Gå til innhold

KRF mister velgere.

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=283505

Er det noen av dere som vet hvorfor KRF har mistet så mange velgere etter at de ble med i regjeringern? Vi har jo hatt skyhøye oljepriser,den registrerte arbeidslefigheten er på nå på 3,4 prosent(81.100) og man regner med at den fortsat vil gå ned og renta er rekordlav. Selv er jeg fornøyd med KRF sin jobb selv om jeg selvsagt harflere ønsker jeg ennå ikke har fått infridd.

-- Emnetittel rettet av moderator --

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen av dere som vet hvorfor KRF har mistet så mange velgere etter at de ble med i regjeringern? Vi har jo hatt skyhøye oljepriser,den registrerte arbeidslefigheten er på nå på 3,4 prosent(81.100) og man regner med at den fortsat vil gå ned og renta er rekordlav. Selv er jeg fornøyd med KRF sin jobb selv om jeg selvsagt harflere ønsker jeg ennå ikke har fått infridd.

Det er jo litt rart ettersom KRF har fått gjennomslag for sine "babyer" røykeloven og kontantstøtten.

Men så har de (i mine øyne) landets dårligste politikere som virkelig har skadet partiet. Og hardbanka kristne er ikke lenger så lojal overfor partiet.

Jeg håper nedgangen fortsetter, men jeg tviler nok på det. De gjorde et veldig bra valg i 2001, så det er nå bare normalt at det svinger litt.

Lenke til kommentar

Tja. Se på hvilke onder som har blusset særlig opp den siste tiden da?

- Elendig eldreomsorg

- Elendig psykatri

- Elendig innvandrerpolitikk

- Elendig skolepolitikk

- Nedskjæringer i alle sektorer, og skatten er fortsatt like høy

- "Kristen" alkohol- og røykepolitikk, denne tror jeg de taper veldig mange velgere på

(Hvis noen er uenige i listen over onder over, så kan jeg godt utdype med litt bakgrunnsmateriale på alle punktene.)

Greit nok at andre partier i regjeringen kanskje står for en del av disse feilene som har skjedd, men jeg tror folk flest skylder på det partiet som "sitter med makten" når de skal legge skylden for slike ting på noen.

I tillegg mener også jeg at de har landets dårligste politikere, og selv om Valgerd S. Haugland er populær hos mange, vet jeg at hun er ekstremt upopulær hos mange andre også. Deriblant meg. Det samme gjelder Bondevik, og særlig Høybråten med den ekstreme "redd hele verden fra alkoholen og sigarettene"-helsepolitikken sin. Kr.F. blir nok også oppfattet som et alt for moralsk parti, og jeg tviler på at de appellerer stort til ungdom med dette stempelet.

(Dette er iallefall det jeg tror er årsakene til at Kr.F. scorer så lavt på meningsmålingene.)

Lenke til kommentar
Tja. Se på hvilke onder som har blusset særlig opp den siste tiden da?

- Elendig eldreomsorg

- Elendig psykatri

- Elendig skolepolitikk

[snip]

(Hvis noen er uenige i listen over onder over, så kan jeg godt utdype med litt bakgrunnsmateriale på alle punktene.)

scorer så lavt på meningsmålingene.)

Jeg er mest nysgjerrig på i hvilken grad dette 'har blusset særlig opp den siste tiden'?

Lenke til kommentar
Jeg er mest nysgjerrig på i hvilken grad dette 'har blusset særlig opp den siste tiden'?

Heh, du sier noe der. En litt rar ordbruk av meg, det skal jeg innrømme.

Det gjelder nok spesielt helsehysteriet til Høybråten og skolepolitikken som har vært mye "i vinden" i det siste, det andre blir vel bare jevnt dårligere.

Edit: siterer meg selv, så det ikke er noen tvil om hva jeg tror:

Greit nok at andre partier i regjeringen kanskje står for en del av disse feilene som har skjedd, men jeg tror folk flest skylder på det partiet som "sitter med makten" når de skal legge skylden for slike ting på noen.
Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Gjør det du.

- Elendig eldreomsorg
Jeg vet lite om dette, men jeg forstår ikke at dette bare er et politisk spørsmål. Jeg vil også anta at det tar litt tid. Muligens så lang tid at vi ikke vil trenge det når forbedringen er gjort. Vi hører jo støtt og stadig om hvor spreke de gamle er for tiden.
- Elendig psykatri
For så vidt enig. Men om problemet er nytt er jeg heller usikker på. Vi har vært nokså flinke til å skjule ting vi ikke liker her i landet.
Har vi noen i det hele tatt.
- Elendig skolepolitikk
Syns den er bedre enn på lenge. Regjeringen har, i motsetningen til tidligere, som mål å forbedre undervisningen. De har faktisk gjort noe med det óg.
Det er nedskjæringer folk hyler over og bevilgninger folk glemmer. Trodde skatten var gått litt ned. Og så betaler vi litt mer moms for å kompensere.
- "Kristen" alkohol- og røykepolitikk, denne tror jeg de taper veldig mange velgere på
De taper i hvert fall min. Jeg ser ikke at de pengene jeg betaler i alkoholavgift skal være til hjelp for noen.
Lenke til kommentar
- Elendig eldreomsorg
Jeg vet lite om dette, men jeg forstår ikke at dette bare er et politisk spørsmål. Jeg vil også anta at det tar litt tid. Muligens så lang tid at vi ikke vil trenge det når forbedringen er gjort. Vi hører jo støtt og stadig om hvor spreke de gamle er for tiden.

Jeg har en morfar som ligger på sykehjem, jeg blir helt kvalm hver gang jeg går dit. Kommunen har ikke råd til å gi hjemmesykepleiere, og de har ikke nok bemanning til å passe på pasientene på sykehjemmet han er. Det er ofte han ikke får den pleien han trenger der, slik at andre i familien må dra på sykehjemmet for å gjøre jobben sykepleierne ikke har tid til å gjøre. Tragisk.

- Elendig psykatri
For så vidt enig. Men om problemet er nytt er jeg heller usikker på. Vi har vært nokså flinke til å skjule ting vi ikke liker her i landet.

Min mor jobber på et ungdomspsykatrisk mottak, og det jeg hører om forholdene og underbemanningen der borte er nok for meg.

Har vi noen i det hele tatt.

Klart vi har en innvandrerpolitikk. Det er jo politikerne som bevisst lar innvandrerne ekskluderes fra resten av landet ved å gi dem trygd og ingen oppfølging, slik at de ikke blir integrert i det norske samfunnet. Det er grunnen til at innvandrer-ghettoene i Oslo har oppstått.

- Elendig skolepolitikk
Syns den er bedre enn på lenge. Regjeringen har, i motsetningen til tidligere, som mål å forbedre undervisningen. De har faktisk gjort noe med det óg.

Vel, når jeg ser på nivået lillesøsteren min jobber (7. klasse) i forhold til hva vi måtte gjennom i 7. så blir jeg forbauset over påstander om at tilstanden er bedre enn på lenge. Generelt eksempel: nivået på norskkunnskaper har snart nådd bunn. Bare se på dette forumet. Jeg fortviler over at de eneste menneskene du kan stole på at skriver riktig er 40-50 år og eldre. Jeg er overbevist om at dette er en direkte følge av reformene og justeringene som har kommet innen skolesektoren de siste 10-15 årene (barna skal jo lære selv, så kan vi utnevne en faglærer - um... klasseperson - um... kontaktlærer? (Eller er det fortsatt kontaktlærer det heter?), som bare skal "holde oversikten og hjelpe de som trenger det". Du får ikke meg til å tro at flertallet på landets ungdomsskoler klarer å følge opp egen læring uten en klasselærer som passer på at de faktisk gjør det.)

Det er nedskjæringer folk hyler over og bevilgninger folk glemmer. Trodde skatten var gått litt ned. Og så betaler vi litt mer moms for å kompensere.

Om skatten går ned 0,5% for alle nordmenn, så kan du banne på at vi må betale tilbake den halve prosenten i form av en eller annen annen avgift, for eksempel moms, som du nevner. Jeg hyler over nedskjæringene, fordi jeg ikke hører noe om bevilgninger. Kan ikke du fortelle meg hva den sittende regjeringen har bevilget som er så stort?

De taper i hvert fall min. Jeg ser ikke at de pengene jeg betaler i alkoholavgift skal være til hjelp for noen.

Veldig enig med deg her. Tror vi fint kunne gått ned på et europeisk prisnivå uten at alle i hele Norge blir alkoholikere og alle barn begynner å røyke som 12-åringer (satt på spissen).

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Den alkoholpolitikken til KrF tror jeg er ganske misforstått. Dersom prisene på øl og brennevin falt dramatisk kom folk til å hamstre i begynnelsen. (Det hadde blitt som en nasjonal danskebåt-tur.. *grøss*) Men når folk ble vant til de lave prisene, er jeg sikker på at konsumet ville stabilisere seg igjen.

Lenke til kommentar
Den alkoholpolitikken til KrF tror jeg er ganske misforstått. Dersom prisene på øl og brennevin falt dramatisk kom folk til å hamstre i begynnelsen. (Det hadde blitt som en nasjonal danskebåt-tur.. *grøss*) Men når folk ble vant til de lave prisene, er jeg sikker på at konsumet ville stabilisere seg igjen.

Selvfølgelig ville det bli en tilpasningsperiode der spritsalget steg med 1000%, men som de argumenterer for med kvinnekvotering og røykelover: "Det vil være nytt i starten, mange vil protestere, men over tid vil det gå seg til".

Edit: typo

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar
Vel, når jeg ser på nivået lillesøsteren min jobber (7. klasse) i forhold til hva vi måtte gjennom i 7. så blir jeg forbauset over påstander om at tilstanden er bedre enn på lenge.

Vil ikke det si at lillesøsteren din kom inn under APs Reform-97? Jeg mener så absolutt ikke at skolen er i god forfatning i dag. Det jeg mener er at vi er på en vei som er bedre enn den har vært tidligere. Det vil nok dessverre ta en del år før vi merker resultatene. Hvis de kommer da. De rød-grønne er muligheten til høsten å forpurre planene om de ønsker det.

Om innvandrere: Mangel på oppfølging er det jeg mener med mangel på politikk. At de får trygd er bare en følge av at de er bosatt i Norge. Meg bekjent finnes det ikke egne innvandrertrygder.

Lenke til kommentar
Fakta er en god ting.

Norge kutter skatten mest.

- Vi er nok blant dem som har kuttet mest. Men det er fordi vi lå svært høyt i utgangspunktet. Og fortsatt har vi et høyt skattenivå i Norge, sier finansminister Per-Kristian Foss til Dagsavisen.

Edit: Ryddet opp.

Edit 2: Ser nå at jeg skrev "like høy". Hva jeg mente er at skatten fortsatt er høy, og, som nevnt tidligere, så synes jeg at staten har det der med å heve andre avgifter når de skal senke skattene.

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Er det noen av dere som vet hvorfor KRF har mistet så mange velgere etter at de ble med i regjeringern? Vi har jo hatt skyhøye oljepriser,den registrerte arbeidslefigheten er på  nå på 3,4 prosent(81.100) og man regner med at den fortsat vil gå ned og renta er rekordlav. Selv er jeg fornøyd med KRF sin jobb selv om jeg selvsagt harflere ønsker jeg ennå ikke har fått infridd.

Det er jo litt rart ettersom KRF har fått gjennomslag for sine "babyer" røykeloven og kontantstøtten.

De har nok fått gjennomslag for "sine" flaggsaker, men jeg tviler sterkt på at røykelov og kontantstøtte er deres velgeres kjernesaker. Det er nok problemet. KrF har utviklet seg fra et kristen-konservativt parti til et sentrums-demokratisk et, som sparer de kristne grunnverdiene til landsmøter og festtaler. Det har ført til en helt klar avskalling av konservative KrF'ere, (fra Kåre Kristiansen-generasjonen til Apelthun Sæle-fløyen) i håp om å vinne bredere velgermasser.

Når KrF strever med å bli politisk korrekt går mange medlemmer og velger til partier som ikke tar det så nøye. Andre mindre dogmatiske KrF-velgere ser ikke forskjellen på KrF og andre partier lenger og stemmer der de føler at de får mer uttelling eller klarere svar. Den indre slitasjen blir for stor.

Geir :)

Lenke til kommentar

Og så har jo hr. Bondevik de siste fire årene satt sin ære i å mene minst mulig om mest mulig. Utrolig at det går an å være så "glætt" og samtidig så ullen... :ermm: Kontantstøtten er nok en fanesak både for KrF og velgerne, samtidig så føler nok velgerne at KrF har sviktet på mange andre punkter, deriblant eldreomsorg, miljøpolitikk etc.

Dessuten er det i første rekke FrP som fremmer "de kristne verdiene" og "den kristne kulturarven" nå om dagen. KrF tør ikke snakke om dette, fordi de tilstreber å bli mer politisk korrekte. Og mens KrF holder så lav profil som mulig, skorer FrP høyt i disse sakene. (Som er bra! ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...