmest hvilken som helst distro kunne brukes. Det aller enkleste er kanskje KnoppMyth, men har ingen erfaring med den selv. Spennende! Har du en box oppe å går eller? Hvilken hardware? Jeg får delene nå til uka , ble et brukt hovedkort likevel. 100kr Er kun kabinett som mangler , men det kan vente litt. Tenkte å prøve meg på Knoppmyth jeg , men har fått tips om en del andre jeg skal prøve og! Freevo for eksempel. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Jeg vil anbefale litt kraftige cpu hvis du skal oppskalere filmer (til hd-kvalitet f.eks), med filtre (hjelper veldig på kvaliteten)... Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Jeg vil anbefale litt kraftige cpu hvis du skal oppskalere filmer (til hd-kvalitet f.eks), med filtre (hjelper veldig på kvaliteten)... foreløpig er det kun XVID/vanlig DVD og sånt uten filter , ække så kravstor. Men PC'n for sin oppgradering når jeg skal bytte til dobbeltkjerne CPU på¨min vanlige PC. har en S939 "venice" der , og jeg har et m-atx S939 kort liggende å samle støv. Takk for tipset likevel! Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Dette ser bra ut. Har selv så vidt prøvd ut linux på htpc, men klarte det ikke... hehe, er ikke så god i linux! Men du skal ha lykke til med prosjektet ditt! Lenke til kommentar
kolbjorn Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Spennende! Har du en box oppe å går eller?Hvilken hardware? Hauppauge PVR-500MCE TV-kort AMD Athlon-C 1200MHz T-bird tilstrekkelig med minne og disk Hadde akkurat fått installert all programvaren og skulle til å konfigurere Myth, da TVen røyk! Hvis det ikke svarer seg å reparere TVen, tror jeg jeg kjøper en HD-klar LCD skjerm eller muligens en prosjektor. Da vil jeg nok da trenge mer CPU kraft. Men nåværende maskin er i hvertfall et brukbart utgangspunkt for videre eksperimentering, og gi meg en følelse for hva jeg ønsker å satse på av hw og sw. Men Linux-basert blir det uansett. Lenke til kommentar
Fatboy Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Hei! Korleis gjekk det med prosjektet ditt? Skal starte på eit slikt prosjekt sjøl neste veke, og er sugen på erfaringar frå andre.. Er det Linux som er det beste alternativet? Er det rask boot tid på det? MythTV eller Freevo? .... eller andre? (Eg veit det ikkje er bra å fortsette på en gammal tråd slik som det her, men det såg i første post ut som om du hadde tenkt å skrive meir om korleis det gjekk med deg) Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Jeg er også litt interesert i denne tråden. Drivere å tenker på noe av det samme. Jeg skal prøve en XP2500+ med 1024MB PC2100, Hauppage! WinTV PCI-FM tv-kort og GeForce2 Ti400. Mangler harddisk, PSU og kabinett enda, og er usikker på om jeg skal bytte ut hovedkortet til et M-ATX. Delene burde holde greit til DVD/DIVX/XVID/MP3-avspilling? Har Ubuntu 5.04 på min stasjonære nå, og har lyst til å prøve linux på HTPCen også. Guiden til MythTV/Fedora Core gjør at Fedora er et naturlig valg. Er ingen kløpper innen linux enda. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Interessant. Kanskje jeg gjør noe slikt en dag selv? Denne skal jeg ivertfall legge til som bokmerke. Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Fikk ånden over meg, leita frem deler, og satt meg til tegnebrettet. Sitter nå med alt koblet opp, men har ikke kabinett, psu eller rambrikkene enda. Vet ikke om hardisken virker, men den må uansett byttes ut(10GB). Fant ut at jeg trenger DVD-spiller også, Annbefallinger på billig spiller, kanskje slot-in, hvis det ikke er dyrt? Laster ned Fedora Core, så håper å kunne teste systemet i slutten av uka. Lenke til kommentar
kakt_us Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Fikk ånden over meg, leita frem deler, og satt meg til tegnebrettet. Sitter nå med alt koblet opp, men har ikke kabinett, psu eller rambrikkene enda. Vet ikke om hardisken virker, men den må uansett byttes ut(10GB). Fant ut at jeg trenger DVD-spiller også, Annbefallinger på billig spiller, kanskje slot-in, hvis det ikke er dyrt? Laster ned Fedora Core, så håper å kunne teste systemet i slutten av uka. 5743835[/snapback] Hei.. Hvordan fungerer systemet ditt, om du har fått det opp? Jeg har selv holdt på med linux en del selv, og ville ikke annbefalt GeForce kortene. (dårlig med støtte under linux) (men med litt knoting, så skal det vell også fungere) Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Litt skuffa nå, hovedkortet har en eller annen kritisk feil som gjør at systemet ikke booter. Prøver å få tak i et annet hovedkort fra en i familien, og mulig at jeg kan rappe et 9700 eller 9600 kort fra en annen pc. Jeg fant forresten en spennende artikkel, Build Your Own Linux Home Theater PC . Her ligger en distro av Knoppix med MythTV. Jeg tror jeg kommer til å prøve på denne når jeg får tak i nytt hovedkort. Lenke til kommentar
Kisp Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Jeg har selv holdt på med linux en del selv, og ville ikke annbefalt GeForce kortene. (dårlig med støtte under linux) (men med litt knoting, så skal det vell også fungere) 5773422[/snapback] Der er jeg ganske uenig med deg, de fleste som bruker MythTV bruker et GeForce kort nettopp fordi det er lett å konfigurere TV-ut. GF4/MX4000 og 5200 ser ut til å være de mest populære. Jeg fant forresten en spennende artikkel, Build Your Own Linux Home Theater PC . Her ligger en distro av Knoppix med MythTV. Jeg tror jeg kommer til å prøve på denne når jeg får tak i nytt hovedkort. 5773717[/snapback] Denne er vel litt gammel?? Om du ønsker en "ferdig" distro med MythTV kan du se på KnoppMyth eller MythDora. Selv fulgte jeg denne HOWTOen og har kjørt MythTV i over ett år nå. -Kisp Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Til dere som ikke trenger PVR (opptak) funksjon.. Se på MoviX eller GeeXboX. -C- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå